Nytt innehav: JGPI börshandlad fond med rejäl utdelning

 Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza.


Jag har öppnat kranen för en strid ström pengar in i portföljen. JGPI från JPMorgan pyntar månadsvis utdelning och ganska rejäl sådan. Ännu har de inte pyntat den första utdelningen på den europeiska versionen men de siktar på en direktavkastning om 7-9 procent.

Fonden innehåller global aktieexponering och mot det innehavet säljer de optioner. Optioner som genererar intäkter varje månad och ihop med innehavets utdelningar är det vad de delar ut till oss som investerar i fonden.

Jag hoppas och tror att de pyntar första utdelningen inom 1-2 månader och sedan rullar det på varje månad.

Den här fonden är skapad för att generera hög inkomst nu och viss kurstillväxt. Den kommer utvecklas annorlunda än globalindex eftersom en stor del av avkastningen i fonden härstammar från optionerna de säljer. Optionerna genererar alltid avkastning, de får betalt direkt när de säljer dem. Efter att de sålt optionerna så kan det hända att de behöver sälja sitt aktieinnehav till viss kursuppgång 30 dagar senare. Exempelvis kanske man säljer optioner som ger innehavaren rätt att köpa aktierna till en kurs om 103 procent (3 procent uppgång) 30 dagar senare. Kanske innehavet egentligen har stigit 6 procent och då har man missat en del av uppgången men man har fått intäkten från optionerna och halva kurstillväxten.

Det är alltså inget makalöst över fonden. Man skall inte förvänta sig att den slår börsindex över tid. Man kan förvänta sig att den genererar stor utdelning och att den har en lägre volatilitet än börsen i övrigt. Lägre volatilitet eftersom optionsintäkterna bromsar lite på nedsidan och ger viss del av uppsidan. Historiskt har den amerikanska versionen JEPI presterat ungefär samma totalavkastning som S&P500 (sett över 3 år). Jag har skrivit ett inlägg om den här tidigare med lite mer info. Länk till det här: https://petrusko.blogspot.com/2023/12/fet-manadsutdelning-med-jgpi-fran.html

Jag har tagit en första stek i den här fonden och gett den en viktning om 1 procent i portföljen. Jag skall ha mer men vill först se så att allt rullar igång enligt plan.

Länk till JGPI hos Avanza (reklamlänk).

Info om reklamlänkar.



77 kommentarer:

  1. Hej,

    Nu frågar jag då jag blev lite lätt förvirrad.
    Den handlas i euro men det står usd?

    Betyder det att det är viktigare för oss hur euron utvecklas mot sek samt euro mot dollar? Vilket ser bättre ut än enbart sek mot dollar. Rätta mig gärna om jag tänker fel här :)

    Tack för super info :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Den handlas i euro men det har ingen betydelse vilken valuta en fond handlas i. Det är innehavet som avgör din exponering. Den här fonden investerar ungefär som globalindex och det innehåller som bekant till stor del dollarnoterade aktier.

      Din exponering är således primärt i dollar.

      Mvh petrusko

      Radera
  2. Hej.
    Härligt att den kom till Avanza också till slut! Jag kommer garanterat investera.
    Har du någon uppfattning angående ETFen SCHD, som också är en amerikansk utdelande fond? Det går för tillfället bara att köpa hos Nordnet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      SCHD är en fantastisk fond men den är inte tillgänglig för retailinvesterare. Om du är klassificerad som professionell hos Nordnet kan du genomföra ett köp. Om du inte är det kan du bara se den och önska att du kunde genomföra köpet. Samma gäller hos Avanza men de är tydliga med direkt från start att det inte går att genomföra köpet om du inte är professionell.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Jag investerade i schd för länge sen när man fick köpa dessa. det är inget jag ångrar idag 🙂

      Radera
  3. Intressant. Jag kanske slår till på en Stek jag oxå. Tack för info.

