Jag uppdaterar förhållningssätt till vanliga fonder

Jag har tidigare hållit hårt på min inställning att jag bara investerar i sådant som lämnar utdelning men nu väljer jag att tumma lite på det där. Anledningen är att jag spanat på att köpa en globalfond i form av en ETF. En sådan ETF handlas i utländsk valuta vilket betyder valutaväxlingsavgift om 0,25% på köp/sälj samt utdelningar. Det betyder ett courtage för köp/sälj samt en fondavgift kring 0,5%.

När jag presenterar det så här låter det ju som mycket avgifter och relativt alternativ så är det faktiskt det. Jag var sugen på en sådan där globalfond men alla dessa avgifter avskräckte och fick mig att titta närmre på alternativ.

Jag kollade runt och den jag fastnat för är Länsförsäkringar Global Indexnära som jag skrivit ett inlägg om. Länk till inlägget.

Men jag måste ju ha utdelning, jag lever ju delvis på den!?
Jag kommer plocka ut 5 procent av fonden årligen, på lång sikt bör den avkasta så att det blir hållbart. 
Med det här förhållningssättet överväger jag även att köpa Avanza Zero framöver istället för den börshandlade fonden Xact OMXSB Utd. Avanza Zero följer ett smalare index men är å andra sidan fri från avgifter. 

Jag kommer göra likadant med Avanza Zero att jag säljer 5 procent årligen. Det blir likt Svolders tidigare utdelningspolicy, de delade ut 5 procent av substansvärdet. Det gick trögt för dem att växa sitt substansvärde då men det hängde tydligt ihop med att de dessutom hade förvaltningskostnader om 2 procent. Svolder tog alltså 7 procent årligen från sitt substansvärde och det kan bli svettigt att samtidigt växa då.

13 kommentarer:

  1. Gratis är gott. Jag har nyligen påbörjat månadssparande hos Nordnet (vid sidan av mitt sparande hos Avanza) i deras superfonder + Swedbanks Humanfond. Den sista ser jag som ett bra sätt för välgörenhet. Så det blir med tiden win win förhoppningsvis. 2% går till välgörenhetsaktör jag sj väljer av dom som är kopplade till fonden, och sen får jag själv förhoppningsvis lite avkastning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Nordnets Superfond är fin. Jag såg den där Humanfonden men läste inte på vad det var. Fint av dig att spara i den och tack för infon, nu vet jag vad den är för något.

      Mvh petrusko

      Radera
  2. Låter klokt. Jag kommer att göra på ett liknande sätt för att leva på mina fonder. Kommer dock att ta ut lite extra efter bra år och lite mindre efter dåliga år. Detta för att bevara värdet i portföljen så bra som möjligt
    över lång tid.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena AktieViking,
      EN progressiv utdelningspolicy, det låter förnuftigt.

      Mvh petrusko

      Radera
  3. Bra tänkt där petrusko. På lång sikt kostar avgifterna betydligt mer än det smakar. Enda som gynnas av detta är tyvärr bankerna. Har tidigare skrivit ett inlägg om detta på min blogg.

    http://slimis20.blogspot.se/2017/04/avgifternas-betydelse-vid.html

    Tack för en bra blogg.

    Mvh Slimis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Slimis,
      Ja eller hur. Kan låta lite på kort sikt men i långa loppet blir även de minsta snöflingorna till laviner när de väl kommit i rullning.

      Mvh petrusko

      Radera
  4. Finns det något skäl till att du inte kommer fortsätta med Xact OMXSB utd? Presterar den sämre än Avanza Zero tycker du? Xact är inte lika volatil, går inte upp lika mkt som Avanza Zero men tappar samtidigt inte lika mycket

    //R

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej R,
      Xact OMXSB Utd innehåller samma aktier som Avanza Zero plus några ytterligare småinnehav. Det följer ett annat index. På några års sikt har den gått pyttelite bättre än Avanza Zero men du får det att låta som du noterat en stor skillnad. Det är ingen stor skillnad mellan dem. I kursgrafen är inte utdelningen inräknad i Xact OMXSB Utd medan den är inräknad och återinvesterad i Avanza Zero.

      Det där går inte upp lika mycket men tappar inte lika mycket är dessvärre direkt felaktigt. På kort sikt är skillnaden mellan dem liten och på lång sikt är den mycket liten. De 30 största innehaven är samma och de väger en klar majoritet i Xact OMXSB Utd. Resterande innehav är små. Jämför Xact OMXSB Utd med OMXS30 för en rättvis bild. OMXS30 är Avanza Zero utan utdelning. Titta på 3, 5 och 10 år. Hos Avanza kan man enkelt lägga dem i samma kursgraf och se utvecklingen.

      Mvh petrusko

      Radera
  5. Jag har 60% av min portfölj i LF Global. Jag kör 100% i billiga indexaktiefoner vilket gör att arbetet att "förvalta" är minimalt. Jag gillar att de är tröga att köpa och sälja för att då minskar risken att man gör förhastade saker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Erik,
      Du har en mycket smart strategi. Akademiska studier, superinvesterare mfl menar på att billiga indexfonder är det bästa för oss småsparare. Vi misslyckas nämligen när vi försöker slå index på lång sikt.

      Mvh petrusko

      Radera
  6. En pollett har trillat ner hos Petrusko. Grattis! :)

    SvaraRadera
  7. Rent rationellt är vanliga indexfonder en bra idé.

    Problemet är att det är för tråkigt för även en försiktig jäkel som mig.

    Köpte själv nyligen $EFAV, lite samma inriktning som Xact högutdelande fast internationell ex usa. Känns som att jag kan leva med växlingskostnaden för att få ett sådant mer nischat index och realtidskurser, eftersom jag är långsiktig.

    Går dock och hoppas att någon mäklare ska sätta lite press på växlingsavgifterna, det är inte okej när man påstår sig vara en lågprisaktör att utöver courtage norpa 0.5% av kapitalet för varje trade i utländska aktier

    SvaraRadera
  8. Jag kör 30% i ett antal fonder. Faktiskt några aktivt förvaltade men genomsnittliga fondavgiften är 0,4%. Detta för att ha exponering mot tillväxtländer samt lite didner&gerge. Har splittat globalfondsinnehavet i 4 st fonder.
    20% : LF global
    20% : Dnb global indeks
    20% : spp global
    5% : Spiltan global inv bolag.
    Detta för att sprida riskerna och vara exponerad mot lite olika index via billiga breda och bra fonder.
    70% av portföljen ligger i namnkunniga investmentbolag där jag helt enkelt tror att pengarna mår bra att av ligga långa i rika familjers investmentbolag och de har ju över tid genererat bra avkastning.
    Tex 20% av aktierna ligger i Investor. Och på den vägen är det nedåt mot små innehav som Bure och Öresund. Endast 5% av portföljen ligger mot enskilda bolags aktier och frankly, jag funtar på att helt stryka det och smeta ut dess av investmentbolagen eller fonderna.

    Så sover jag lite
    Bättre iaf :)

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...