Mitt börsår 2023

 



Nu är börsåret 2023 över och nästa gång marknaden har öppet är det 2024. Medan 2022 var ett uselt år har 2023 bjudit på ett mycket starkt börsår. Storbolagsindex OMXS30GI klockade ut på en uppgång om 20,98 procent. För breda börsindex OMXS All Share inklusive utdelning blev uppgången 18,82 procent. 

Min portfölj stängde året på 10,64 procent vilket är en god avkastning i generella termer men det är en bra bit efter Stockholmsbörsen och relativt den är det mycket svagt. Jag har en defensiv inriktning och innehav som är något helt annat än Stockholmsbörsen. Portföljen brukar inte gå ned lika kraftigt som Stockholmsbörsen och det blir ofta lite trögare på uppsidan. Framförallt i en så snabb och kraftig uppgång som vi sett nu i slutet av 2023. Under 2022 slog jag index då portföljen inte backade lika mycket som Stockholmsbörsen medan i år är jag långt efter. Här följer är en länk till min summering av börsåret 2022. Ifrån den kan man även klicka sig bakåt genom åren och se min prestanda samt mina tankar. https://petrusko.blogspot.com/2022/12/mitt-borsar-2022.html

Jag är varken förvånad eller missnöjd över att prestandan inte når upp till börsindex. Min målsättning är att till låg risk generera utdelningar från portföljen som jag kan leva på. Över tid har prestandan sett över flera år varit god där några svagare år vägs upp av starka. Hur det blir framöver återstår att se men en sak är jag säker på och det är att jag åtminstone inte kommer söla bort pengarna. Jag har alltid varit en försiktig investerare och på senare år har jag vridit upp det där en nivå extra genom att gå över mer till fonder. Sedan några år tillbaka har jag varje år haft som målsättning att öka min andel indexinvestering/stadiga grund. Det har gått från en andel kring 30 procent till nu över 65 procent av portföljen.

Fonder generar fin avkastning men saknar helt bolagsrisk samt risken att man själv gör fel eller helt enkelt gör en dålig analys. Ofta är vi tvärsäkra på att vi är bättre än snittet men jag är öppen för tanken att jag kan göra fel och att jag inte är bättre på att analysera bolag än alla andra. Fonder är förträffliga på det viset. Man får börsens goda avkastning och klipper helt bort ett par risker som annars kan leda till avsevärt sämre prestanda.

Jag har fortfarande en historiskt låg andel Fixed Income även om jag under hösten viktat upp den till nuvarande 16 procent. Genom åren har jag ofta legat över 20 procent och faktiskt ända upp till cirka 40 procent som mest. Jag ser det som en permanent komponent i portföljen som jag viktar upp och ned efter potential snarare än att helt gå ur. Under perioden när preffar rasat har jag haft en mycket låg andel i portföljen. Jag lyckades bra med tajmingen att minska innan de backade men jag kan inte säga att jag tajmat det lika fantastiskt när de nu gått upp igen. Ja jag har gjort fina köp i diverse preffar nu i höst innan de gick upp men det är inga stora belopp. Det tog andelen Fixed Income från cirka 13 procent till 16 procent. Värderingarna är inte höga nu men det är inte fyndvärdering längre som det var i sensomras/höstas.

För fullständig fördelning av innehav i portföljen kan man checka in inlägget jag lade upp igår. Fördelning portföljen 231229: https://petrusko.blogspot.com/2023/12/fordelning-portfoljen-231229.html

Portföljen innehåller fortsatt en rad olika aktier men de delar på en mindre slant nu då jag trimmat ned och fört över pengar till diverse fonder. Jag har två fonder som utgör en mycket stor del av portföljen och det är Aktiespararna Direktavkastning b med en vikt om 16 procent och Xact Norden Högutdelande som utgör 40 procent av portföljen. Jag har använt Xact Norden Högutdelande som någon sorts landningsplats för pengar jag frigjort och tänker inte nödvändigtvis att den skall väga just 40 procent på sikt. Den kan jag ta ifrån när jag gör andra investeringar.

