Sagax D

 


Tidigare i år skruvade jag ned mitt innehav i Sagax D en aning i spåren av ränteoro och osäkerhet i fastighetssektorn. Det har hela tiden sett stadigt ut för just Sagax men då det är en stor del i min portfölj ville jag ändå ta det varsamt och minskade en aning.

Sedan dess har Sagax kommit med starka rapporter. De har höjt helårsprognosen och senast idag fick de ett starkare kreditbetyg. Ränteoron har lättat en aning och jag känner mig mindre obekväm med min exponering i sektorn.

Idag ökade jag i Sagax D igen. Jag har i många år haft preferensaktier och D-aktier som en permanent del i portföljen. Andelen just nu är historiskt låg där jag endast äger Sagax D och NP3 preferens till en vikt under 6 procent av min portfölj för stunden. Jag har haft avsevärt tyngre viktning än så tidigare, över 40 procent vid tillfällen. För några år sedan minskade jag i preffar och köpte bank istället. På sikt avser jag minska i banksektorn men det är inte nu. Vinsterna kommer vara goda för bankerna de närmsta åren och jag siktar på att ligga kvar. Jag försöker mig inte på någon makalös tajming utan jag siktar bara på att stanna kvar några år medan vinsterna är mycket goda. 



9 kommentarer:

  1. Bank är nog inte så dumt då ett troligt scenario torde vara att det tar tid för ekonomisk återhämtning då vi som ekonomisk bananrepublik inte kan göra så mycket annat än följa ECB

    SvaraRadera
  2. Klokt val, har själv en stor del Sagax D. Vad anser du om Heimstaden Pref? Jag är otroligt vankelmodig kring denna preff. Ohållbart utdelande från moderbolag, enorm skuld, dock med fina fastighetsinnehav, fint kassaflöde och storägare i ryggen. Antingen är det en ny Oscar/SBB eller årtiondets klipp...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Snålis,
      Ja som du säger är det fina tillgångar i Heimstaden men lite oklart läge för den noterade preffen med hög belåning och oklara intäkter ifrån dotterbolaget (där fastigheterna ligger) i form av utdelningar. Stamaktierna blir det nog ingen utdelning på medan det är lite upp till tolkning för preferensaktierna de äger i Heimstaden Bostad. Den ena preffen tolkar jag som att den pyntar utdelning nästan no matter what. Jag skrev ett inlägg om det tidigare i år.

      Men men, det är snårigt det här bolaget med flera lager av "box i box" ägande.

      Antingen är prefen ett superfynd här kring 10 spänn eller så är den inte det. Jag sålde lejonparten på drygt 20 spänn och tog en stor förlust där. Det lilla jag behöll släppte jag på typ halva den kursen men det var inte så många så det sved inte lika illa. Jag valde alltså att inte vara exponerad till den här potentialen/risken.

      I efterhand kommer det te sig självklart hur man skulle gjort.

      Mvh petrusko

      Radera
  3. Hej Petrusko!

    Har du sålt din post i Heimstaden?

    Mvh Simon

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Simon,
      Jag sålde min sista slurk Heimstaden för några månader sedan kring 11-12 kronor. Lejonparten sålde jag för runt 20 kr vilket var en stor förlust. Man tar en smäll ibland, det hör till. Nyckeln är att begränsa storleken på möjlig förlust. Det gör man bla genom att inte låta enskilda innehav väga värst tungt i totala portföljen.

      Mvh petrusko

      Mvh petrusko

      Radera
  4. Att VD Helge Krogsbol köpte Heimstaden pref för drygt 1 Mkr nu i maj, skulle man kunna dra några slutsatser/gissningar från det?
    Mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Likt alla andra som köper aktier har han gjort det med förväntan att tjäna pengar. Man skall dock inte lägga så stor vikt i ett sådant köp. Insiders går bort sig rejält de också. Tex genomförde Arnhult återköp i Castellum på kurser över 200 spänn och strax därefter var den halverad.

      Mvh petrusko

      Radera
  5. Tjena Petrusko!

    Vad är dina tankar om Akelius D? Stabil ägare och stora finansiella muskler, fin DA på 5+%, och att inte underskatta Rogers slughet och näsa för affärer.

    Mvh, Andreas

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Andreas,
      Tack för din kommentar. Akelius D är en stamaktie med begränsad vinstdelning precis som en preferensaktie.

      Just nu är värderingen i topp och det finns ingen uppsida att prata om i Akelius D eftersom den inte tar del av stigande vinst/värde. Aktien pressas upp av ett stadigt köpflöde ifrån de olika stiftelserna som redan är befintliga ägare. Cirka 1 månad innan varje rapporttillfälle upphör de med sina köp varpå kursen dippar ned. Nedåt 1,65 euro brukar den kunna gå ned. Direkt efter rapporten börjar de sina köp igen varpå kursen på nytt stiger upp till 1,8-1,85.

      Jag tycker inte det är en smart deal att köpa Akelius D när kursen är kring 1,8-1,85. Dels är det en väldigt hög värdering och dels är ju mönstret tydligt att den går ned inför rapporterna.

      På sikt kommer den här aktien avnoteras och man skall ta för givet att det inte finns några pengar att vinna på det. På sin höjd får man ett erbjudande om inlösen i linje med rådande aktiekurs eller så blir man tvångsinlöst.

      Man sitter inte i samma båt som Roger när man äger Akelius D.

      Mvh petrusko

      Radera

Europa som investering

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Som investerare finns det många olika indelningar man kan göra på världens alla bolag....