Tråkig börs nu men ett annat perspektiv

 


Det är tråkigt på börsen nu, det är mest ner känns det som. I det korta perspektivet som en dag, vecka, månad så är börsen på minus och det är inte det roligaste att vara börsintresserad. I tillägg så har vi gått igenom semesterperioden som är väldigt händelsefattig på börsen. Inte nog med det så har den sagda semesterperioden inte levererat på sol och godsaker bortom börsen heller.

Ett annat perspektiv på saken är börsens avkastning hittills i år. 2023 är ett bra börsår med en totalavkastning om 10,36 procent för storbolagsindex.

Man skall inte stirra sig blind på utvecklingen på kort sikt och om något kan man se nedgångar som att man får mer för pengarna när man köper. Ja det förutsätter ju att man investerar i index eller indexliknande investeringar. Många bolag går ned och blir aldrig bra igen. Att välja ut bolagen som blir riktigt bra investeringar på lång sikt är svårt. Få lyckas med det över tid.

Att investera i index är ett mycket smart val. Då får man sin beskärda del av börsens avkastning över tid. Det är sannolikt det bästa valet för de allra flesta av oss. Vissa inser det direkt i starten av sin investeringskarriär medan andra behöver gå på några nitar först innan de tar sig själva i kragen och investerar i index istället.

Själv har jag haft tur med min stockpicking i många år men jag vågar inte satsa på att just tur inte har med saken att göra. Jag har nu mera lagt över halva portföljen i indexfonder och således viktat ned mig själv som riskfaktor. Det är väldigt kul att investera i aktier men det gör ingen skillnad i det roliga om jag köper 100 eller 1000 stycken aktier. Alltså; jag gör samma grejen nu fast med lite mindre pengar då jag satt av en god del i indexfonder istället.

Ett par av mina favoritfonder är SEB Sverige Indexnära B som följer Stockholmsbörsen och Xact Norden Högutdelande som följer ett index för nordiska aktier med god utdelning. 

En vanlig indexfond som den där SEB Sverige Indexnära den går ju alltid som börsen medan en fond med en viss inriktning kan avvika rejält periodvis. Xact Norden Högutdelande har en inriktning mot utdelningsaktier och de har gått sämre än Stockholmsbörsen en period. Det går periodvis det där och man behöver ha en mycket lång syn på saken och tålamod. Förra året gick Xact Norden Högutdelande bättre än Stockholmsbörsen men hittills i år och sett på tre år är utvecklingen sämre. Så där kommer det alltid vara i en fond som är något annat än "vanliga börsindex". Den kommer utvecklas annorlunda vilket innebär ibland sämre och ibland bättre. Historiskt har aktier med god utdelning avkastat bättre än breda börsindex sett över mycket långa tidsperioder (tiotals år). Om det blir så även i framtiden är ingen garanti men jag tror hårt på att det åtminstone kommer vara en rimlig investering. 

Det där med utdelningsaktier kan man skippa helt. Jag investerar i sådana fonder då det ligger i linje med min strategi som jag haft i över 20 år. Jag väljer det även för att jag redan lever på utdelningar och således inte sparar för något i framtiden. När en sådan där indexfond med inriktning mot utdelningsaktier kanske kan gå lite bättre än vanliga index i långa loppet men samtidigt kanske kan gå sämre, ja då kan man fråga sig varför man skall ta risken över huvud taget. För de flesta kan man nog landa i att det är ett smart val att hålla sig till helt vanliga börsindex. En vanlig svensk indexfond och vill man så kan en USA eller global indexfond vara en rimlig komponent att addera. Mer behöver man inte.



26 kommentarer:

  1. Realty income kom med en liten höjning idag i samband med rapporten. Blir det ett inlägg om detta?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Jag har inte sett något nytt idag ifrån Realty Income. De brukar meddela utdelning kring 11-14:e i månaden. Det de kommunicerade i sin rapport förra veckan var att utdelningen har höjts mot samma period föregående år. Om jag inte missat något så torde det vara några dagar kvar innan de kommunicerar nästa utdelning.