Ett nytt innehav i portföljen som jag tror mycket på och avser vikta upp är fonden JGPI som är en globalfond som säljer optioner för att generera intäkter. En fond skapad för att generera rejäl utdelning och en liten gnutta kurstillväxt. Den är som skapt för en investerare som mig. Jag ser mig som en "income investor", jag investerar för inkomst och det är fondens målsättning precis. Idag väger den kring 2 procent i portföljen men jag avser få upp den till 5 procent ganska snart. På sikt vill jag vikta den än mer men först får den komma igång och pynta utdelningar samt visa lite vad den går för. Det finns 3 års historik på den amerikanska fonden som kör samma optionsstrategi men mot USA-index. Så visst finns där något att titta på men jag ser gärna hur just JGPI kommer igång här. Jag har klurat kring hur jag skall se på den här fonden och dess viktning. Enskilda aktier viktar jag inte tyngre än 7 procent för att hålla risken i schack medan breda fonder kan få väga betydligt mer eftersom de är riskspridare i sig. Nu är ju inte JGPI en vanlig indexfond utan den har ju även sin optionsstrategi varpå jag övervägt om jag skall hålla den mot min 7 procentsregel eller om jag skall tillåta den väga betydligt mer. Jag vill inte låta den väga lika mycket som tex Xact Norden Högutdelande nu utan det är antingen 7 procent eller ett mellanting. Kanske har jag rett ut det där till summeringen av börsåret 2024 och kanske tar det längre tid än så. Vi får se, först skall jag upp till 5 procent som sagt och det blir att skala lite ifrån Xact Norden Högutdelande och pytsa in i JGPI.

Utdelningsåret 2024 väntas bjuda på rejäla utdelningar. De svenska storbankerna har tjänat betydligt bättre under 2023 när vi gått ifrån nollräntor och förväntningarna är på redigt saftiga utdelningar nu till våren. SEB och Swedbank är först ut med bokslutsrapporter i slutet av januari och då får vi svart på vitt hur de avser göra med utdelning. Handelsbanken kommer någon vecka senare. Den sistnämnda har jag en gång tidigare varit med om att analytiker och marknaden räknat med fet bonusutdelning och att de bjudit på besvikelse. Handelsbanken är mycket defensiva och kör sitt eget race men de har mycket cash som de behöver göra något med. Jag tror inte de gör marknaden besviken den här gången. Jag äger en liten slurk i alla tre nämnda bankerna.

Apropå utdelningar så är Cibus en populär utdelningsaktie. Ett epitet bolaget gett sig själv och har tydligt fokus på i sin strategi osv att deras syfte är att generera stigande utdelningar över tid till oss ägare. Som utdelningsaktie fick de en törn förra året när de sänkte utdelningen. Det mottogs inte väl av marknaden och skulle de krångla till det med utdelningen även i år får de finna ett annat epitet och arbeta på förtroende från nya aktieägare. Per prestandan i Q3 rapporten har Cibus täckning för utdelningen och de har en outlook med finansiering, intjäning osv som medger en oförändrad utdelning. Jag tar det inte för givet men hoppas och tror på oförändrad utdelning.

Utdelningar från preffar och D-aktier finns där en del osäkerhet nu rent generellt. Jag har primärt hållit mig till de som har bäst outlook att behålla utdelningen. Ett par case har jag ändå där jag gått lite längre ut på riskskalan ur den aspekten. Jag har tagit in en liten stek Corem Property Group Preferens. De har utmaningar kvar men har gjort väldigt mycket under året för att stärka sin finansiella ställning. Jag har tagit in den med vetskap om att det skulle kunna bli indragen utdelning men att mitt huvudscenario är att de pyntar vidare på preffen. Liknande resonemang har jag gjort med Fastpartner D som är ett bra bolag i grund och botten men där den högre räntan slagit med full kraft mot dem. Lägre ränteläge framöver kommer behandla dem väl och lika snabbt åt andra hållet. Här skulle det kunna bli utdelningskrångel under 2024 och det har jag tagit med i beräkningarna och är samtidigt övertygad om att på sikt få all utdelning. Pyntar de inte 2024 buffras utdelningen och jag tvekar inte på Fastpartners förmåga att pynta den senare. Det är dock inget roligt scenario för en D-aktie om utdelningen pausas eller blir reducerad. Jag tror de pyntar utdelning som vanligt på D-aktien under 2024.

Vad 2024 skall bjuda på är det ingen som kan säga på förhand men vi hoppas på ett gott börsår så klart. Just nu rider vi på vågen av räntetoppen och förmodade räntesänkningar. När räntesänkningarna går från att vara prognoser till att faktiskt genomföras är vi ett steg vidare på den där vågen. 

