Realty Income bokslutsrapport 2023

 Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza.

Nu är det ett tag sedan jag skrev om Realty Income varpå jag passar på att riva av ett par rader om bolaget nu i samband med dess rapport. Häromdagen släppte de sin bokslutsrapport för 2023. Innan jag går in på den tänkte jag kommentera en av deras affärer de gjort nyligen. I en klassisk "sale lease back" affär köpte de ett gäng fastigheter utspritt i Europa där sporthandlaren Decathlon bedriver sin verksamhet. Jag gillar inte den här affären då det är en hyresgäst som inte är lika bra i mina ögon som bolagets övriga hyresgäster generellt sett.

Fysisk sporthandel i modell enorm storlek går uselt i Sverige och den har problem i USA. Även om länder som Frankrike och Tyskland gör saker annorlunda så kommer sådan här utveckling dit också. Med det sagt kan Decathlon ändå klara sig och hanka sig fram. Det är bara inte en lika stadig hyresgäst som tex en FedEx-hub eller en Walmart. Ja det här var ett sidospår kan man säga, bara mina tankar om det där förvärvet av Decathlons kåkar.

Aktiekursen i Realty Income står lägre nu än för 5 år sedan. Det har varit en dålig investering under den perioden. Långsiktiga investeringar i enskilda aktier går igenom sådana här perioder. Realty Income är i grund och botten ett bra bolag. Fastigheter är över tid en bra tillgång som givit en god avkastning. Nu har vi gått igenom pandemi och räntekris som bägge varit en utmaning för fastighetssektorn. Det där är övergående. Kortsiktiga blippar bara i det långa perspektivet.

Då har vi avklarat även den pucken att Realty Income varit en dålig investering på kort sikt. Nu till rapporten då.

Bolaget rapporterade en AFFO om $4 per aktie för 2023. Ställer man det i relation till utdelningen så ser man att de har en mycket god täckning av utdelningen som just nu är på $3,078 i årstakt. Utdelningsandelen är kring 75 procent vilket är mycket bra för en REIT. Skattereglerna tvingar dem att pynta en stor utdelning men som investerare vill man ha säkerhetsmarginal varpå man gärna vill att utdelningsandelen ligger under 90 procent i den här typen av bolag.

I relation till aktiekursen $52,69 innebär $4 AFFO en värderingsmultipel om 13,2. Det är historiskt lågt.

Realty Income är ett väldigt stort fastighetsbolag men har ändå vridit upp takten senaste tiden. För inte många år sedan var de inte i Europa men nu är de här och de gasar ordentligt. Under 2023 förvärvade Realty Income fastigheter för cirka 100 miljarder kronor ($9,5 mdr). Fler länder och nu andra typer av hyresgäster som de där Decathlon jag nämner ovan. Jag följer den här expansionen med skräckblandat intresse. Det känns inte solklart att det blir succé. Många gånger har bolag gått på en nit när de går utanför sin kärna som nya marknader osv. 

För 2024 lämnar Realty Income en prognos om AFFO på $4,13 - $4,21. Skulle den landa i toppen av det där intervallet är det en gemytlig tillväxt om cirka 5 procent. Det vore nice och medger en hygglig höjning av utdelningen under året. De brukar höja utdelningen varje kvartal men oftast är det bara en symbolisk pyttehöjning. Sett över längre tid däremot summerar höjningarna till mer än "pytte" och historiskt snittar den årliga utdelningstillväxten på 4,3 procent.

Realty Income har en god finansiell ställning och de har god tillgång till kapital både via obligationer och via aktiemarknaden. Ja det är vanligt för den här typen av bolag att finansiera sig med nya aktier och det är inget konstigt med det så länge man växer nyckeltalen per aktie. Det gör Realty Income bra med stadigt stigande AFFO och utdelning per aktie över tid. Man sitter heller inte i klorna på banken eller obligationsinnehavare när man till större del finansierar sig med eget kapital. Jag nämnder detta kort då många småsparare i Sverige ofta har en avig syn på att ge ut nya aktier på det här viset. Det härstammar ifrån att i Sverige är det främst usla bolag som ger ut nya aktier. Usla bolag som späder ut nyckeltalen per aktie och oftast blir till skit. Så är det som sagt inte med den här typen av bolag i USA där det är vanligt att finansiera sig så här och när nyckeltalen per aktie stiger är det inget att noja över.

