Ingen brådska i dyrt Latour

 


När Latour handlades till en värdering långt bortom förnuft och tänkbar framtida avkastning passade jag på att successivt sälja mitt innehav. Det fanns ingenting som kunde motivera den galna värderingen varpå det för mig var rimligt att sälja. Aktien handlades till en premie mot substansvärdet om bortåt 80 procent. En värdering långt högre än det historiska snittet samtidigt som bolaget inte presterar lika bra nu som under sina "glory days". Latour är ett fantastiskt bolag och de presterar bra varpå de förtjänar en hög värdering.

Det finns gränser och för Latour var den med råge passerad när värderingen var bortåt 80 procent premie. För en månad sedan var Latours värdering dock nere på vad jag max anser den vara värd. Den handlades till en värdering under 10 procent premie varpå jag köpte in mig i bolaget igen. Det är en liten stek jag hunnit köpa och jag har ingen brådska att köpa mer. Just nu är värderingen kring 15 procent premie och det är för högt för att jag skall vara intresserad av att köpa. Jag väntar lugnt på att värderingen skall normaliseras. Strax under 10 procent premie är inget fynd, det är precis max av vad jag är villig att betala. För att tanka upp rejält i Latour vill jag se en lägre värdering och det är nog bara en fråga om tid och uthållighet. Det går upp och ned med tiden det där med värderingen och historiskt har Latour främst handlats med rabatt. Det är nu under ett antal år som den handlats till premie och under en kort period har den dessutom varit skyhög.

Någon kan drömma om makalösa övervärden i den onoterade delen men där tror jag man främst är en drömmare i sådana fall. Dels är värderingen av den onoterade delen redan hög. Den är baserad på liknande börsnoterade bolags värdering. Som jag påpekat tidigare är det inte fråga om några fantastiska värden som trollas fram över en natt i Latours onoterade del utan snarare är det en långsiktig "grinder".

Den onoterade delen i Latour nöter på år ut och in. Omsättningen blir stadigt lite högre och vinsterna likaså. Inga trollerikonster och pengaregn över en natt alltså utan tvättäkta långsiktigt nöta på bara.

Jag köper gärna mer aktier i Latour men jag undviker att betala ett för högt pris. Det kvittar hur bra ett bolag är om man betalar för mycket. 

Den 21 augusti presenterar Latour sin rapport för det första halvåret 2023.



11 kommentarer:

  1. Vad tycker du om Creades? Nu mere på minimal premie och i mina ögon intressant exponering mot kul onoterat. Väldigt stor del Avanza men det är i sig ett bolag jag gärna exponerar mig mot.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Creades är ingen favorit men kan kanske vara okej. Man måste ha stor tro på två saker för att investera i Creades. Man måste ha stor tro på Avanza som utgör en mycket stor del av portföljen.

      Man måste också ha tro på att Creades inte är ett one hit wonder utan att de kan skapa värde bortom Avanza. Portföljen består utöver Avanza av ett gäng onoterade bolag med startup/chansbolag feeling över sig.

      Jag är inte helt emot en investering i Creades men för mig behövs det en rejäl rabatt för en investering där.

      Mvh petrusko

      Radera
  2. Hej, till vilken rabatt tycker du Industrivärden är köpvärd? Känns den dyr nu tycker du?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Industrivärden har länge handlats kring 10-15 procent rabatt och visst är det mer lockande till köp kring de nivåerna. Rabatten brukar pendla lite upp och ned varpå man sannolikt snart åter kan köpa bolaget till sagda nivåer.

      Industrivärden har fina bolag i portföljen och att få köpa dem till rabatt är ju nice men det finns fler investmentbolag som även de handlas till rabatt. När nu Industrivärden handlas kring endast 6-7 procent rabatt framstår Investor mer lockande till 16 procent rabatt.

      Mvh petrusko

      Radera
  3. Latour har aldrig riktigt lockat. Jag äger dom bolag jag verkligen gillar i deras portfölj, Assa och Securitas. I övrigt är Investor och Lundberg mina favoriter:)

    SvaraRadera
  4. Hur går dina tankar kring Svolder?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hello,
      Svolder har en bra inriktning mot små och medelstora bolag. Tidigare VD Ulf Hedlundh var fantastisk. Nu är det ny VD och det kan nog bli bra men någon premievärdering är Svolder inte värd. Jag bevakar Svolder och kan ev ta in den i portföljen när värderingen är rimlig. Det svänger fort och ofta i Svolder och det är inte längesedan man kunde köpa den kring 4 procent rabatt.

      Mvh petrusko

      Radera
  5. Som alltid är ju rabatten viktig när det gäller dessa investmentbolag. Köpte faktiskt lite Kinnevik idag. Rabatten ligger nu plus 30%. Har aldrig ägt aktien men skall bli kul att kolla lite närmare på Kinnevik. Svolder och Latour tycker jag är dåliga köp på dessa kursnivåer.
    MvH Lars

    SvaraRadera
  6. Hej, bevakar du via ibindex.se?

    SvaraRadera
  7. Anonym. Japp. När det gäller investmentbolag är rabbaten viktigt. Skulle du vilja köpa några påskägg och säljaren säger att jag har några fina tomtemasker här till salu. Vi säljer dem i ett paket. Tror du skulle vilja ha rabatt då. Jag vill inte ha Industrivärdens Ericsson innehav, Skall jag köpa vill jag ha rabatt. Tycker Industrivärden är en dålig investeringen till dagens kurs. Investor ger 15%. Helt ok.
    MvH Lars

    SvaraRadera
  8. Hej Petrusko,
    Tack för en trevlig blogg. Vad gäller Latours värdering får man ju också ta hänsyn till den framtida tillväxten. Säg att man väljer mellan Latour med en premie på 16% och Lundberg med en rabatt på 7%. De senaste 5 åren har Latours aktiekurs ökat med 107% medan kursen för Lundberg endast har ökat med 57%. Om den relativa skillnaden i tillväxttakten i de underliggande tillgångarna består, vilket inte är säkert, bör det vara mer intressant att köpa Latour än Lundberg givet den nuvarande premien/rabatten.
    Med vänlig hälsning
    Tobias

    SvaraRadera

Europa som investering

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Som investerare finns det många olika indelningar man kan göra på världens alla bolag....