      Mvh petrusko

      Radera
  2. Eller så månadssparar man i Investor

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Det tror jag på i långa loppet. Investor är en indexliknande investering sett till sin diversifiering. Avkastningen är dock betydligt bättre än index oavsett vilken period man tittar på. Det är inte säkert att det alltid kommer vara så men jag har satsat en hygglig del av portföljen i Investor med hopp om det.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Klockrent!!
      Jag har som mål att Investor ska stå för halva portföljen när jag köpt klart.
      Lite bättre än index+utd.
      //Jojje

      Radera
  3. Vettig som alltid i dina resonemang, men jag fick en lite deppig känsla när texten var läst. Utdelningsstrategin är kanske inte den bästa investeringen, det vet man inte förrän efteråt ;-) Jag tycker dock det är avsevärt mer inspirerande att planera/välja/spara på det sättet jämfört i portföljen där jag enbart har indexfonder. Att den sistnämnda portföljen går bäst måste vara en slump, för inte kan min kompetens som amatörplacerare vara sämre än index..?! ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hello,
      Ren slump så klart =) Bra där att du kör både stockpicking och en del indexfonder. Jag tycker det är smart agerat av en stockpicker. Att ha en del av portföljen i indexfonder jämte sin stockpicking.

      Mvh petrusko

      Radera
  4. Hejsan!
    Tack för en bra och inspirerande läsning.
    Vad är det för skillnad på SEB indexnära Sverige A och B.
    // Chrille

    SvaraRadera
    Svar
    1. B lämnar utd på ca 3,5%/år.
      I övrigt är det samma.
      //Jojje

      Radera
    2. Tjena Chrille,
      Det är samma fond och ger exakt samma totalavkastning. Skillnaden är att B-varianten ger dig en del av avkastningen som utdelning. Cirka 3,5 procent utdelning per år ger den.

      För den som sparar till något på lång sikt är det smidigt att slippa hantera utdelningen. Då är A-varianten av fonden ett bra val. Där växer alla pengarna vidare inom fonden utan att man behöver fundera mer på saken.

      Vill man ha en årlig utdelning att göra vad man vill med så är B-varianten ett alternativ.

      Mvh petrusko

      Radera
  5. När jag skrev om indexering på Lundaluppens blogg för ett antal år sedan framförde jag att marknaden är oerhört effektiv. Ingen kan veta mer än marknaden. Skall man hård dra det så kan man säga att ett bra sätt att städa i den finansiella bråten är att säga upp finansmagasin som Aktiespararen och Börsveckan. Indexera alltihop. Är man bloggare kan man sätta upp GONE FISHING på bloggen. Givetvis kan man meddela att innehavaren tänker nu ägna sin tid åt annat.
    MvH Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Lars,
      Visst är det så. "Gone Fishing" vore smart och rimligt hehe. Det är kul med aktier och att blogga varpå jag fortsätter ett tag till även om jag lägger allt mer i "Gone Fishing" (Index).

      Jag tror många har svårt att förstå det där med svårheten att slå index över tid. En idiot kan slå index på 7 års sikt medan man behöver bortåt 20 år för att sålla bort idioter, tur osv för att visa på ren skicklighet.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Lars, innebär det att du huvudsakligen investerar i indexfonder? Eller hur gör du? Allt gott! Anders

      Radera
    3. Marknaden vet inget om framtiden. Ta NVIDIA som exempel inte visste marknaden att deras GPUer för gaming skulle vara perfekta för för de framsteg inom AI som gjorts de senaste 15 åren.

      Radera
  6. Hej! Har du tips på fond/etf som endast har utdelningshöjande bolag, gärna europeiska, och gärna att fond betalar utdelning och inte återinvesterar utd? Tack! //F

    SvaraRadera
    Svar
    1. WisdomTree Global Quality Dividend Growth UCITS ETF USD /Henrik Jansson

      Radera
  7. Problemet med dina fonder är att du kommer att inte ha några utdelningstillväxt eller i bästa fall så lite som ätas upp av inflationen. Har man en utdelningsportfölj och speciellt om man försörjar sig på utdelningar bör man ha definitivt utdelningstillväxt annars portföljen dör efter 10-20 år. Du har klarat dig hittills bara för att du haft tidigare mestadels aktier med tillväxt och såna bra som Axfood, Castellum, m.m. De aktier som du har idag i din portfölj består till 90% av de som har ingen utdelningstillväxt. Jag tror många är medvetna att en indexfond är tryggare än enskilt bolag men att de ändå satsar på aktier det har med tillväxten att göra. Jag tycker personligen man bör inte ha mer än 40% i fonder längre än halvt år annars ger negativt effekt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Fonderna jag äger har en stigande utdelningstrend. SEB Sverige Indexnära har varit väldigt stadigt stigande medan Xact Sverige haft några sänkningar över åren men ändå en stigande trend sedan fondstart för 20 år sedan. Xact Norden Högutdelande har betydligt högre utdelning nu än vid start för 5 år sedan. Den kommer inte ha en spikrakt stigande utdelning eftersom innehav byts ut osv men över tid torde den fortsätta bli högre.