Det var allt jag hade att säga den här gången. Må 2024 vara ett gott börsår för dig.

31 kommentarer:

  1. Tjenare,

    Kul med JPGI fonden. Har du inte funderat på att själv sälja optioner mot dina innehav:
    Handelsbanken
    Industrivärden
    Investor
    SEB
    Swedbank
    Tele2
    Telia

    Det hade genererat ännu mer kassaflöde till dig.
    Gott Nytt år
    /Glenn

    SvaraRadera
    Svar
    1. Yo Glenn!
      Jo jag har övervägt att använda mig av Covered Calls mot eget innehav men aldrig fått tummen ur att göra det. Nu när jag flyttat mycket kapital till fonder har jag främst små innehav i enskilda aktier och man behöver ha åtminstone 6000 aktier att ställa optioner mot för att inte avgifter skall äta upp allt för mycket. Det är således inget jag överväger längre.

      Mvh petrusko

      Radera
  2. Vad har du för genomsnittliga direktavkastning i din portfölj? Antar att lättast är att kolla hur mycket du fått i utdelning 2023 och dividera med totala portföljens värde...

    Gott nytt utdelningsår
    TT

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej TT,
      Tack för din kommentar. Direktavkastningen på min portfölj är idag 5,6 procent.

      Mvh petrusko

      Radera
  3. Hej Petrusko!
    +10% låter mycket bra.
    Jag har inte räknat på min egen avkastning.
    Jag köpte fastighetsaktier preffar och D-aktier när det var nollränta. Nu sitter jag där med röda siffror.
    Jag läste att du sålt Castellum? Stämmer det?
    Jag gick all inn i emissionen så nu är det lite plus.
    På tal om fixed income.
    Mina månadsutdelare
    Gladstone investment
    Horizon technologi inv.
    Realty income
    Apple hospitality
    Cibus nordic
    ger mig ett bra kassaflöde.
    Petrusko
    Gott nytt år.
    Mvh Aktieamatören.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Aktieamatören,
      Tack för din kommentar. Nu är räntorna på väg ned verkar det som och kanske dina röda siffror på preffar och D-aktier repar sig mer på sikt. Japp, Castellum sålde jag och avvaktar utvecklingen. Jag ville inte putta in mer pengar och valde att sälja innan nyemssionen och avvakta.

      Ha det gott

      Mvh petrusko

      Radera
  4. Hej Petrusko, tack för alla inspirerande inlägg i år. Vad tror du om utvecklingen för Norden högutdelande under 2024, har du någon känsla beträffande vad utdelningsnivån kommer ligga på? 1,75/kvartal el högre? Gott Nytt År/Ola

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Ola,
      Svårt att sia om utvecklingen kursmässigt på kort sikt som 1 år men jag har tro på Xact Norden Högutdelande och dess urval på lång sikt. Beträffande utdelningen så tror jag att de åtminstone håller den oförändrad. De tar ett beslut kring månadsskiftet januari/februari. Just nu står andelskursen ungefär där den stod vid utdelningsbeslutet förra året. Bolagens utdelningar har varit högre sedan sist och det talar för en högre utdelning.

      Jag ifrågasatte fondbolagets kommunikation kring utdelningen varpå de tog bort texten om att de siktar på att spegla mottagna utdelningar. Jag har pratat med dem efter det och de menar på att det egentligen är samma resonemang nu bara att de inte kan kommunicera på ett sådant sätt i fondens dokumentation. Nu står det rätt och slätt att utdelningen är 4,5 procent årligen men den kan bli både högre och lägre än så.

      Jag vill tro på en höjd utdelning eftersom underliggande innehav har höjt. Vi får se hur det blir. Om en månad ungefär meddelar de utdelning för kommande året.

