Gör iShares sin grej bra med INCU och WINC?

 


Våren 2024 lanserade iShares de två UCITS-ETFerna INCU och WINC som använder sig utav covered calls för att generera intäkter och minska volatiliteten. De har nu funnits några månader och det är en kort period som är svårt att säga något om. I USA startade de en snarlik fond lite tidigare. Hösten 2023 startade de ETFen med ticker BALI och den har därmed en längre period att titta på än de fonderna vi nu fått i EU.

BALI har en inrikting mot bolag i indexet S&P500 och arbetar med covered calls. Jag kan inte säga att den gör exakt samma sak som INCU men det är bra likt. För att bilda sig en tro om INCU kan man snegla på BALI. WINC har samma strategi men har ett globalt innehav. Den ställer ut optioner mot S&P500 samt bla globalt index.

I alla fall; Det går att använda sig utav covered calls på olika sätt. Många olika sätt och medan det är en garanterad intäkt så varierar det vida hur mycket av uppsidan man tar del av. Jag har studerat optionerna de använder sig utav i såväl BALI som de två fonderna här i EU och de använder sig av en metod som gör att de tar del av en del av börsens uppgång på sikt. De säljer inte allt på ett bräde utan gör det löpande över månaden. De säljer optioner av OTM-typ vilket står för Out of the money och innebär ett lösenpris som är högre än det rådande priset.

Bilden överst visar BALIs totalavkastning hittills i år samt sedan starten i höstas. 14,3 procent totalavkastning hittills i år! Längst ned i bilden står det Benchmark och det är S&P500. För den här typen av fond så har de genererat en totalavkastning väldigt nära S&P500 och det här är bra. En kort period att döma på dock men man kan ju hoppas det fortsätter så där och att de här INCU och WINC tuggar på i samma anda.

Jämförelsevis kan man titta på fonden XYLD ifrån Global X som ställer ut covered calls mot S&P500 index. De har en förlegad optionsstrategi där de säljer optioner på hela jädra portföljen på ett bräde och de gör det dessutom till ATM. At the money betyder att de säljer optioner som ger innehavaren rätt att köpa innehavet om 30 dagar till samma pris som nu. Med en sådan strategi, en sådan fond går man miste om hela uppsidan. All uppsida är borta men nedsidan är man så klart med på och allt man har är stora utdelningar. Det är inte ett vinnande koncept och fondens prestanda är därefter. Hittills i år har XYLD genererat 7,3 procent totalavkastning.

Jag har investerat i WINC och har skrivit ett inlägg med mer info om den. Länk till inlägget: https://petrusko.blogspot.com/2024/07/nytt-innehav-winc-ishares-world-equity.html

6 kommentarer:

  1. Jag köpte en liten skvätt andelar i WINC alldeles innan utdelningen för att sprida mina risker på allt fler innehav och vi får se hur den kommer att gå framöver.Just nu är jag inte sugen på att köpa fler andelar då den inte har något belåningsvärde vilket alltid är trevlig om ett värdepapper har, men det kommer antagligen att bli ett belåningsvärde när den har funnits hos Avanza ett tag till.JGPI bevakar jag för att ev. köpa in mig igen utan att använda någon belåning när tillfälle ges på en röd dag.Jag är ofta lat och använder mig gärna av din blogg för tips om nya värdepapper som jag sedan gör en egen analys av då det är bra att få någon som gör en första sortering av det som erbjuds på börsen.Jag är alltid tacksam för den informationen som du delar med dig av.Ha en trevlig kväll!Mvh Peter Jansson

    SvaraRadera
  2. Stööön!
    MvH Lars

    SvaraRadera
  3. Tack petrusko, jag kände inte till den här typen av ETF:er innan så det är schysst att du breddar förståelsen för olika typer av investeringar.

    SvaraRadera
  4. Tack petrusko för ditt arbete! Väldigt inspirerande!

    SvaraRadera
  5. "De har en förlegad optionsstrategi där de säljer optioner på hela jädra portföljen på ett bräde och de gör det dessutom till ATM"

    Delar inte uppfattningen om att det är "förlegat". Det är i så fall lika förlegat att sälja aktier när man tycker de blivit dyra. Snarare är det så att denna strategin passar bättre om man tror att börsen är högt eller korrekt värderad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hello,
      Man kan ju ha användning för Global X fond om man trejdar eller spekulerar i kortsiktig utveckling på börsen.

      Den är dock inte lämplig att hålla långsiktigt. Dess strategi är usel i den aspekten och på så sätt är den förlegad.

      De här andra optionsfonderna fångar upp en del av börsens långsiktiga uppgång och man kan hålla dem långsiktigt. De genererar betydligt bättre totalavkastning över tid jämfört med Global X-fonder.

      Mvh petrusko

      Radera

Jag har en börshandlad fond som Core-innehav

  Jag har skrivit om det här spåret tidigare att ha en stadig grund/breda fonder i portföljen. De senaste åren har jag viktat upp Xact Norde...