Thursday, December 17, 2015

SAS ett annat bolag idag

Igår släppte SAS sin Q4-rapport och den var riktigt bra. Jag har bevakat bolaget sedan de gav ut sina preferensaktier för snart två år sedan och en stor del av den tiden har bolaget presterat bättre och bättre. SAS idag är ett helt annat bolag än SAS för två år sedan. För två år sedan var det djup finansiell kris för bolaget, nu mår SAS ganska bra vill jag påstå.

De släppte en bra rapport och de har en riktigt bra outlook i mina ögon. I sina egna ord beskrev SAS en god outlook men jag tycker de var väl dämpade men jag förstår att man kommunicerar så.

I SAS nya räkenskapsår kommer de dra än större nytta av lägre bränslepriser då dessa sjunkit mer samt att bolaget nu säkrat dem till riktigt låga nivåer. Föregående år säkrade bolaget bränslekostnaden vid betydligt högre nivåer.
En annan faktor som spelar in men inte lika stort är att flygplansflottan i slutet av 2016 drar än mindre bränsle jämfört med flottan i början av 2015. Under perioden har man tagit leverans av fler nya plan.
Från bolagets effektivitetsprogram väntas minst 1 miljard i besparingar under 2016.
SAS kommer även expandera antal flygstolar ordentligt under året vilket enligt dem själva kommer resultera i högre lönsamhet. Detta gör man via fler flighter, framförallt långdistans på vintern som jag fattat det.

En helt annan grej är att bolaget blivit friat i ett EU-mål kring kartellbildning, i detta case har bolaget reserverat cirka 650 miljoner kronor. Detta är stora pengar för ett bolag i SAS storlek. Pengar som kommer resultatföras när det står klart att domen ej kommer överklagas. Det är i andra instans de nu blivit friade.

Kort om rapporten.
Vinsten per stamaktie blev 1,84 kronor och det är en extrem förbättring mot -3,03 kronor året innan.
Det operativa kassaflödet var cirka tre gånger högre jämfört med året innan.
Bolaget har en stor kassa och står stadigt vid ev oförutsedda kostnader osv.
SAS ligger långt över sina egna finansiella mål som handlar om att vara starka finansiellt vid behov. De kallar det Financial preparedness.

Det har varit motigt för SAS länge men nu blåser medgångens vindar!

Länk till SAS hos Avanza.
Länk till SAS preferens hos Avanza.

För min del har jag valt att investera i SAS preferens. Jag har ägt den sedan noteringen med undantag för ett kort urhopp men det har varit en mycket försiktig viktning pga risken i bolaget. Nu har jag viktat upp SAS preferens rejält då risken är avsevärt lägre nu.

8 comments:

  1. Ja SAS går från klarhet till klarhet och risk / reward på preffen är fortsatt god även om kursen nosar på den bortre inlösennivån (525).

    ReplyDelete
  2. Tjena Stefan,
    Ja verkligen. En aspekt jag gillar med denna preff är att den sannolikt kommer lösas in 2018/2019.

    Mvh petrusko

    ReplyDelete
  3. Enda sättet att bli miljonär på ett flygbolag är att starta som miljardär :)

    ReplyDelete
  4. Jag ser SAS preffen som mycket säker.
    Inlösen alt högre utdelning.
    Lägre kostnader för personal och bränsle.
    Starka ägare.

    Ligger här och taktar utdelning till ett riktigt ras ger andra köplägen.
    Mvh Henkr

    ReplyDelete
  5. Fin sammanfattning. Jag ser ju alltid rött, i dubbel bemärkelse, när jag läser positiva inlägg om flygbolag :) Tog därför en snabbtitt i deras ekonomiska översikter. Om jag ens räknade på rätt resultatrad, de envisas ju med att redovisa tio olika resultat före massa allehanda justeringar, så har bolaget skrapat ihop ungefär 400 miljoner i vinst, de senaste tjugo åren.

    Man har dessutom lyckats minska omsättningen från 65 till 38 miljarder...

    Genomsnittlig vinstmarginal i branschen är 1 % över en normal femårsperiod om inget går fel.