    SvaraRadera
  4. 0 ägare hos avanza , har du verkligen köpt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rookie. De uppdaterar sådan info i samband med någon nattkörning/nytt dygn.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Snark på såna som dig..

      Tack för ett fint inlägg petrusko, jag lär också investera i denna nu när denna fina möjlighet äntligen kommer till oss utanför USA.

      Radera
    3. Tjena Mattias,
      Ja det är verkligen kul att det nu kommit en europeisk version av fonden. Man har ju följt den amerikanska ett tag och jag gillar det jag ser. Viss tillväxt potential och rejäl utdelning. En trevlig kombo. Det tillför även något annat i termer av riskspridning. Den beter sig annorlunda än en ren aktieexponering och det är vad diversifiering handlar om. Att äga olika investeringar som påverkas av olika faktorer och utvecklas olika.

      Mvh petrusko

      Radera
  5. Tjena Petrusko, nu måste vi bara tjata så avanza lägger till den i sin ränterabatt också... Idag gör den inte det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hello,
      Det är lugnt på den fronten det är jag övertygad om. Avanza har som grundprincip att börshandlade fonder ingår i ränterabatten. När nya värdepapper läggs upp på deras plattform behöver de ett antal dagar eller veckor innan den kommer in i ränterabatten.

      Mvh petrusko

      Radera
  6. Jättebra! Är fullinvesterad och kommer vänta lite med investeringar tills dess att man får in den i ränterabatten och superräntan, och att jag kan komma på vad jag vill sälja/byta ut. Är ganska nöjd med portföljen för tillfället, även om den på årsbasis endast presterat 8% mot de vanliga indexen OMX GI och dow...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Snålgrisen,
      Tack för din kommentar. Avanza har som grundprincip att börshandlade fonder ingår i ränterabatten men det brukar ta någon vecka eller så innan nyupplagda värdepapper kommer med.

      Mvh petrusko

      Radera
  7. Har också köpt på mig ca 2% ,och den passar mig utmärkt mig som vill minska volalitet och ändå vill ha bättre avkastning än banksparande.Stort tack till dig Petrusko för ditt grävande

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hello C-F,
      Tack för din feedback.

      Ha det gött

      Mvh petrusko

      Radera
  8. Jag är,.minst sagt, ingen expert på optioner. Har jag missuppfattat saken om jag säger att denna fond kommer klara sig bättre än motsvarande rena globalfond om index backar?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Gustav,
      I breda penseldrag kan det tänkas bli så att när index går ned så får man en bättre totalavkastning i JGPI tack vare intäkterna ifrån optionerna. Då innehavet går ned är man med på nedgången och innehavarna av optionerna kommer inte nyttja dem. Fonden har således kvar sitt aktieinnehav och går med ned men de får in optionsintäkten som ger en högre totalavkastning vs index.

      Omvänt är det så att när börsen går starkt så hänger inte den här fonden med lika starkt eftersom den säljer bort en del av uppgången i optionerna enligt förklaringen jag skriver i inlägget du kommenterar på här.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Läser jag dina inlägg om denna får jag intrycket att optionerna bara skapar extra värde men utan baksida. Var ligger risken? Den måste finnas, någonstans.

      Tvivlar inte på dig men det låter samtidigt lite för bra, att slänga på optioner så vips ett par extra procent i avkastning. Vad händer om utdelningarna sänks i fonden?

      Radera
    3. Tjena,
      Då har du inte hängt med i det jag skrivit.

      Kortfattat. I bästa fall kan totalavkastning tänkas bli 10 procent per år. Tex 8 procent ifrån utdelning och 2 procent i kurstillväxt.

      Totalavkastningen kommer primärt ifrån utdelningen alltså. Kurstillväxten kommer vara skral.

      Optionerna genererar alltid en intäkt när de säljs. Det är positivt. En negativ faktor med optionerna är att man har sålt bort en del av uppgången via dem. Om de ställs ut på ett pris om 103 och börsen rusar till 115 så är man alltså inte med upp till 115. Man är med till 103 eftersom man man måste sälja innehavet till optionsinnehavaren till det förutbestämda priset.

