Jag har sagt upp mig

Flera år tidigare än planerat har jag sagt upp mig från jobbet. Ja, jag hade faktiskt planerat att jobba bara ett antal år ytterligare men nu blev det så att jag sade upp mig redan i år.
Mitt jobb som jag egentligen tycker är jättekul passade inte mig och min familj med småbarn längre.
Jag tyckte helt enkelt inte att det är värt det längre varpå jag valde att säga upp mig. Det var ett lätt beslut och jag är oerhört tacksam över att ha möjligheten att välja familjen framför annat.

Mina investeringar främst i utdelningsaktier har jag sysslat med sedan barnsben och även om jag inte kan leva enbart på utdelningarna så räcker de en god bit i alla fall. Jag är beroende av lite extraknäck samt intäkter på bloggen.

Men vad skall petrusko göra nu? Jag hade ett arbete utanför finansbranschen som jag gillade men nu skall jag fokusera på det jag verkligen brinner för, börsen!
Mina investeringar, bloggen och eventuellt externa uppdrag.

Det är mina investeringar  som är allra viktigast men skrivandet har verkligen växt på mig och det ger mig både nöje och nytta. Nu kanske det låter som jag planerar att skriva en bok men jag syftar till mitt skrivande online. Jag skapar content jag själv har både nytta och glädje av och som ni läsare uppskattar. Mina tankar och idéer delar jag och i retur får jag uppskattning och feedback, oerhört givande.

Men hur mycket tid behöver man lägga på börsen som utdelningsinvesterare då? Ja det är egentligen inte så mycket eftersom jag främst äger stora bra bolag som tuffar och går. Jag värdesätter dock att hänga med på vad som händer på börsen. Att lära mig nya saker och hitta nya placeringar att utvärdera.

Hur mycket pengar behöver man för att leva på utdelningen undrar du säkert nu och svaret på det är högst individuellt. Det beror på dina utgifter och de varierar ju vida beroende på livssituation med barn, boende mm. Som jag skrev för längesedan kan den ensamstående med snålt leverne klara sig på en miljon kronor om man köper en etta i en liten stad på dekis. Har man barn, hus och allt vad det kan vara så behövs ett större kapital. Det skiljer också vida beroende på levnadsstandard, vill man lägga mycket pengar på att äta på restaurang och ha en garderob som ständigt är uppdaterad enligt senaste trend osv så kostar det på desto mer. Jag såg på Twitter en person som räknade med 40 miljoner kronor för att vidhålla sitt leverne.

Oavsett vad beloppet är för just dig vill jag påstå att det är möjligt att nå dit bara man har ett arbete och tiden på sin sida. Ju yngre du är desto bättre. Med tiden på sin sida gör nämligen ränta på ränta underverk. Den som sparar 5000 kronor per månad till 10 procent avkastning är uppe i cirka 3,5 miljoner kronor efter 20 år. Att spara 5000 kronor per månad kan låta tufft för vissa men det är sannolikt möjligt för de flesta. Det kan kräva avkall på saker och ting nu men i de flesta fallen kan man nog många lyckas komma upp i just 5 papp. Jag nämnde  ränta på ränta och här är det fina i den kråksången; det fungerar lika bra oavsett summa. Om man "bara" sparar 2500 kronor kommer man upp i drygt 1,7 miljoner kronor på 20 år. Det är inte fy skam det heller och om man fortsätter att spara 2500 kronor per månad i fem år till är man uppe i nästan 3 miljoner kronor!

Om 5000 kronor per månad känns omöjligt kan 2500 kronor kanske vara nåbart och sedan behöver du bara hålla ut i 20-25 år. =)

Jag önskar dig lycka till i ditt sparande och manar till uthållighet. Fortsätt med sparandet och var en stor vinnare på lång sikt.


49 kommentarer:

  1. Helt rätt, man lever bara en gång. Sen om du om några år när barnen är självgående så kan du alltid ta ett jobb om du känner för det. Lycka till.

    Hälsningar Patrik

    SvaraRadera
  2. Tjena Patrik,
    Tack för din kommentar. Ja, det känns verkligen helrätt. =) Tack!

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  3. Hej Petrusko!

    Önskar dig ett stort lycka till framöver! Känns häftigt att du vågat ta steget att säga upp dig och skönt att valet kändes enkelt och bra.

    Skall bli mycket spännande att följa din utveckling framöver och se vart det landar!

    Må väl och ha en fortsatt trevlig helg!

    SvaraRadera
  4. Kul att du vågade ta steget, riktigt modigt! När gör du din sista arbetsdag?

    Mycket kul att höra att du ska fortsätta skriva på bloggen, jag använder inte adblock eller liknande så från mig får du lite reklamintäkt för varje inlägg du skriver :) Jag gillar din blogg, du bidrar med mycket inspiration och motivation!

