Grisarna och stenhuset

 


När det stormar på börsen återkommer jag ofta till de tre grisarna och stenhuset. Ni vet berättelsen där vargen puffar bort husen som är byggda utav stickor och bös.

Bygg en börsportfölj av stadiga stenbitar och du skall stå pall när det stormar. Blåsten på börsen mojnar alltid och som grupp stiger aktier vidare till nya höjder. Är man duktig på att analysera bolag kan man själv sätta samman en portfölj av olika bolag. Även om man är duktig kan det vara en bra ide att ändå ha en god del av portföljen i indexfonder. Som en stadig grund och som ett skydd för att man själv faktiskt kan ha fel oavsett hur duktig man är.

Är man lite halvduktig så kan investmentbolag vara något att spana in som stadiga byggstenar jämte fonder.

Flera mycket duktiga investerare och finanspersoner har lyft att det bästa för de allra flesta är att helt och hållet investera i billiga indexfonder. Warren Buffett har sagt det och Jack Bogle brukade argumentera för det. Det är svårt att slå börsindex på lång sikt och det desto enklare att gå på minor som gör att man halkar efter mot index. Att helt investera i fonder är dock inte för alla men alla borde överväga att ha åtminstone en del av portföljen i billiga indexfonder.

Om du är en stockpicker och själv investerar direkt i enskilda aktier är det mycket viktigt att ha ett genomtänkt ramverk för riskhantering. Hur mycket enskilda bolag får väga i portföljen. Spridning över sektorer, valutarisker osv. Med en god riskhantering kan man ta en smäll i ett bolag och gå vidare. Om ett innehav väger 5 procent och kraschar fullständigt kan man repa sig från det medan om innehavet väger 20-30 procent är det förödande.

Själv har jag gått på flera nitar över åren men inget värre än jag repat mig från dem och gått vidare. För 20 år sedan hade jag ingen vidare riskhantering mer än att jag alltid varit en försiktig investerare. Sedan 10 år på ett ungefär har jag tydligare ramverk för hur stora innehav får vara i portföljen samt spridning över sektorer, valutor mm. Trots ett gäng nitar och en defensiv strategi har jag ändå slagit börsen sett över 10 år. Det är inget jag siktar på men det har ändå blivit så. Jag har en stor portion av portföljen i stadiga byggstenar som indexfonder och investmentbolag.

Hur som helst. Poängen med inlägget är främst att med en stadig portfölj behöver man inte vara orolig när börsen stormar.

13 kommentarer:

  1. Hej Petrusko. Precis som du lever jag på utdelningar o försöker bygga ett stadigt stenhus som står pall för alla börsstormar. Men nån liten krydda är ju alltid kul. Vad tycker du om SEB sverige småbolag c/r utdelande? Detta som en liten krydda i portföljen. Den har historiskt gett ca 3 % utdelning iof lite dyr förvaltningsavgift men fonden har presterat väldigt bra över tid. Nordnet har fonden i sitt utbud . Dock inte Avanza än om inte du kan dra i lite trådar o få Avanza att ta fonden i sitt utbud. Tack för en i övrigt bra blogg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Tack för din kommentar. Det är en fin fond den du kikat på. Den historiska prestandan är mycket god. Det är ingen garanti för att de kommer prestera bra även i framtiden men ändå.

      De gör sin grej bra med den där fonden och skulle man ha oflyt att de inte slår index i framtiden så torde de i vart fall inte hamna jättelångt efter. Riskspridningen är god i fonden. Jag vill minnas att jag i olika sammanhang de senaste 10 åren noterat den här fonden för dess goda prestanda.

      Att avgiften är hög är okej om fonden presterar bra. Det vet man som sagt inte på förhand men det kan vara värt att chansa på det.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/400228/seb-sverige-smabol-c-r-utd

      Radera
    3. Tipps. Kika på cliens småbolag och ha den i savr.

      Radera
  2. Hej Petrusko återigen tack för en bra blogg har noterat en ny utdelande fond på Avanza, Swedbank Robur Global High Dividend, är det något som du kollat på? Avg 1,08 % Mvh Anders

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Anders,
      Tack för din kommentar. Det är en fräsig fond den där ifrån Swedbank. Utdelningen kommer dessvärre inte som kontanter utan den återinvesteras automatiskt i fonden. Stendumt jag vet men så är det.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Det jag kunde se på Avanza nu var att den nu också finns som B variant med cash utdelning, dök upp för en dag sen när jag använde utdelningsfiltret på fonderna men kanske har fel Mvh Anders

      Radera
    3. Hej Anders,
      Ja Avanza har haft B-varianten i sitt system 1 år ungefär. Den betalar inte utdelningen cash. Utdelningen kommer som nya andelar.

      Utdelning ifrån vanliga fonder är inte så solklart som man skulle kunna tro. Olika fondbolag hanterar utdelningen olika och ett vanligt upplägg är att de kommunicerar utdelningen i kronor men betalar ut den som fler andelar i fonden. Ovanpå det kan även de olika mäklarna hantera fonders utdelningar olika. Exempelvis gör Länsförsäkringar så att de tar eventuella kontantutdelningar och köper nya fondandelar åt dig vare sig du vill eller inte.

      Swedbanks fonder pyntar inte cash utdelning när du äger dem hos Avanza.

      Mvh petrusko

      Radera
    4. Ah så dumt att den dök upp med utdelningsfiltret på, tack för svar och info om Swedbanks fonder Mvh Anders

      Radera
    5. Tjena Anders,
      Jag har nu hört mig för med Avanza och de har faktiskt ändrat hur utdelningen hanteras nu i den där fonden ifrån Swedbank. Med start nu så får man utdelningen som cash om man äger Swedbank Robur Global High Dividend b hos Avanza.

      Fonden brukar pynta utdelning i maj. Förra året var den på 3,2 kronor och året innan på 2,8 kronor.

      Mvh petrusko

      Radera
  3. Hej, tack för bra blogg! Vill minnas att du förra året låg på ca 8 % i Investor. Har du ökat ditt innehav eller hur resonerar du nu?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Jag har minskat i Investor. Har tagit därifrån för ett större uttag samt för att göra omplacering inom portföljen. Det har inget med Investor som placering att göra. Ett fantastiskt bolag som jag tror på i långa loppet.

      Mvh petrusko

      Radera
  4. Det som jag tycker är svårast är "Hur mycket enskilda bolag får väga i portföljen". Huvudanledningen till att ett bolag får större andel av portföljen är att bolaget går bra på börsen. Bra bolag tenderar att fortsätta att vara bra p.s.s. som dåliga bolag tenderar att fortsätta att vara dåliga och knappast återhämtar sig på något eller några kvartal. Jag har lärt mig med tiden att sälja dåliga investeringar även med förlust. Att hålla fast vid dåliga investeringar brukar vara som att hålla fast i en sjunkande sten. Men att minska i bolag som går jättebra på börsen gör ont. Jag brukar avvakta och oftast fortsätter kursen uppåt och då tänker jag att jag gjorde rätt som inte minskade i bolaget. Naturligtvis har du helt rätt att ju större andel av portföljen ett bolag har desto mer förödande blir det för portföljen om bolaget skulle krascha, men det gör inte mindre ont att minska i bolag där jag har lyckats pricka vinnare.

    Ha en bra dag

    //Krusse

    SvaraRadera

Europa som investering

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Som investerare finns det många olika indelningar man kan göra på världens alla bolag....