      Det är inget magiskt över den här fonden och den kommer inte skapa mäktig totalavkastning. I bästa fall kan den komma upp i liknande totalavkastning som börsindex.

      Mvh petrusko

      Radera
    4. Exakt jag är inte riktigt med, men nyfiken :) därför jag frågar

      Om optionerna inte kan säljas då?

      Radera
    5. Marknaden för optioner är enorm och jag ser inte riktigt ett scenario där det inte går att sälja optioner.

      För den som ställer ut optioner så får man betalt direkt. Nu idag kommer pengarna in på kontot och om 30 dagar har optionsinnehavaren rätt att köpa mina aktier som jag ställt ut optionerna mot. Om priset är på eller över det överenskomna priset kommer optionsinnehavaren välja att köpa mitt innehav och jag har då sålt till den överenskomna priset. Då har jag efter 30 dagar först fått den lilla optionsintäkten dag 1 och sedan då alltså pengar motsvarande att jag sålt hela mitt innehav. Där står jag med mina cash och återinvesterar dem i börsen och ställer ut nya optioner med 30 dagar löptid.

      Options intäkten kommer alltså alltid direkt på stört cash i näven till fonden. 30 dagar senare kan det bli så att de behöver sälja sitt innehav till det överenskomna priset.

      Mvh petrusko

      Radera
  9. Bra jobbat Petrusko! Suktat länge efter ett alternativ till den amerikanska JEPI. Tack å bock.
    /Jesper

    SvaraRadera
  10. Roligt, köpte in mig direkt. Letat efter liknande investeringar sedan CEF's från USA stängdes för handel av oss här i sverige.

    Hur ser du på denna kontra ditt innehav i PTY? Växla över eller ligga kvar i PTY?

    //BFK,PDI,PMF

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Tack för din kommentar. Ja just CEFer saknar jag särdeles mycket eftersom det inte finns något motsvarande här i Europa. Jag äger tre stycken sådana och dem behåller jag gladeligen så länge de fortsätter att se hyggliga ut. Just PTY har över 20 års historik och jag hoppas på ytterligare 20 år i den.

      Så JGPI är något jag kommer äga parallellt med de CEFer jag har idag.

      Den amerikanska versionen JEPI har X-dag i början av varje månad och om de kör samma schema här i Europa kan man tänka att de meddelar första utdelningen nu vid årsskiftet då. Jag har läst in mig ordentligt på upplägget de kör för JEPI och JGPI och tror på den här strategin. Min avsikt är att vikta upp den till åtminstone 5 procent av portföljen i närtid.

      Mvh petrusko

      Radera
  11. Jag har idag också köpt en första laddning. Det ska bli intressant och spännande att följa den här ETF:en. I det fall JGPI tuggar på i fin takt och när utdelningarna kommer igång så blir det sannolikt ett nytt köp under kvartal 1 nästa år. Stort tack för nedlagt research arbete!

    SvaraRadera
  12. Då va man ägare i denna ETF, köpt via Nordnet. Så nu är det bara att vänta på att cashen regnar in :) Har tänkt mig en viktning på ca 5-10% av portföljen.

    SvaraRadera
  13. Angående att denna fond handlas i EUR och att den till stor del utgörs av tillgångar denominerade i USD samt att svenska kunder (oftast) handlar från en SEK-depå antar jag att både EUR/USD- och EUR/SEK-kurs är av betydelse (men då endast vi köptillfälle) och att det under innehavstiden är USD/SEK som är av intresse. Tänk EUR/SEK på 12kr jämfört med 11kr…! Bara så att inga missförstånd finns!!??

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Anta att du äger 1 aktie i Apple. Frys alla växelkurser här och nu och du kan växla runt i all världens valutor och ändå landa i samma värde i svenska kronor.

