Första utdelning aviserad i INCU och WINC ifrån iShares/Blackrock

 


Det två helt nystartade ETF:erna INCU och WINC har aviserat sin första utdelning. De pyntar utdelning kvartalsvis och jag var inte säker på att de skulle hinna pynta sin första utdelning nu i april enligt schemat. Det skulle inte förvånat om första utdelningen blev i juli. 

Fonderna startades i slutet av mars och har inriktning på att generera hög utdelning. Detta gör de genom att dela ut de utdelningar de tar emot samt genom att de får in optionsintäker via optioner de ställer ut. Den här första utdelningen skall man inte växla upp i årstakt och dra några stora växlar på det. Fonderna har som sagt bara varit igång en knapp månad och har inte hunnit generera full fräs med intäkter att dela ut. Den här första utdelningen är förståeligt mindre än vad man förväntar sig framledes ifrån dem. Kanske är det full fräs redan nästa utdelning i juli men jag vill se fler utdelningar ifrån fonderna för att få en bra känsla av nivån de ligger på.

Nedan är utdelningsinfon för den första utdelningen:

INCU: $0,0106 utdelning per andel med X-dag 18 april och pay date 30 april.

WINC: $0,0314 utdelning per andel med X-dag 18 april och pay date 30 april.

De konstiga namnen jag refererar till är börstickers. En sorts liten kod som är unik för ett värdepapper på en viss börs. Dessa två handlas på tyska börsen Xetra och finns upplagda hos Nordnet. Avanza har dem inte ännu för de har en lite trögare lösning för handel med börshandlade fonder. Förhoppningsvis dyker de upp även hos dem. Anyhow, fondernas fullständiga namn är enligt nedan.

INCU: iShares U.S. Equity High Income UCITS ETF.

WINC: iShares World Equity High Income UCITS ETF.

I samband med att fonderna lanserades skrev jag ett kort inlägg om dem. Läs det i länken nedan. Sedan jag skrev inlägget har jag snappat upp att de verkar använda en optionsstrategi där de ställer ut optioner gradvis under en månad. Det är positivt eftersom man då fångar upp en del av börsens uppgång.  https://petrusko.blogspot.com/2024/03/nya-aktiva-etfer-ifran-ishares-med.html

Jag är lite förvånad och kanske rentav imponerad att fonderna redan pyntar utdelning och att den är av hygglig storlek. De har haft ett par veckor på sig bara.

De här två fonderna är Blackrocks svar på den omåttligt populära JEPI i USA. Det är deras svar och erbjudande här i EU. Den där JEPI är en fond ifrån JPMorgan som har sin egen version här i EU med ticker JGPI. Den äger jag och har skrivit en del om den. Kolla länken nedan: https://petrusko.blogspot.com/2024/04/jgpi-jpmorgan-global-equity-premium.html

12 kommentarer:

  1. Tjena! Men detta låter ju lovande, både avseende upplägget för optionerna och att de redan kör igång med utdelningar. Om jag inte var lite för mkt fort men fel har båda i nuläget samma NAV
    på $4,91 och delar ut 2,56% resp 0,87% vid första tillfället. Det måste anses som bra jobbat på så kort tid och denna strategi. //humlan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena humlan,
      Ja det stämmer att de bägge har ungefär samma NAV i dagsläget. Strax under $5. Kul att det kommer fler sådana här fonder i EU. Det blir kul att följa även dessa. Hamnar utdelningen på en hygglig nivå kan jag tänka mig att ha någon av dessa som ett mindre innehav i portföljen jämte JGPI.

      Mvh petrusko

      Radera
  2. Lite off topic men..Läste att Cicero fonder kommer att lansera en globalfond med fokus på hög utdelning! Kanske blir något att kolla upp.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Mikael,
      Tack för din kommentar. Ja den lanseras inom kort, det är nog max 1 månad bort. Jag kommer skriva om den i anslutning till lansering. Den har en intressant inriktning och jag tror den kan bli en populär komponent i portföljen för många investerare med fokus på stadiga bolag och utdelningar.

      Mvh petrusko

      Radera
  3. Ser du någon anledning att ha både dessa två samt JGPI i sin portfölj? Jag har en hel del JGPI, men ser att många av innehaven överlappar, så det blir ingen direkt riskspridning att ha alla tre?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      I de fonderna du nämner så är det inte primärt innehaven som genererar avkastning utan snarare optionerna och den strategi respektive fond har kring optioner. Om innehav överlappar har liten betydelse.

      Med det sagt så måste man inte ha många olika fonder. Man klarar sig med få. Jag sprider gärna risken och här är det ju inte tal om rena aktiefonder utan snarare optionsstrategier. Större anledning att sprida risken i mina ögon. Att ha flera olika helt vanliga globala indexfonder däremot finns inte många goda argument för.

      Mvh petrusko

      Radera
  4. Jag blev lite sugen på framförallt INCU men den verkar inte gå att handla på Avanza ännu

    SvaraRadera
  5. Den går inte handla på Nordnet heller verkar det som. Någon EU information som saknas om jag förstått rätt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Jag tippar att det saknas någon dokumentation för att Nordnet skall kunna släppa på handeln. Fonderna är nya och har skjutits in i Nordnets system automatiskt. Nordnet har kontaktat fondbolaget för en lösning.

      Mvh petrusko

      Radera
  6. Så man kan alltså inte köpa WiNC hos varken avanza eller Nordnet. När tror du det blir löst … eller kanske bättre , lägger du ut en ” inlägg ” när det är ok.

    SvaraRadera
  7. Hej, såg att för INCU går 62,5% av optionsintäkterna till fonden och resten till fondbolaget. Är det högt/lågt eller bara branschstandard?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Det är massvis med text att plöja igenom och jag har inte allt i huvudet kring den där fonden. När en fond lånar ut aktier så är det standard att en del av intäkten går till en annan part. För jobbet de gör med att hantera det där. Kanske är det vad du läst. Det handlar alltså om aktielån och inte om optionsintäkter.

      Spontant låter det inte rätt det du skriver om optionsintäkterna men jag behöver läsa och se vad det faktiskt står. Jag har inget minne av en sådan text som du nämner men det är som sagt mycket att läsa.

      Mvh petrusko

      Radera

Europa som investering

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Som investerare finns det många olika indelningar man kan göra på världens alla bolag....