      Mvh petrusko

      Radera
  5. Gott nytt år på dig Petrusko och tack för alla fina inlägg som du har gjort under året.
    10% upp är väl inte fy skam för en aktieportfölj, För egen del så lyckades min egen portfölj upp endast ynka 5,5%!! Har i stort sett kopierat dina innehav men de väger lite olika tungt jämfört med din portfölj, Direktavkastningen ligger på ca 5% och utdelningarna rullar in som de ska så där finns ingen anledning till att klaga.
    Att Jag så kraftigt underpresterat börsen är såklart inte kul men mitt fokus ligger på stabilitet och utdelning på gott och ont.
    Nu hoppas vi på ett fint 2024 ha det gott alla utdelningsinvesterare där ute :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Mikael,
      Tack för din kommentar. Över tid blir det en mix av lite sämre och lite bättre år. Det viktiga är att man har en strategi som man valt utefter ens egna premisser, risktolerans, målsättning osv. Över tid får man utvärdera sin strategi och val av värdepapper. Inte baserat på enstaka år dock utan sett över flera.

      Gott nytt år

      Mvh petrusko

      Radera
  6. Lycka till 2024 och tack för en intressant blogg!
    Jag sölade bort mycket pengar genom att konstant ändra mina innehav hela året så jag lyckades komma upp i strax under 15% avkastning på året. Avslutar året med just den fördelning jag vill ha inför kommande år iaf. Det positiva för mig var att detta var året jag började spara i aktier/fonder igen samt att jag lyckades spara i snitt 15200kr/månad på börsen under 10 månader. I 2024 ska jag försöka månadsspara i snitt 7000kr och leva lite gott, då 2023 blev ett tråkigt sparår med full fokus på vad man kan spara in på instället för att njuta här och nu.
    Önskar dig ett gott 2024 och ser fram emot mer intressant läsning på din blogg. mvh / A

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Tack för din kommentar. Nice avkastning ändå med tanke på att du känner att det blivit lite flytt hitan ditan. Det hade sitt syfte dock. Nu står du där med en fördelning du är nöjd med och du har ett bad ass månadsspar även om det blir lägre 2024 vs 2023.

      Gott nytt år

      Mvh petrusko

      Radera
  7. Hej Petrusko, och tack för all intressanta artiklar 2023. Blir spännande att följa dig och börsen 2024. 10% är en bra avkastning och att slå något jämförelseindex är inte det primära målet för mig i allafall.
    Jag slutade på +9,4% och är nöjd med det.
    Gott nytt år önskar jag dig.
    Mvh Roger

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Roger,
      Tack för din kommentar. Det finns fasligt många olika människor här i världen och alla är vi olika. Det finns många olika strategier för investeringar på börsen. Det som är rätt för dig behöver inte vara rätt för någon annan. Vi har olika mål, förutsättningar, risktolerans osv.

      Du har gjort din grej och är nöjd med det. Det är klockrent.

      Mvh petrusko

      Radera
  8. Det var några år sedan, nick magiulli tror jag pratade md några pensioner i florida (tror i övremedeklass) och frågade om de hade slagit index. Några sa ja vissa sa nej. Men en gubbe sa: vad spelar det för roll? Jag gjorde bra nog att kunna ha råd att bo här och ha det bra. Det är klart att kunna slå index men kanske det är inte poängen. Så länge man kan generera inkomst att ha råd med det livet man vill ha, utan”jobba” så det är bra nog. Så grattis till dig petrusko.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hello,
      Intressant anekdot där. Jag gillar Nick och det låter som något han skulle kunna skriva. Kul att du delade med dig.

      Ha det gott

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Själv har jag 3% avkastning. As long as you dont bet your lifestyle @Anonym mycket bra inlägg där:-) Om Petrusko inte slår index vad spelar det för roll?
      Bloggaren Keep Up The Good Work!
      MvH Lars

      Radera
    3. Tjena Lars,
      Tack för din kommentar. Du har varit aktiv här i kommentarsfältet i många år. Bidragit med kommentarer och intressanta reflektioner. Jag uppskattar det.

      Ha det gott.

      Mvh petrusko

      Radera
  9. Tack för alla inlägg under året! Ser fram emot fortsatt läsning under 2024.
    Jag landade på +7,4 %. Har också en försiktig strategi men har 1/3 i USD och EUR vilket straffat mig då jag var för sen ur blocken när valutan vände. Å andra sidan var jag gynnad av valutan 2022. Var också för sen på att både sälja och återköpa preffar.

    Årets note to self:
    1. När börsen vänder vänder den fort => överväg att vara mer indexexponerad för att inte missa uppgångar.
    2. Var medveten om att valutarisken snabbt kan ta en stor tugga av din avkastning.
    3. Gör färre köp/sälj => äg mer fonder, färre bolag. Jag är mindre benägen att triggas till onödiga köp/sälj med fonder och har lättare för att upprätthålla en långsiktighet.