      Det som avgör priset idag är tillgången i fonden. Dess utveckling på sikt avgörs av tillgången i fonden.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Tjena Petrusko! Grym blog, hämtar mycket inspiration härifrån. Tillbaka till valutaeffekterna - fattar helt och hållet din liknelse med 1 aktie i Apple, man kan växla runt hur mycket man vill (givet frysta kurser som du säger - det finns alltså inget arbitrage att hämta på det…). Det jag menar är om man köpt Apple för 12kr eller 11kr, det spelar roll. Inköpspriset i svenska kronor spelar roll, och det beror delvis på EUR/SEK - givet att man har en SEK-depå

      Radera
  14. Hej,

    Hur mycket av en portfölj skulle du uppskatta är rimligt i en sådan här fond?

    Vill ju används utdelningen till roliga saker och söker inte absolut bäst totalavkastning men vill ändå se en liten tillväxt.

    Förresten snubblade över denna
    xtrackers stoxx global select dividend 100 swap ucits etf 1d

    Är det något som är ok eller är den inte så bra?

    Tack för fina inlägg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Den är ju något annat än en vanlig globalfond varpå det kanske är rimligt att inte låta den väga allt för mycket. Jag har ju min 7 procentsregel när det gäller enskilda bolag och jag har inte funderat i saken ännu men ett spår kan ju vara att hantera fonden inom ramen för max 7 procent.

      Mitt minne är inte längre vad det en gång var och jag minns inte exakt hur det var med den där Global Select dividend 100 swap men jag har för mig att jag konstaterade att innehavet i den fonden var av låg kvalitet. Att den saknade eller hade bristmässig screening för kvalitet utan snarare bara körde på hög direktavkastning.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Hej,

      Tack så mycket.

      Jag tror att jag kommer väga den tyngre än så så länge den presterar.
      Men tillsammans med VDIV, Xact hög, Xact Sverige så blir det nog rimligt ändå :)

      Några vanliga fonder på det med så har man nog garderat sig väl.

      Tack för svar.

      Radera
    3. Här blandar du med helt annat. Denna fond tvärtom är en av mest trygga skala 4 av 7 och följer bara STOXX Global index. Denna fond innehåller även stora tech bolag. Jag tror du blandar med en som heter superdividend... från samma Xtrackers.
      Mvh

      Radera
  15. Hahaha....ännu ett bevis att du har inte koll på börsen och marknaden. Du förstör inte bara dina egna pengar utan massa andra som följer här. :-)

    Om du bara ha sökt lite (innan du vilseleder många här) det finns redan en liknande ETF hos Avanza som ger precis månadsvis utdelningar, samma optionsarbete MEN mycket högre DA nämligen hela 11-12%!!! Dessutom denna EFT redan under ett år som har varit på marknaden bevisat att de håller sin utdelning. Det där JP är rena skurken, du kommer att märka snart. :-)

    Varsågod, jag bjuder :
    QYLE
    Global X Nasdaq 100 Covered Call UCITS ETF - USD Distributing

    https://www.avanza.se/borshandlade-produkter/etf-torg/om-fonden.html/1518342/global-x-nasdaq-100-covered-call-ucits-etf---usd-distributing
    hah

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej,
      Jag har varnat dig tidigare om att dina kommentarer kommer hamna i papperskorgen om du inte håller dig trevlig. Nu var ju inte det här det värsta jag läst men du fortsätter att häva ur dig saker bara för att vara dryg.

      Jag har skrivit om Global X fond med optionsstrategi. Jag har varnat för den och uttryckt att det inte är en bra fond.

      Hade du brytt dig om något annat än att bara vara dryg så hade du kunnat läsa mina inlägg om QYLE och skippat din sopiga kommentar som inte har något med mig att göra.

      QYLE har en dålig strategi och den här JGPI gör något helt annat. JGPI har en sund strategi med OTM-optioner.