    Men visst kan preferensaktien vara en god affärs några års sikt, men på lång sikt är SAS dömt att misslyckas. Tyvärr.

    ReplyDelete
  6. Hello, tack för era kommentarer.
    Som ni påpekar så är nog inte flygbranschen någon höjdare. Den har kanske sina korta höjdpunkter ytterst sällan och sedan mest misär. I USA har flygbolagen gått urstarkt en tid i spår av låg bränslekostnad och ökad turism globalt.

    SAS preffen håller sannolikt till inlösen men stamaktien är inget för mig.

    Mvh petrusko

    ReplyDelete
  7. Jag flyger med SAS ett tiotal ggr per månad, det är inget fel på servicen, men personalen som pratar svenska verkar ha "sagt upp sig".

    Innan bolagets sista kris upplevde jag det som mest svensktalande personal. Men efter sista krisen då Wallenberg lyckades övertyga bankerna att bolaget skulle fortleva - ett tag till - förmodar jag att det ingick i uppgörelsen att all svensk personal fick foten - för DYRT med avdankade flygvärdinnor som vill ha 25.000kr/mån.

    In kommer nu dansk besättning, ja inte mig emot, Danskar är ju härliga och finns ju även vissa Danskor som är trevliga att fästa blicken på. Men även Danmark känns numera utkickade...

    Sista två-tre månaden upplever jag att personalen kommer från UK... Jag upplever att SAS numera har krav på sig att spara JÄVLIGT mycket pengar, för att visa vinst till sina aktieägare, alltid går det att skära i någon kostnad. Jag har sista tiden upplevt att om en avgång inte har tillräcklig beläggning så ställer man helt sonika in den, får man som kund vänta någon/några timmar till nästa avgång... 'tummen upp'

    Utan att ha sänkt priserna nämnvärt tycker jag SAS börjar kvala in i Ryanair segmentet. Kanske medvetet val?

    Lägger man sina aktier i byrålådan för framtiden bör man se sig om efter alternativ.

    ReplyDelete
  8. Hej allesammans!

    Jag är lite nyfiken på vad ni kunniga säger om avkastningen på själva SAS preffen.
    Jämför man tex SAS preffen med många fastighetspreffar är avkastningen avseevärt högre i SAS. Visst risken är avseevärt högre, men är det egentligen det, frånsett risken för att SAS skulle gå i konkurs?

    Tittar man på ägandeskapet så ägs SAS till 50% av svenska, norska och danska Staten. Dessutom finns andra många fina stora ägare bakom bolaget.

    Den största risk som jag ser det med att äga SAS preffen är att bolaget i framtiden går i konkurs. Men min fråga till er är om huvudägarna, "Staten i Sverige, Danmark och Norge" skulle låta det hända. Alltså att låta SAS går i konkurs och förlora sina pengar?
    För Sveriges del skulle en konkurs i SAS innebär detta att inrikesflyget skulle förlora en stort bolag, och Norweigan och Malmö Aviation skulle kunna chockhöja priserna i Sverige.
    Har det någonsin hänt att ett statligt ägt svenskt bolag som är börsintroducerat har gått i konkurs?

    Sedan är jag också nyfiken på varför SAS preffen avkastar nästan 10%. Hur har man satt det värdet egentligen? Med ägandeskapet i beaktande och det låga oljepriset, känns preffen som en vinner på dagens beartrendande börs, men utsikter att störtdyka efter utdelningsperioden.
    Dessutom lär SAS om kursen ligger runt 525kr köpa tillbaka preffen i feb 2018, eller vilka skulle vara orsakerna till att SAS låter preffen fortsätta finnas, med höjd direktavkastning åren efter?

    PS:
    Jag är egentligen inte orolig för att preffen dyker till under 400kr för det har man redan hedgat om man ägt preffen i 2 år. Det enda jag är orolig för är bolagets utsikter att gå i konkurs.
    Sjukt sugen att utöka mitt ägande av pref aktier i SAS men behöver lite vägledning från ER?

    Tack på förhand!

    ReplyDelete