    Jag bjuder inte på nån raketforskning här inte. Önskar ett gott slut och ett Gott Nytt År!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Jonas,
      Tack att du delar med dig. Det är bra reflektioner du har där och tänkvärt för oss andra när vi läser det du delar med dig.

      Ha det gott

      Mvh petrusko

      Radera
  10. Gott Nytt År Petrusko! Första jag kollar på dagen är blogginlägg från dig som är toppen.Mitt börsår slutade på 10,3% vilket jag får vara nöjd med.Har en del blysänken som drog ner avkastningen såsom Stillfront,Storytel ,SBB samt en del preffar jag inte kom ur i tid.Men har under året ändrat fokus till enbart större bolag,större andel fonder med ffa. indexfonder ,investmentbolag.Då jag passerat pensionsålder har jag samma tanke som du att"bevara kapitalet" och strunta i dessa aktieråd från analytiker .Mitt största innehav är dock Evolution som jag haft i många år och en 500% uppgång vilket klart påverkat mitt börsutfall

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Tack för din kommentar. Kul med någon mer som är i fasen "bevara kapital". Grattis till en bra investering i EVO där du. Det framstår som ett makalöst bra bolag. Genom åren har jag tittat snabbt på det och då har varje gång haft en mäktig kursuppgång i ryggen och trots det ser framtiden ljus ut. Idag ser det ut som att de fortsatt har potential att växa sin business och tjäna än mer cash. Kanske inte i riktigt samma fart men ändå.

      Mvh petrusko

      Radera
  11. Hamnade på 7% här, med ungefär samma inriktning som du har, kanske mer högutdelande bolag. Ja detta har inte varit utdelningsaktiernas år alls. Kanske blir det lite bättre under 2024 med ökade utdelningar och fram för allt ökat värde (hade negativ värdeutveckling under 2023). Nu under tiden passar jag på att löpa lågt värderade kvalitetsbolag såsom Tele2, Handelsbanken, Xact-fonderna osv.

    Intressant att du skrev att du försöker "parera" dina preffar genom att sälja dem vid ränteuppgångar och nu köpa tillbaka vid eventuell nedgång. Är det så klokt, är det inte bättre att behålla, och köpa kontinuerligt, och kanske dubbla vid dessa kraftiga nedgångar? Sällan blir det bra när man försöker vara smartare än Mr Market. Fixed income ska ju vara just fixed, och det är väl trevligt att få 10% DA under något år av investerande istället för de mer normala 6-7% från fastighetspreffarna.

    Oavsett, Gott Nytt År!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Snålgrisen,
      Tack för din kommentar. I mycket på börsen är det ofta så att det är orimligt att försöka tajma kursrörelser. Den här gången gjorde jag ett tappert försök. Det är ändå något annat med Fixed Income som rör sig kursmässigt väldigt tydligt knutet till ränteutvecklingen. Det var således ingen fasligt stor chansning jag gjorde när jag minskade kraftigt. Inflationen hängde kvar och räntorna gick upp. Preffarna gick som väntat ned. Nu har de lika förutsägbart gått upp igen.

      Så klart mycket kan ändras och det kan svänga fort så det kunde blivit en feltajming också. Oavsett är jag mycket nöjd med den manövern. Allra helst vill jag att preffar och D-aktier bara ligger där stadigt och puttrar på. Inga kraftiga kursuppgångar och nedgångar utan bara tick tick tickar det på.

      Ha det gott

      Mvh petrusko

      Radera
  12. Hmm...har det gått så dålig även iår trots att du har försökt rädda allt det går genom att låta fondförvaltare göra jobbet för dig 🙂
    Du är förutsägbart 🙂 Det år som brukar gå hyfsad bra för dig lägger du direkt en bild av din depå-utveckling med jmf med index och skryter men det år som gått dålig lägger du inget från din depå och bara ljuger med siffror tagit från luften. Jag är ganska säkert att det har gått betydligt sämre för dig, det räcker se hur det har gått med dina fonder o skräp-prefar. Varför man inte visar depå-charten (som du har visat när det har gått bra) om man inte har något att dölja?! 😉 Var iaf ärlig mot de som följer dig.
    Låt oss gissa:
    fram till år 2019 börsen gick upp år efter år under 12-13 år. Då även en blind höna kunde skryta att är mästare på börsen. Sen kom Pandemin, kriget, räntehöjningar, ... Först då behövdes lite skicklighet och kunskap att gå genom turbulensen. Men precis då började allt spårar ur för dig, misstag efter misstag orsakade att du tappade själv förtroende till själv och flydde desperat till fonder.