      Så med det sagt blir här din andra varning då att jag kommer inte släppa igenom dina kommentarer som bara syftar till att vara dryga. Det är inte okej att häva ur sig massa skit som inte stämmer.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Bra att du äntligen svarar nåt konkret istället för bara säga någon har varit otrevlig mot dig. Okey, vi stämmer av dessa två ETFer om ett år och se vilken hade bättre utveckling m.a.p. Utdelningar, kursutveckling och avgifter. Noterar också vilken fick mer ägare hos Avanza och NN.

      Radera
  16. "Rejäl utdelning" :-) det var rolig.

    SvaraRadera
  17. Tjena Petrusko! Tack för inlägg och engagemang. Uppskattas som alltid!

    Jag blir lite nyfiken på hur du går tillväga när du lägger till ett innehav och vill uppnå en viss målvikt. Byter du ut delar av befintliga innehav eller är det "bara" nya kontanter som går in i fonden/aktien tills du är nöjd?

    Återigen tack!

    SvaraRadera
  18. Tja igen!

    Du skriver att det är 0.35 % avgift men Avanza visar 0.45, är det bara de som är dåliga på att visa rätt som vanligt?

    Mvh Mattias

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Mattias,
      Njae det är snarare så att Avanza är bra i det här fallet med att redovisa avgiften. Fondavgiften är mycket riktigt 0,35 procent men fondbolaget uppskattar att de även kommer ha transaktionsavgifter på ca 0,10 procent.

      Det där transaktionsavgifter är något som tillkommer i alla fonder och det redovisas tydligt på de vanliga svenska fonderna medan på börshandlade fonder tycker jag det verkar vara lite si och så här och var. Det ligger på fondbolaget att de matar ut korrekt info om det där.

      Så här skall mäklaren göra i mitt tycke. Vara transparent med totala kostnaderna för en fond.

      Så totalt kring 0,45 procent avgift inom fonden är korrekt.

      Mvh petrusko

      Radera
  19. Den verkar vara billigare på nordnet, där står det 0.35 och via avanza länken verkar den kosta 0.45. Men verkar inte vara igång riktigt än på nordnet heller, man ser inga brancher, eller några avslut.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Johan,
      En mäklare kan inte påverka de avgifter som tas ut i en börshandlad fond. Det sker på Irland och är långt bortom både Nordnet och Avanzas kontroll.

      Det som skiljer är att Avanza är mycket tydliga med att redovisa totala kostnader medan Nordnet smyger och visar det lägsta möjliga som alltså inte är den totala kostnaden.

      Fonden uppskattar att de kommer ha 0,10 procent transaktionsavgifter. Det är varför Avanza skriver 0,45 procent och det är avgifter som fonden tar ut oavsett vart man har köpt den.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Okey tack för svar, då har man lärt sig något nytt idag 😁

      Radera
  20. Hej!

    Var/hur kan man köpa/sälja dessa optioner som fonden ställer ut? Är det något som alls är tillgängligt för vanliga personkunder?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Omid,
      Optionshandel är något man som vanlig investerare kan ägna sig åt. För att ställa ut optioner mot sitt innehav behöver man ha en hyggligt stor portfölj då man säljer kontrakt om 1000-aktier och man behöver sälja flera kontrakt för att hålla nere avgifterna procentuellt sett. Exempelvis är 5000 aktier i Atlas Copco något man skulle kunna ställa ut optioner mot.

      Det här kräver sin kunskap och går man in i optionshandel utan kunskap kommer man söla bort sina pengar snabbt.

      Mvh petrusko

      Radera
  21. Hej! Tack för en riktigt bra information som alltid. Jag har hamnat i en tämligen trevlig situation där mina bolagsinnehav genererat en hel del pengar och jag vill föra över det mesta i utdelnings ETF:er och fonder. Tänkte mig en mix av XACT högutdelare, Wisdomtree, JGPI. Vill gärna ha en bra USA exponering till låg avgift, Vad rekommenderar du där? Sen undrar jag om du kommer vikta mot JGPI tyngre relativt Wisdomtree eller kör du 50/50. Tänker mig att om jag får in en USA riktad ETF/fond så har jag bra exponering mot norden/Europa samt USA. Några tankar? nåt jag missat?