Åter till aktiekursen. Värderingen är låg nu och så länge Realty Income inte kör in i väggen med sin expansion ute i världen kan det tänkas vara en bra investering här sett på mycket lång sikt. På kort sikt finns där en del faktorer som kan hålla nere aktiekursen i fastighetssektorn. Vissa delar av fastighetssektorn är rejält på dekis i USA där kontor är en sådan. Det är precis iskallt och stora ytor ekar tomma. Investerare ratar den typen av bolag men som vanligt blir det även en kylig inställning till hela sektorn. Trots att Realty Income inte äger kontor så är de ihop med andra fastighetsbolag i frysboxen. 

Även om aktien gått dåligt i 5 år så kan det ändå vara så att det dröjer innan den får fart igen. Igår stängde aktien på $52,69 vilket innebär en direktavkastning om 5,84 procent. Utdelningen betalas månadsvis. Inte för inte som de kallar sig för "The Monthly Dividend Company". Realty Income noterades 1994 och har höjt sin utdelning varje år sedan dess. Jag har investerat i bolaget i över 10 år. Senast jag ökade var för cirka 1 år sedan till kurs strax över $60 och en attraktiv värdering. Nu är värderingen än lägre då den handlas till $52,69 som sagt. Jag har en stek i portföljen som jag är nöjd med men en liten slurk till skulle jag kunna ta in. Jag äger bolaget i en KF och där har jag inte lika stort kassaflöde varpå jag inte lika snabbt kan få fram cash för ett köp. Hur som helst; Jag tror på Realty Income på lång sikt och jag är lockad att öka på dessa nivåer.

Länk till Realty Income hos Avanza (reklamlänk).

Info om reklamlänkar.

8 kommentarer:

  1. Tjena P, intressant och bra inlägg om "O". Funderar också på att öka lite nu när kursen känns intressant. En fråga om kassaflödet, blir du dubbelbeskattad i det fall kapital flyttas från ISK till KF? //humlan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Mja det är inte optimalt att flytta kapital mellan ISK och KF. Det genererar extra skatt när man gör så. Så länge man inte flyttar ofta fram och tillbaka är det ingen big deal.

      Mvh petrusko

      Radera
  2. Tjenare Petrusko.
    Jag börjar bli sugen på att ta in Realty i portföljen nu när priset börjar krypa ned mot 50 dollar. Jag tycker att bolagets historik visar på stabilitet.
    God avkastning på dig, vi ses bland miljonerna.
    /K

    SvaraRadera
  3. Hej Petrusko,
    Tack för informativa inlägg och bra tankar som vanligt. Har nyligen plockat in Realty själv och kommer bygga på efterhand.

    Tittar på lite ETF:er att plocka in för att öka exponering mot tech och AI och hittat två intressanta.
    VanEck Semiconductor UCITS ETF - USD Acc och
    Xtrackers MSCI USA Information Technology UCITS ETF 1D
    Den sistnämnda har en DA på 0,5, lågt men genererar lite. Hur fungerar det då med källskatt osv, bör den köpas in på KF kontot?
    Vad tycker du annars kring de två ETF:erna?

    SvaraRadera
  4. Hej Petrusko!
    Tycker du man skall ha utdelningsportföljen i ISK?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Uffepuffe,
      I ett ISK slipper man deklarera alla affärer och skattemässigt är det en okej deal. Jag gör alla köp i svenska värdepapper i ett ISK och jag har även mina börshandlade fonder med hemvist på Irland i ett ISK. Det dras ingen utländsk källskatt på de där utländska fonderna på Irland.

      Mvh petrusko

      Radera
  5. Tjena, inget inlägg om Tingsvalvets rapport? Förvånande :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Nej jag har valt att inte skriva om det innehavet. Det är ett väldigt litet bolag och det är en bit ut på riskskalan.

      Mvh petrusko

      Radera

Europa som investering

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Som investerare finns det många olika indelningar man kan göra på världens alla bolag....