Nya aktiva ETFer ifrån iShares - Med inspiration ifrån JEPI

 


Igår listade Blackrock/iShares två stycken nya börshandlade fonder på XETRA i Tyskland. Det ser ut som att de skapats med inspiration ifrån JEPI. Kortfattat är den där JEPI en börshandlad fond i USA som är aktivt förvaltad och genererar extra hög utdelning genom att ställa ut optioner mot innehavet. På kort tid har JEPI blivit superpopulär och dragit till sig flera hundra miljarder kronor i förvaltat kapital. Den kakan vill andra fondbolag vara med på och därför har det i USA kommit en fasligt många fonder på det temat och nu spiller det över här i EU.

Här är namn på de nya fonderna listade på XETRA:

iShares World Equity High Income UCITS ETF USD (Dist) ISIN: IE000KJPDY61 Ticker: WINC

iShares U.S. Equity High Income UCITS ETF USD (Dist) ISIN: IE000WHL2ZK1 Ticker: INCU


Här är en länk till World Equity High Income hos iShares: https://www.blackrock.com/se/intermediaries/products/335083/ishares-world-equity-high-income-ucits-etf

Här är en länk till US Equity High Income hos iShares: https://www.blackrock.com/se/intermediaries/products/335078/ishares-u-s-equity-high-income-ucits-etf

Bägge två är noterade på XETRA med full dokumentation för Sverige vilket betyder att våra nätmäklare kan erbjuda handel i dem. Nordnet brukar få in nya värdepapper automatiskt så där kommer de nog snart medan hos Avanza verkar det vara något manuellt men sådana här fonder brukar dyka upp hos dem också.

Fondavgiften är "låga" 0,35 procent. Lågt och lågt det beror ju på vad man jämför med men det här är aktiva fonder och de gör något extra/speciellt varpå det inte är orimligt att kalla avgiften låg.

Fonderna är aktivt förvaltade och de fokuserar på innehav med låg volatilitet. De ställer ut optioner mot innehavet. Strategi osv för optioner och förvaltning har jag inte satt mig in i ännu. Fonderna är helt nya, det är begränsat med info och det är mycket att ta in.

De kommer pynta utdelning kvartalsvis i januari, april, juli, oktober.

21 kommentarer:

  1. Fungerar den i ISK

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Japp de här fonderna ifrån iShares har sin legala hemvist på Irland och funkar därför bra i ett ISK.

      Mvh petrusko

      Radera
  2. Tack för informationen Petrusko /Vänlig hälsning Henrik Jansson

    SvaraRadera
  3. Grymt! Tack för superbra forskande och snabbt publicerande om sånt här, uppskattas verkligen!

    SvaraRadera
  4. Tack för informationen!
    Hade varit kul med ett inlägg om dessa nya optionsfonderna om du känner för att lägga tid på det. 👍 Har själv dålig koll därför jag önskar mig ett inlägg! Vet bara att det finns bra optionsstrategier (JGPI) och dåliga (QYLD) haha

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Mattias,
      Jag kommer förmodligen skriva mer om de här fonderna på sikt. De har en inriktning som intresserar mig och jag har förtroende för iShares. Det kan vara så att de inte är transparenta med sin strategi och det vore något jag inte är förtjust i men vi får se hur det blir. Det finns massiv dokumentation att plöja igenom men jag avvaktar och hoppas de kommer med mer lättsmält info.

      Mvh petrusko

      Radera
  5. Bloggaren jobbar bra. Man hinner knappt kolla upp alla intressanta investeringsuppslag.
    MvH Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lars,
      Tack för din kommentar. Kul att jag kan skriva om saker som intresserar dig. Glad påsk på dig.

      Mvh petrusko

      Radera
  6. Tack,

    Fortsätt att lägga upp allt du hittar det är guld för oss som läser.

    Mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hello,
      Tack för din kommentar, kul att det uppskattas.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Hej,

      Uppskattar verkligen om du gör ett uppföljande in lägg om strategi osv och vad du tycker om den gentemot jgpi tex.

      Åter tack!

      Radera
  7. Tack för allt jobb du lägger ner som sen kommer oss läsare till godo! Skickar ett virtuellt påskägg i flera lass😃 Glad påsk önskar jag dig!
    Anna Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anna Karin,
      Tack för din kommentar. Glad påsk på dig.

      Mvh petrusko

      Radera
  8. Ett härligt påskägg från den store P. Ser fram emot mer info.

    SvaraRadera
  9. Tjena P! Tackar för ännu ett gott tips! Det blir intressant att se vad dessa har för detaljerat upplägg. Lite löjligt/onödigt kanske, men jag ser deras utdelningsmånader som ett plus, januari och juli är annars rätt skrala. Ha en härlig påsk! //humlan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej humlan,
      Inte löjligt alls. Jag förstår dig, det är nice att ha en stadig ström av utdelningar in i portföljen. Jag låter det inte avgöra men jag uppskattar det när det är tex månadsutdelning eller kvartalsutdelning framför årsutdelning. Nu har jag många olika innehav som pyntar utdelning ofta så det tickar in ganska bra varje månad. December är sämst för mig.

      Mvh petrusko

      Radera
  10. Glad Påsk önskar jag dig och hela din familj. Jag som har följt din blogg i många år har kommit att använda bloggen som en ständig inspirationskälla. Som alltid med alla tips och köprekar så skall man själv utvärdera och använda det som man själv tycker är bra och strunta i det som man tycker är mindre bra. Jag skulle aldrig i livet kopiera din eller någon annans portfölj. Genom åren har din portfölj förskjutits allt mer mot fonder. Från att ha haft nästan bara aktier i portföljen med Castellum och H&M som stora kärninnehav till att Du nu har en övervägande del av portföljen i aktiefonder. Vad är det som har föranlett denna gradvisa förskjutning? Det som återstår av aktier är i princip bara preffar, D-aktier samt bankaktier.

    Glad Påsk än en gång

    //Krusse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Krusse,
      Tack för din kommentar. Jag har haft stor tur i många år med min stockpicking. På senare år har jag valt att dra ned på risk. Det där med risk har många ansikten som bolagsrisk, sektor, portfölj men även jag själv som riskfaktor. Jag har lagt allt mer i fonder på senare år som ett led i att vrida ned risken.

      Preffar och D-aktier har varit en konstant del av portföljen de senaste cirka 15 åren men jag har skruvat ned dess totala vikt i portföljen. Dels som en följd av att jag sålde stort inför ränteuppgången för ett par år sedan men också för att även de har en bolagsrisk och sektorrisk då de flesta är fastighetsbolag.

      Jag har valt att hålla mig till endast ett fåtal vanliga aktier som jag fokuserar lite mer på. Jag har mitt bet i bankerna och jag har Cibus, Realty Income och Industrivärden som lite viktigare direkta investeringar.

      Glad påsk

      Mvh petrusko

      Radera
  11. Hur många skall fråga om dessa värdepapper går bra i isk/kf. Fan läs tidigare inlägg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Glömde önska dig, petrusko en glad påsk o tack för allt arbete du lägger ner.

      Radera
  12. Hej,

    Är det inte så att Avanza inte använder Xetra? Utan tradegate?
    Kan Avanza lägga upp ändå?

    SvaraRadera

Europa som investering

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Som investerare finns det många olika indelningar man kan göra på världens alla bolag....