    Återigen, tack för mycket bra info! God Jul!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Goran,
      Det låter rimligt att välja billiga fonder för den exponering du söker. BEträffande Wisdomtree WTEE siktar jag på att vikta upp den lite mer än nuvarande cirka 1 procent av portföljen. JGPI ämnar jag vikta högre än WTEE då jag gillar den större inkomsten som den fonden genererar. Det är utefter mina förutsättningar så klart. Inledningsvis siktar jag på att komma upp i åtminstone 5 procent av portföljen i JGPI. Jag får se därifrån hur jag gör om jag kan tänka mig och om jag vill ha mer än så. Jag har ju många innehav som skall slåss om utrymmet i portföljen.

      För exponering i USA tycker jag att Handelsbanken USA INdex Criteria är ett rimligt val. Det är en vanlig indexfond med en avgift kring 0,2 procent. Den handlas i svenska kronor och man slipper således pynta valutaväxlingsavgift när man köper och säljer andelar i den.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Tack för att du sprider kunskap och delar med dig!
      Handelsbanken usa ind crit B1, ger väl utdelning om inte jag har förstått det helt fel?

      Radera
    3. Hej Björn,
      Ja den där fonden ifrån Handelsbanken med B1 i slutet av namnet pyntar utdelning. De siktar på cirka 3,5 procent årligen och det betalas i mars.

      Mvh petrusko

      Radera
  22. Tråkigt med den gigantiska spreaden på 1% (utöver växlingskostnad och förvaltningsavgift). Hade kunnat tänka mig en post annars.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Kalle,
      Jag har varit på Avanza om det där. Något är wonky hos dem med spread och pris på JGPI. Spreaden är egentligen mycket tight i det värdepappret. Nordnet visar rimliga siffror med en spread kring 0,02 procent. Priset som Nordnet är även mer relevant och bättre än det pris (orderdjup) Avanza visar.

      Avanza hänvisar till sitt Trade gate och att de alltid fiskar upp det bästa priset men det stämmer inte då man enkelt kan jämföra med handeln hos NOrdnet samtidigt om man är kund även där.

      Förhoppningsvis är det här något som blivit knas när Avanza lagt upp instrumentet. Att det beror på att det är nytt och något blivit knas. Jag har inte upplevt lika skev skillnad i andra ETFer men å andra sidan har jag inte jämfört och synat det så noga som jag nu gjort med JGPI då jag noterade att något såg knas ut.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Vet inte om det alltid kommer vara så, men nu när usa öppnade krympte spreaden till mindre hutlösa 0,2%

      Radera
    3. Spreaden på avanza verkar inte stämma. Jag fick avslut på en kurs som låg mellan köp och sälj-kurs.

      Radera
    4. Tjena Tommy,
      Ja det är knas med spreaden och kursen i JGPI hos Avanza. Det är förmodligen för att värdepappret är helt nyupplagt och Tradegate+Avanza har inte fått fart på det riktigt ännu. Jag hoppas och tror att det rätar upp sig i sinom tid.

      Tillsvidare är ett hack att kolla kursen hos Nordnet och lägga order på den kurs de visar. Spreaden är egentligen mycket låg på det här värdepappret och där finns orders mellan köp och sälj som Avanza visar. Därför kan man kolla kursen hos Nordnet och lägga ordern hos Avanza.

      Mvh petrusko

      Radera
  23. Vet man ännu mer exakt vad utdelningen kommer att ligga på? Det är stor skillnad mellan 7% och 9%.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena, Den europeiska versionen är nystartad och vi får helt enkelt ge det tid innan vi vet hur den faktiskt pyntat. Den amerikanska versionen har de samma målsättning om 7-9 procent och den har legat på 8,5 till +10% de allra flesta gångerna jag tittat till den.