    SvaraRadera
  5. Grattis hårt "slit" lönar sig. Det sägs väll att man ska ha runt 5 miljoner för att kunna leva "normalt" på utdelningar. Räknat på 5% i direktavkastning då har man 20 800 cirkus i månaden. Leker med tanken lite själv att gå tidigaste i "pension" eller vad man nu kallar de=). Har de ekonomiska förutsättningarna men samtidigt ett stort stag att ta är bara lite över 30 år. Samtidigt som att man är inget börsproffs direkt, fast du och miljonären är stora inspirationskällor. Kul att följa era liv=)

    SvaraRadera
  6. Du är en inspiration. Har själv lekt med tanken på att säga upp mig och fokusera på något annat. Är ännu en framtidsdröm, då jag inser att jag behöver jobba ihop mer kapital. Är singel, har inte barn, bor relativt billigt och har ett kapital i diverse sparformer på ca 500k (exkl pension). Har besökt din blogg för tips när jag har byggt upp min aktieportfölj under sommaren, och kommer fortsätta följa den :). Regards, John

    SvaraRadera
  7. Grattis!!! En fråga, behöver man skatta ytterligare på utdelningarna när man lever på dem? Alltså flyttar pengarna från ISK och KF till vanligt konto. Ja du förstår säkert frågan :)

    Fortsatt lycka till!

    mvh
    Johan

    SvaraRadera
  8. Stort Grattis till dig och att du vågar ta detta steg. Ska bli lika intressant, om än mer, att följa dig nu som tidigare!

    All välgång!

    /Sofokles

    SvaraRadera
  9. Spännande! Lycka till med denna nya fas i livet. För egen del har jag räknat ut att vi behöver ca 8 miljoner för att kunna leva ett normalt liv (se här).

    Av någon anledning har jag missat att lägga in dig på min egen lilla blogglista. Det fixas inom kort.

    Det ska bli spännande att följa vad du tar dig för!

    Mvh

    Egon

    SvaraRadera
  10. Grattis! Tror det är rätt tänkt för de flesta att man räknar med att dra in lite pengar utöver utdelningarna.

    SvaraRadera
  11. Jag blandar ihop dig med Lundaluppen till och från vilket är ett bra kvitto. Du är en av mina favoritbloggare.hoppas allt går bra!
    /simpa

    SvaraRadera
  12. Ett stort grattis och lycka till med ditt nya liv. Fantastiskt bra jobbat.

    Med vänlig hälsning,
    /Grazing Lady

    SvaraRadera
  13. Grattis och lycka till! Går själv i samma tankar och blir än mer inspirerad när jag läser detta. Följt dina inlägg under många år och började fokusera på utdelningsaktier på allvar för 7-8 år sedan. Är lite över 50 år nu och har utdelningar på närmare 200k per år. Räknar med att säga upp mig inom ett halvår och kanske kommer göra lite småuppdrag framöver om jag känner för det.

    SvaraRadera
  14. Hur tänker ni på att "swingtrada" utdelningsaktierna för att maximera vecko/månades utdelningarna?

    SvaraRadera
  15. Jätteroligt och jättespännande!Lycka till!

    /Jasper

    SvaraRadera
  16. Stort grattis!! Låter som storvinsten! :)

    Ska fortsätta följa dig med stor spänning.

    // OlaSlayer

    SvaraRadera
  17. Grattis och lycka till framöver :)

    SvaraRadera
  18. Stort grattis! Det ska bli spännande att följa dig när du är på "andra sidan".

    Mvh Avfart Frihet

    SvaraRadera
  19. Grattis men sluta inte guida oss löneslavar genom bloggen nu 🤔

    SvaraRadera
  20. Hej, har följt dig ett tag, och kommer göra det ännu hellre nu. Har tagit samma beslut och genomfört det som du, rätt nyligen. Helt säker på att du resonerat rätt. Och inte behöver vi Lotto heller;). Lycka till i framtiden!

    sedvanliga högaktningsbetygelser,
    Dan

    SvaraRadera
  21. Grattis! Hoppas att du kan/vill fortsätta blogga i samma stil och väglega/peppa oss som har en bra bit kvar!

    / Kristian

    SvaraRadera
  22. Grattis, grymt inspirerande att läsa! så rätt! Det finns nog inget läge i livet som är fel att säga upp sig, det känner man nog själv bäst. Jag gjorde samma sak för drygt 3 år sen, kan tyvärr inte leva på utdelningarna, men kör knappt halvtid och om 4-7år är jag nog helt fri. Skrev ett inlägg om det för ett par dagar sen i min blogg.

    SvaraRadera
  23. Grattis och ett stort lycka till!