    Du bör kanske lägga ner det här löjliga sidan och börja följa någon som kan hjälpa dig med placeringar. :-) I slutändan varken fonder, preffar eller D-aktier kan göra något åt dina misstag, ändå kommer att du fortsätta ta felaktiga beslut. Du har nu skapat en portfölj med noll tillväxt, om ett år märker du vilka stora misstag var med två av dina köp i 2023.
    Mina kommentarer har endast ett syfte: Att minimera skador hos de oerfarna som följer här.
    Att du lägger bara en blid från OMX-utveckling och sen tror ingen kan genomskåda dig..... haha påminner kejsarens nya kläder 😂
    Gått nytt år 😉

    SvaraRadera
  13. Tjena petrusko,
    Min portfölj avkastade någon ynka procent mer än din och det är jag nöjd med, jag har följt dig och din blogg i åravis och tack vare dig gick jag ifrån raketjakt till stabila utdelande bolag och 2023 gick jag över 1miljongränsen, och för det vill jag tacka dig.
    Visst Läser jag andra bloggar men jag tycker din är den klart mest kvalitativa och jag hoppas verkligen du fortsätter i många år framöver.
    Önskar dig ett gott börsår 2024.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Tack för din kommentar. Kul att jag kunnat inspirera till sunda investeringar på börsen. Grattis till miljonen, bra gjort. Nu rullar det på härifrån.

      Mvh petrusko

      Radera
  14. Hmm...har det gått så dålig även iår trots att du har försökt rädda allt det går genom att låta fondförvaltare göra jobbet för dig 🙂
    Du är förutsägbart 🙂 Det år som brukar gå hyfsad bra för dig lägger du direkt en bild av din depå-utveckling med jmf med index och skryter men det år som gått dålig lägger du inget från din depå och bara ljuger med siffror tagit från luften. Jag är ganska säkert att det har gått betydligt sämre för dig, det räcker se hur det har gått med dina fonder o skräp-prefar. Varför man inte visar depå-charten (som du har visat när det har gått bra) om man inte har något att dölja?! 😉 Var iaf ärlig mot de som följer dig.
    Låt oss gissa:
    fram till år 2019 börsen gick upp år efter år under 12-13 år. Då även en blind höna kunde skryta att är mästare på börsen. Sen kom Pandemin, kriget, räntehöjningar, ... Först då behövdes lite skicklighet och kunskap att gå genom turbulensen. Men precis då började allt spårar ur för dig, misstag efter misstag orsakade att du tappade själv förtroende till själv och flydde desperat till fonder.

    Du bör kanske lägga ner det här löjliga sidan och börja följa någon som kan hjälpa dig med placeringar. :-) I slutändan varken fonder, preffar eller D-aktier kan göra något åt dina misstag, ändå kommer att du fortsätta ta felaktiga beslut. Du har nu skapat en portfölj med noll tillväxt, om ett år märker du vilka stora misstag var med två av dina köp i 2023.
    Mina kommentarer har endast ett syfte: Att minimera skador hos de oerfarna som följer här.
    Att du lägger bara en blid från OMX-utveckling och sen tror ingen kan genomskåda dig..... haha påminner kejsarens nya kläder 😂
    Gått nytt år 😉

    SvaraRadera
  15. Hmm...har det gått så dålig även iår trots att du har försökt rädda allt det går genom att låta fondförvaltare göra jobbet för dig.
    Du är förutsägbart, Det år som brukar gå hyfsad bra för dig lägger du direkt en bild av din depå-utveckling med jmf med index och skryter men det år som gått dålig lägger du inget från din depå och bara ljuger med siffror tagit från luften. Jag är ganska säkert att det har gått betydligt sämre för dig, det räcker se hur det har gått med dina fonder o skräp-prefar. Varför man inte visar depå-charten (som du har visat när det har gått bra) om man inte har något att dölja?! Var iaf ärlig mot de som följer dig.
    Låt oss gissa:
    Fram till år 2019 börsen gick upp år efter år under 12-13 år. Då även en blind höna kunde skryta att är mästare på börsen. Sen kom Pandemin, kriget, räntehöjningar, ... Först då behövdes lite skicklighet och kunskap att gå genom turbulensen. Men precis då började allt spårar ur för dig, misstag efter misstag orsakade att du tappade själv förtroende till själv och flydde desperat till fonder.