      Mvh petrusko

      Radera
  24. Tja och tack för grymt jobb!
    Läser din blogg flitigt.Tack för all information och inspiration! Har själv börjat snegla på en ETF som jag gärna skulle vilja höra din åsikt om.

    VanEck Morningstar Developed Markets Dividend Leaders UCITS ETF

    Återigen tack och God Jul!
    /Matte

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Matte,
      Jag har skrivit om den där fonden ifrån VanEck. Checka in länken nedan:

      https://petrusko.blogspot.com/2023/12/vaneck-morningstar-developed-markets.html

      Mvh petrusko

      Radera
  25. Tjena! Är det alltså just nu oklart när utdelningen börjar rulla igång? Isåfall kanske man kan fortsatt parkera disponibla pengar på ett räntekonto menar jag... Men 7-9% minus avgift 0,45% låter ju bra!
    MVH

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Ja så är det nog, att de inte gått ut med när första utdelningen går. Varje månad delar de ut optionsintäkterna som de får in månadsvis. Det är det som utgör lejonparten av utdelningen. När december är över har de genererat intäkter som de skulle kunna distribuera i januari men jag har förståelse för om det blir så att den första utdelningen kommer i februari. Jag tror nog att det blir i januari men vi får se här tids nog. Om de håller samma schema som den amerikanska versionen så är är X-dag i början av varje månad.

      Mvh petrusko

      Radera
  26. Hej, ville bara anmäla in att jag också tagit en liten position i JGPI. Ser fram emot att följa fonden och inte minst din rapportering och dina tankar kring den, Petrusko. Uppskattar verkligen bloggen och ditt arbete. God Jul och Gott nytt utdelningsår :) Mvh Anders

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Anders,
      Tack för din kommentar. Gott nytt år =)

      Mvh petrusko

      Radera
  27. Hej,

    Vet du om detta är samma typ av fond och har den säta i irland och det är ok att äga på isk? Tack för din blogg som jag följt i många år nu :)
    Global X S&P 500 Covered Call UCITS ETF - USD Distributing

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Den där fonden ifrån Global X har sitt säte på Irland. Den har samma strategi som den där QYLD/QYLE ifrån Global X som jag skrivit om de senaste dagarna. Det är en dålig optionsstrategi där de är med på hela nedsidan när börsen går dåligt och missar all uppsida eftersom de säljer bort hela uppsidan via sin optionsstrategi.

      Det är inte alls samma upplägg som JGPI som faktiskt har viss uppsidepotential.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Men behöver den ägas via ett KF-konto eller funkar ISK? Tänker på att den är listad som tysk på avanza.

      Radera
    3. Det där tysk du nämner säger inget om värdepapprets hemvist. Det tyska du ser är handelsplatsen. Att värdepappret handlas på tyska börsen.

      På samma sätt har brittiska AstraZeneca en svensk notering med en liten svensk flagga hos Avanza och finska Nordea har en svensk notering osv.

      Global X QYLE har sin hemvist på Irland. Funkar bra på ISK/KF.

      Mvh petrusko

      Radera
  28. Hej Petrusko,

    Har du fått något svar från Avanza gällande deras bristfälliga köp och säljkurs? Nu är spreaden på 1.44% enligt deras siffror.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Tommy,
      Mnja jag har inte fått något svar jag är supernöjd med men svar har jag fått. Avanza menar på att man alltid får bästa kursen vid avslut hos dem. Det är jag inte övertygad om.

      Att de visar en usel spread och ett orderdrjup som inte är relevant/korrekt har de ingen annan förklaring än att värdepappret är nytt och att deras tredjepartlösning via Tradegate kanske behöver ett tag på sig innan det funkar bra.

      Mitt senaste köp i JGPI gjorde jag så att jag kollade kurs/spread hos Nordnet och lade ordern hos Avanza. Nordnet visar bra info.

      Mvh petrusko

      Radera
  29. Hej!

