You can be a stock market genius

 


För någon vecka sedan kom jag att tänka på den här utmärkta boken jag har i bokhyllan varpå jag bestämde mig för att läsa den igen. Författaren Joel Greenblatt har ett oerhört mäktigt track record som fondförvaltare varpå många visat stort intresse för hans strategi. Boken The little book that beats the market är hans främsta bok i termer av sålda exemplar. Den är grymt bra och lärorik på sitt sätt medan den här boken är väldigt annorlunda.

You can be a stock market genius är en rackarns bra bok men den är inte för alla. Den är för dig som vill gå hårt in på stock picking och inte nödvändigtvis långsiktig investering utan här är det mer frågan om "special situation investing".

I den här boken delar Greenblatt med sig av olika tillvägagångssätt han använt sig utav för att uppnå makalös avkastning. Han förklarar de olika sätten med exempel på affärer han faktiskt gjort. I breda penseldrag handlar det om att ta vara på speciella situationer och händelser. Felvärderingar i samband med avknoppningar, handel med teckningsrätter mm. Flera utav casen/sätten är enkla att greppa och det är alltså inte fråga om raketforskning. Man skulle kunna säga att han blivit en vinnare då han sett saker ur ett annat perspektiv än breda massan.

Om du ser dig som en stockpicker och kan tänka dig att göra den här typen av affär som kan vara av en kortsiktig karaktär ja då är det här en järnspikarns bra bok att läsa. Det är rimliga tillvägagångssätt som kommer gå att tjäna pengar på om man lägger ned tid och kunskap.

Nedan är en länk till boken hos en bokhandlare på webben. En vanlig fysisk bokhandlare tror jag inte har den på hyllan. Mitt exemplar har jag för mig att jag köpte från Amazon för en evighet sedan.

https://www.bokus.com/bok/9780684840079/you-can-be-a-stock-market-genius/

2 kommentarer:

  1. Kan också rekommendera pdfdrive där man kan ladda ner många böcker gratis. Enda nackdelen är nog att det kan vara både trist och jobbigt att läsa digitalt

    SvaraRadera
  2. Finns som både ljudbok och e-bok på storytel :)

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...