    Du bör kanske lägga ner det här löjliga sidan och börja följa någon som kan hjälpa dig med placeringar. :-) I slutändan varken fonder, preffar eller D-aktier kan göra något åt dina misstag, ändå kommer att du fortsätta ta felaktiga beslut. Du har nu skapat en portfölj med noll tillväxt, om ett år märker du vilka stora misstag var med två av dina köp i 2023.
    Mina kommentarer har endast ett syfte: Att minimera skador hos de oerfarna som följer här.
    Att lägga bara en bild från OMX-utveckling och sen tror ingen kan genomskåda dig.....påminner kejsarens nya kläder
    Gått nytt år

    SvaraRadera
  16. Hmm...har det gått så dålig även iår trots att du har försökt rädda allt det går genom att låta fondförvaltare göra jobbet för dig 🙂
    Du är förutsägbart 🙂 Det år som brukar gå hyfsad bra för dig lägger du direkt en bild av din depå-utveckling med jmf med index och skryter men det år som gått dålig lägger du inget från din depå och bara ljuger med siffror tagit från luften. Jag är ganska säkert att det har gått betydligt sämre för dig, det räcker se hur det har gått med dina fonder o skräp-prefar. Varför man inte visar depå-charten (som du har visat när det har gått bra) om man inte har något att dölja?! 😉 Var iaf ärlig mot de som följer dig.
    Låt oss gissa:
    fram till år 2019 börsen gick upp år efter år under 12-13 år. Då även en blind höna kunde skryta att är mästare på börsen. Sen kom Pandemin, kriget, räntehöjningar, ... Först då behövdes lite skicklighet och kunskap att gå genom turbulensen. Men precis då började allt spårar ur för dig, misstag efter misstag orsakade att du tappade själv förtroende till själv och flydde desperat till fonder.

    Du bör kanske lägga ner det här löjliga sidan och börja följa någon som kan hjälpa dig med placeringar. :-) I slutändan varken fonder, preffar eller D-aktier kan göra något åt dina misstag, ändå kommer att du fortsätta ta felaktiga beslut. Du har nu skapat en portfölj med noll tillväxt, om ett år märker du vilka stora misstag var med två av dina köp i 2023.
    Mina kommentarer har endast ett syfte: Att minimera skador hos de oerfarna som följer här.
    Att du lägger bara en blid från OMX-utveckling och sen tror ingen kan genomskåda dig..... haha påminner kejsarens nya kläder 😂
    Gått nytt år 😉

    SvaraRadera
  17. Hmm...har det gått så dålig även iår trots att du har försökt rädda allt det går genom att låta fondförvaltare göra jobbet för dig 🙂
    Du är förutsägbart 🙂 Det år som brukar gå hyfsad bra för dig lägger du direkt en bild av din depå-utveckling med jmf med index och skryter men det år som gått dålig lägger du inget från din depå och bara ljuger med siffror tagit från luften. Jag är ganska säkert att det har gått betydligt sämre för dig, det räcker se hur det har gått med dina fonder o skräp-prefar. Varför man inte visar depå-charten (som du har visat när det har gått bra) om man inte har något att dölja?! 😉 Var iaf ärlig mot de som följer dig.
    Låt oss gissa:
    fram till år 2019 börsen gick upp år efter år under 12-13 år. Då även en blind höna kunde skryta att är mästare på börsen. Sen kom Pandemin, kriget, räntehöjningar, ... Först då behövdes lite skicklighet och kunskap att gå genom turbulensen. Men precis då började allt spårar ur för dig, misstag efter misstag orsakade att du tappade själv förtroende till själv och flydde desperat till fonder.
    Du bör kanske lägga ner det här löjliga sidan och börja följa någon som kan hjälpa dig med placeringar. :-) I slutändan varken fonder, preffar eller D-aktier kan göra något åt dina misstag, ändå kommer att du fortsätta ta felaktiga beslut.

    SvaraRadera

Europa som investering

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Som investerare finns det många olika indelningar man kan göra på världens alla bolag....