    Är det cirka 7% plus 2 % per år i kursmässigt?
    Vad händer om man lägger in 3 miljoner och ETF läggs ner?
    Den årliga avgiften betalas månadsvis?

    Tack för bra blogg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Sorry för sent svar, jag har helt missat din kommentar men snappade upp den nu i vart fall =)

      Ja utdelningen kommer vara den primära avkastningen den här fonden genererar. Stor utdelning plus en liten kurspotential. Rent hypotetiskt skulle det kunna vara så på sikt att utdelningen är 7 procent per år och kursen har stigit 2 procent. Exakt hur det blir är svårt att sia om men man skall vara medveten om att kurspotentialen är liten.

      Om en ETF läggs ned försvinner inte dina pengar. Vid en sådan händelse kommer de avisera det i god tid innan. Då har man möjlighet att själv sälja. Om man inte säljer innan nedläggning så skickar de dina pengar till dig men det är en utdragen process. Kanske tar det någon månad eller två innan man får pengarna. Jag tycker därför det är bättre att själv sälja snarare än att sitta kvar med innehavet in i nedläggningen.

      Fondavgifter går inte att tajma. Den löper dagligen och syns som om den tas ifrån fondens prestanda. Eller snarare inte syns... Det är inget man märker utan den är där i bakgrunden varje dag. På årsbasis är den 0,35 procent och slår man ut det per dag är det ingen märkbar skillnad för ögat i dagskursen.

      Mvh petrusko

      Mvh petrusko

      Radera
  30. Hej :)
    det känns som att alla har fått JGPI lite om bakfoten, alla säger att JGPI är motsvarigheten till JEPI. men JEPI fokuserar väl bara på USA men JGPI har ju bara 61% USA och inte 100 som jepi har?

    JPMorgan Equity Premium Income ETF "JEPI"
    JPM Global Equity Premium Income "JGPI"

    satt och lyssnade lite på youtube och då slog det mig att JGPI heter ju något med global.
    men det kanske är jag som är ute och cyklar.
    ha en bra fortsättning och din blogg är en stor inspiration.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Ja har man läst lite för snabbt kanske man tror att det är exakt som JEPI men det är den ju inte.

      Jag har varit noga med att betona att den har samma optionsstrategi som JEPI men att JGPI innehåller aktier ur globalindex. Att den har en global inriktning alltså.

      Bra att du påpekar det där för visst är det kanske så att någon tror att det är mer eller mindre exakt samma grejen och det är det ju inte.

      Ha det gott.

      Mvh petrusko

      Radera
  31. Hej Petrusko.
    Nu när det gått några månader sedan du investerade i fonden, hur tycker du att det utvecklats? Är utdelningen vad du hoppats på? Jag försökte hitta något dokument som beskriver utdelningen men utan resultat. På avanza finns just nu två månaders utdelning registrerade, men med olika belopp. Kommer summan att variera lite från månad till månad?
    Tack för en grym blogg!
    /K

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Koll på kontot,
      Utdelningen kommer variera mycket då den till huvudsak utgörs av optionsintäkter. Optionsintäkter varierar mycket beroende på om börsen rör sig mycket eller inte. Stora rörelser leder till större optionsintäkter.

      Totalavkastningen i fonden har överraskat positivt. Utdelningen är för tidig att säga något om. Jag har förväntat mig kring 7 procent direktavkastning i fonden. Det behövs betydligt fler utdelningar än två stycken för att få en känsla för var den kommer ligga. Skulle den hamna kring 5,5 procent med en rimlig totalavkastning så är jag nog ganska positiv ändå.

      Ju högre direktavkastning desto mindre utrymme finns det kvar för kurstillväxt. Nu har fonden uppvisat mer kurstillväxt än jag förväntat mig och lite lägre direktavkastning men en total som ändå är god. Mer tid behövs för att se hur det blir med utdelningar osv.

      Mvh petrusko

      Radera

Europa som investering

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Som investerare finns det många olika indelningar man kan göra på världens alla bolag....