    Mvh
    Framtida Frihet

    SvaraRadera
  24. Stort att ta steget! Grattis och lycka till framöver, det går säkerligen utmärkt. Hälsningar Christofer

    SvaraRadera
  25. Stort tack alla! Det värmer =)
    Tack för alla kommentarer.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  26. Stort grattis Petrusko!
    Vad roligt att du tagit detta steg och jag önskar dig så klart ett stort lycka till!
    Vill även passa på att tacka dig så mycket för en grymt bra och informativ blogg. Gillar tonen du håller som är ödmjuk, förklarande och klädsamt självsäker men ändå inte självgod som jag upplever vissa andras vara. Att få höra om lyckade affärer såväl som mindre lyckade affärer och tänk inger förtroende och transparens. Jag är något år eller två äldre än du (mitten av 70tal) och har verkligen kommit igång med mitt sparande på allvar delvis mycket tack vare dig och även allokerat mitt kapital mer mot långsiktigt aktiesparande och aktieinvesterande så du är en stor inspiration. Förhoppningsvis kommer jag kunna sluta arbeta inom ett antal år precis som du. Hoppas att vi alla får vara friska och blir ekonomiskt fria! Allt gott!

    Hälsningar
    Rob

    SvaraRadera
  27. Att läsa detta lördag natt när annat ungt folk bränner pengar som Gudrun Schyman gör en ännu mer motiverad att fortsätta spara. att som drygt 40 ha de siffror du pratar om 3.5 miljoner ger större frihet än att bränna pengar idag och fortsätta slava till 65-70. Lever ändå i nuet idag men att "bara" vara i 40-årsåldern och göra vad man vad f*n man vill vore drömmen.

    keep up the good work med bloggen

    Glenn

    SvaraRadera
  28. Kul! Stort grattis till att du nått ditt mål. :)

    SvaraRadera
  29. Grattis! Vad roligt och välförtjänt att du kan ta det här steget. Stort lycka till!

    SvaraRadera
  30. Fy satan va gött!

    Stort, stort grattis! Ska bli superintressant att följa dig som fri också:)

    MvH Pengaregn

    SvaraRadera
  31. Living the dream! Vi är dig snart hack i häl! 😊
    Mvh Kneg till Deg

    SvaraRadera
  32. Härligt. I mars nästa år gör jag min exit. Är 51 år. Får man fråga hur gammal du är.

    SvaraRadera
  33. Stort grattis. Det blir till att följa bloggen ännu noggrannare nu. Glöm inte att uppdatera oss om vad som händer!

    SvaraRadera
  34. Grattis! Skönt att det finns personer som, trots vad omvärlden anser vara OK och normalt, vågar säga upp sig och prioritera sin frihet när möjligheten finns. Har de senaste veckorna drömt om och funderat på tidig pension. Jag är 30 år, billigt boende + leverne (just nu) med en OK lön gör att jag kan lägga undan 8000-10000 i månaden. Hoppas kunna sluta jobba när jag är 50. ;)

    SvaraRadera
  35. Stort grattis till ett av dina största steg i livet. Hade varit intressant att veta hur gamal du är samt hur mycket din portfölj är värd och den årliga utdelningen ligger på?

    Mvh Marcus

    SvaraRadera
  36. Vilken otrolig uppslutning, tack för alla goa kommentarer =)

    Jag är född slutet sjuttiotal för er som undrade.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  37. Sen på bollen men...

    Grattis till din framgång och lycka till med framtida såväl som nutida projekt!

    SvaraRadera
  38. Grattis till ett i livet tidigt beslut.
    Sade upp mig själv drygt 60 år gammal..
    Utdelningar ca 10000kr/månad plus pension ca 12000kr/månad.
    Totala utgifter ca 3500kr/månad.
    Inga problem..

    Mvh/Stig

    SvaraRadera
  39. I senaste laget men grattis i efterskott! Skall bli väldigt intressant och fortsatt inspirerande att läsa dina framtida inlägg.

    SvaraRadera
  40. Grattis! Och ditt beslut sporrar även mig att fortsätta jaga fina utdelningsbolag. En vacker dag så... :)

    SvaraRadera
  41. Låter härligt att sluta jobba tidigt

    SvaraRadera
  42. Grattis, men måste bara fråga hur du har räknat när det gäller inflation. Tar du ut och lever på alla utdelningar från portföljen så kommer ju köpkraften från utdelningen att minskas med tiden, eller hur? Eller räknar du att utdelningen ska höjas år efter år (även utan återinvestering av utdelning), så att den gör att du kan bortse från inflationen?

    SvaraRadera
  43. Svar till herrn ovan.
    4% regeln tror jag denna herren bemästrar efter att ha följt honom i så många år. 7år kvar, sen lägger jag hatten på hyllan. Lycka till allihop.

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...