      Så det där problemet med mina fonder som du nämner ja det stämmer helt enkelt inte.

      Mvh petrusko

      Radera
  8. Håller med. Indexfonder är så enkelt att alla klarar det och samtidigt genialt. Och jag måste erkänna att jag har tänkt tanken på att vara nöjd med de 11% som börsen gett mig i år och likvidera portföljen här. Men det kommer inte hända ;)

    Aktiepappa - en blogg om ekonomi och aktier

    SvaraRadera
  9. Trevlig läsning ,en liten reflektion av detta med aktier vs fonder.Jag har tjänstepension med 90% aktieinnehav och hustrun började uttag och tvingades växla om från depå till fondförsäkring med 100% byte vilket skedde i maj 23.Min depåförsäkring var 150tkr högre i värde då och nu i slutet juli är hennes fondförsäkring värd 25tkr mer!! Det har resulterat i att jag börjat skifta över en hel del i fonder ,Tech,index ,globalt ,investment i huvudsak.Min syn på stockpicking är att det blivit mkt volatilt,en rapport som inte tas emot väl av marknaden kan resultera i 2-siffrig nedgång ,helt klart en överreaktion men innebär att det kan ta tid att nå breakeven igen.Det blir påfrestande på nerver och väljer då fortsatt hellre indexfonder

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej C-F,
      Det där med volatiliteten och stora nedgångar vid negativ news är en bra reflektion. Om man är stockpicker och fajtas mot index så är det förödande att vara med på en sådan där nedgång. Man behöver verkligen undvika dem för att kunna ta portföljen över index. Lättare sagt än gjort att på förhand veta att det man äger inte skall komma med dålig rapport eller nyheter.

      Mvh petrusko

      Radera
  10. Hej! Investerar du fortfarande i Aktiespararna Direktavkastning B också?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Jag har en stor stek i Aktiespararna Direktavkastning B och jag gör regelbundna mindre köp i den. Utvecklingen i fonden är usel i år men jag har tro på dess index och metodik i långa loppet.

      Mvh petrusko

      Radera
  11. Hej Petrusko

    Tack för en bra blogg som jag älskar att läsa o följa, när jag sökte på "Handelsbanken Index" hittar jag flera med Index som slutar på A1, min fråga är om det slutar på A (i Handelsbankens fall, SEB har fonder som slutar på C och D där D har cash utd) finns det då allt dom oftast Handelsbanken som slutar på B har cash utd? Hur hittar du dom med B och som har utd och hur kontaktar du Avanza för att få dem tillgängliga där? Tänkte om vi är flera som frågar om utdelande fonder kanske det blir fler tillgängliga på Avanza 😊

    Mvh
    Anders

    SvaraRadera
  12. Hej.
    Först vill jag tacka för en bra blogg och fin inspiration.
    Nu till frågan, har idag både SEB Sverige Indexnära B utd och XACT Sverige, för mig är dom väldigt lika även fast dom inte följer samma index. Om du skulle välja en av dessa, vilken skulle du satsa på och varför?
    Allt gott!
    / Micke

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Micke,
      Xact Sverige är en hyggligt bred svensk indexfond medan SEB Sverige Indexnära följer i princip hela börsen. Historisk data visar att ju bredare desto bättre och bäst är att äga allt (hela börsen).

      Jag tycker bäst om SEB Sverige Indexnära. Xact Sverige har jag investerat i flera år och låter mitt innehav där ligga kvar då det ändå är en rimlig fond. Det får vara kvar medan nya investeringar lägger jag i SEB Sverige Indexnära.

      Idag väljer jag alltså SEB Sverige Indexnära, den är bättre för att den innehåller fler bolag. Det är egentligen inte antalet bolag som är det signifikanta men det blir ändå så. Det som skalas bort i andra fonder när de innehåller färre bolag är småbolag. Det är grejen, småbolag har avkastat bättre än storbolag sett över längre tidsperioder och därför går de breda fonderna bättre än storbolagsfonder.

      SEB Sverige Indexnära är bättre för den innehåller småbolag också.

      Mvh petrusko

      Radera

Europa som investering

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Som investerare finns det många olika indelningar man kan göra på världens alla bolag....