Jag sålde mina Tele2 och ökade i Cibus

 Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza.


Idag presenterades en affär där Tele2s största ägare säljer hela sitt innehav i etapper till den franske telekominvesteraren Xavier Niel. Det är alltså Kinnevik som säljer hela sitt innehav till den här gubben och det sker till en premie mot senast betalt. Tele2 steg en hel del idag på den här nyheten.

Vad Xavier skall göra med Tele2 får framtiden utvisa. Jag stannar inte och ser på utan sålde hela mitt innehav idag på en kurs strax över 90 kronor. Det kan nog finnas kurspotential i Tele2 på sikt men det finns det i mycket annat och jag hade redan planer på att gå ur den här investeringen på sikt.

Pengarna satte jag direkt i arbete på annat håll. Jag köpte fler aktier i fastighetsbolaget Cibus istället. Jag hade siktet inställt på att öka efter rapporten men jag tycker det är ett bra läge här oavsett hur man ser på saken och oavsett hur det blir med utdelningen.

Som jag skrivit om tidigare så tror jag Cibus behåller utdelningen oförändrad. De hade täckning för det som de presterade i Q3-rapporten och det kommer vara än bättre prestanda nu med Q4-rappen. Framåtblickande har Cibus stigande hyror, kontroll på finansiella kostnader via räntesäkringar och sjunkande ränteläge på sikt om räntebanan spelar ut enligt prognos.

Skulle det komma en besvikelse i rapporten från Cibus finns det så klart nedsida men det är en rimlig värdering jag ökat på här varpå jag inte är värst orolig. Jag kan ta en liten smäll på kort sikt om det är så. Min tro är att Cibus blir en bra långsiktig investering. Cibus har backat en del hittills i år och medan jag inte fann det värt att "chansa" när den stod kring 125-130 kronor så har jag marginalen med mig nu när jag pyntat en bit över 113 kronor. Där anser jag att värderingen är så pass attraktiv att jag torde ha en begränsad nedsida på kort sikt. I Q3-rapporten hade Cibus en intjäningsförmåga om 0,93 euro. Aktiekursen om 113 kronor är 11 gånger intjäningsförmågan. Substansvärdet var i Q3 13 euro per aktie vilket med dagens valutakurs ger cirka 145 kronor. Cibus handlas till en substansrabatt om cirka 22 procent. Både substansvärde och intjäning lär stiga de närmsta åren.

Cibus släpper sin rapport 29 februari. Blir utdelningen oförändrad om 0,9 euro så är direktavkastningen cirka 8,8 procent. Utdelningen betalas månadsvis och den utdelning som betalas i mars är kvar från beslutet på förra årets bolagsstämma. Utdelning från och med april är det som skall beslutas om på bolagsstämman nu på våren.

Länk till Cibus hos Avanza (reklamlänk).

Info om reklamlänkar.

14 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Tänkte köpa blandannat Cibus för utdelningen, är det rätt tänkt att lägga dom i en ISK? Skulle vara glad om en hint:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Uffepuffe,
      Svenska bolag funkar utmärkt i ett ISK. Cibus är ett svenskt bolag och det dras ingen skatt på utdelningen om man äger den aktien på ett ISK. Istället betalar man en årlig schablonskatt på innehavet i ett ISK.

      Mvh petrusko

      Radera
  3. Hoppas du gör rätt själv tror jag mer på Tele2 än Cibus

    SvaraRadera
  4. Hej igen! Är skatten på Isk förmånlig nu trotts uppgången i räntan?

    SvaraRadera
    Svar
    1. I år skattar vi på ISK som om vi hade fått en avkastning på 3,62%. Om du tror att något kommer avkasta klart mer än det så är ISK fortfarande mer förmånligt än en aktiedepå.

      Skulle det bli direktavkastningen Petrusko nämner, 8,8%. så kommer ungefär 15% av den behövas för ISK-skatten, att jämföra med de 30% som dras rakt av i en aktiedepå.

      Radera
    2. Nej vi skattar 30% av dessa 3.62 dvs ca 1.1%

      Radera
  5. Många fastighetsbolag som gjort marknaden besviken och sänkt kurserna de senaste veckorna så förhoppningsvis så är alla potentiellt dåliga Cibus-nyheter införlivade i kursen. Jag har också Cibus-aktier. Inte många, men jag skulle gärna avsluta rapportsäsongen med en positiv nyhet.

    SvaraRadera
  6. Någon gång skall det vända i Cibus. Nästan 300 kr och nu mot 100 lappen snart. Tele2 är säkert urköpt börsen inom kort. Tror inte man nöjer sig med 20% ägande, betala premie på 13 ,% mot tidigare kurs. En bit över 100 kr 110-120 kr bud på resterande aktier, så småningom

    SvaraRadera
  7. Jag hoppas och tror att de behåller utdelningen oförändrad. De har höjt hyrorna succesivt. Vill inte heller se en höjning. Sänker de igen så kommer ledningen se mindre kompetent ut. MVH Richard

    SvaraRadera
  8. Intressant köp!
    Nu är det inget facit men någon analytiker på Nordera släppte en 7 sidor lång genomgång om Cibus där rubriken lyder "Well positioned to defend its attractive dividend". Hoppas det stämmer och att utdelningen faktiskt behålls på denna hållbara nivå.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Mattias,
      Det skulle förvåna mig om Cibus sänker utdelningen. De tappar så klart förtroende på det men det gör dem till ett annat case/ett annat bolag. De är självutnämnda ett utdelningsbolag och har fått ägare därefter. Sänker de utdelningen nu så får de se sig mo efter ett annat epitet och andra ägare.

      Mvh petrusko

      Radera
  9. Jonas Andersson, förvaltar Carnegie fastighetskontoret, har uttalat sig om Cibus, nu i kväll på DI. Han säger sig tro att deras utdelning kan ryka helt eller sänkas, och han inte är besviken på det. Samma ansvarsfulla agerande som i Castellum, som är hans toppval i sektorn. Styrelseordföranden i Cibus sålde ju aktier för 20 miljoner i december. Spännande att från sidlinjen se vad som händer

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Ja eller hur. Det är spännande och Cibus är ett bra case utdelning eller ej. Det är bara olika ägare kan man säga. Värderingen är låg nu. Skulle de slopa utdelningen så kommer många investerare sälja aktien då just utdelningen är en stor del av caset. Det finns dock andra investerare som gärna äger bolaget sett till dess fina tillgångar och låga värdering.

      Jag tror att Cibus håller sig till sin strategi och värnar utdelningen och de ägare de lockat till sig med sitt utdelningsfokus.

      Mvh petrusko

      Radera

Europa som investering

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Som investerare finns det många olika indelningar man kan göra på världens alla bolag....