Då meddelas utdelning i Xact Norden Högutdelande

 


Utdelningssäsongen närmar sig och innan vi börjar ta emot de "nya" utdelningarna skall bolag och fonder meddela dem. För vanliga börsbolag presenteras förslag till utdelning i samband med bokslutsrapporten som vanligtvis kommer januari och februari. Utdelande fonder delar ut och meddelar enligt egna rutiner.

Förra året meddelade Xact utdelning i fonden Xact Norden Högutdelande i februari, den 10e närmare bestämt. Exakt på dagen datum när de kommer med info vet jag inte men rimligtvis torde det bli ungefär som året innan. Nästa utdelning som skall betalas är i mars och det är den första delen av den "nya" utdelningen. I den här fonden pyntar de utdelning kvartalsvis.

Enligt fondbolagets webbsida är ambitionen att dela ut 4,5 procent årligen. Börsen och fonden har stigit en hel del sedan förra året varpå en betydligt högre utdelning är att vänta i år.


16 kommentarer:

  1. Var det inte snack om att XACT skulle börja dela ut månadsvis detta året?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Det var nog på sin höjd en önskan av någon individ. Fondbolaget har inte uttalat någon sådan ambition mig veterligen. Det är kvartalsutdelning som gäller.

      Mvh petrusko

      Radera
  2. Hej Petro,
    Tack för denna påminnelsen, härlig någon har koll på dessa. Det blir säkert en god nyhet när de kommer ut med infon. Inte minst för mig som har över 20% av innehavet i XACT Norden HU. Ser fram emot att öka med flera om vi ser en djupare sättning på börsen.
    Ha en bra börsdag,
    Petter

    SvaraRadera
  3. På tal om XACT Norden:
    Vet du vilken tid om året räknar de kursen för att fastställa utdelningen? Är det 31a december varje år som räknas som sista kurs för att räkna 4 - 4,5% utdelningen eller de har andra räkenskap, kanske de tar en genomsnitt kurs av 12 månader?
    Intressant veta detta.
    Mvh /Per

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Per,
      Förra året skrev de rakt ut i ett pressmeddelande att utdelningen var baserad på NAV per siste december.

      Mvh petrusko

      Radera
  4. Ska bli spännande att se vad de skiftar ut. Målet är väl att ligga runt 4,5% i DA oavsett vad underliggande bolag presterar.

    Tycker det är fruktansvärt tråkigt att se den fattiga ETF-sidan hos Avanza, mycket info som saknas samt bannern "de avgifter som visas för produkten bla bla..." kan de aldrig få ordning på sin metadata kring ETF-er? Har du frågat vad de sysslar med i denna fråga?

    SvaraRadera
  5. Ja, det kommer att bli intressant. Jag räknar med 6.5 SEK utdelning (4.5% av stängningskurs 31a december på 144.5 sek)... om de följer samma "logik" som senaste åren med att ta värdet vid stängning... vilket skulle innebära nära en 19% ökning mot året innan....

    SvaraRadera
  6. Jag har 2000 st kvar för att min slutliga antalet 10.000 som ska vara i evigheten. Jag hoppas den går ner till 130 då kan jag slå till.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intresseklubben antecknar…

      Radera
  7. Hej Petro,
    Vad händer med Unilever??!! 11% ner! Skulle inte UL vara säkert och trygg?! Jag som tog rygg på dig och köpt två veckor sen :(
    /Pelle

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Pelle,
      Marknaden är inte förtjust i Unilevers bud på GSKs konsumentdivision och när de nu nobbat budet dessutom är det oro om de skall höja budet.

      Mvh petrusko

      Radera
  8. Tjena Petrusko! Jag måste säga att jag verkligen gillar idén på dessa ETFer med utdelning, men tycker att det är svårt att jämföra med en fond som t.ex. Plus Allabolag Sverige som inte har utdelning. Är de ungefär lika lönsamma ifall man återinvesterar? Stort tack på förhand!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena S,
      Utdelning eller icke utdelande fonder ger samma totalavkastning allt annat lika. Alltså om de följer samma index osv. Om man tänker att man skall återinvestera utdelningen får man dock väga in avgifter förknippade med det. Har man en bred portfölj och från gång till annan väljer vad man skall investera pengarna i kan man motivera det med sin aktiva förvaltning. Att ha 1 fond som pyntar utdelning och löpande återinvestera i samma fonden ja då kanske man kan försöka hitta en likadan fond som inte pyntar utdelning för att slippa courtagekostnader. ETFer på tyska börsen har ofta två versioner, en utdelande och en icke utdelande version.

      Plus allabolag Sverige är en kickass bra fond. Den följer ett utmärkt index till låg avgift. Fonden jag skriver om i detta inlägg följer ett index med inriktning på utdelningsbolag. Sådana index kommer aldrig prestera på samma sätt som andra index och den senaste tiden har den här fonden gått sämre än breda börsindex. Under andra tidsperioder har indexet presterat bättre än sverigeindex och så här kommer det alltid vara. Ibland bättre och ibland sämre än andra index. I långa loppet finns det statistik som visar på att utdelningsaktier avkastat bättre än breda börsindex.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Tack så hemskt mycket för ditt svar. Har ställt några frågor till dig över åren men aldrig riktigt uttryckt min tacksamhet till dig. Det är tack vare dig som jag är väldigt engagerad i mina investeringar, och har sett fina avkastningar på en hel del du skrivit om (bl.a. Castellum, Axfood & Latour) :)

      Är fortfarande hyfsat ung så har tiden på min sida och i dagsläget inte i ett massivt behov av utdelningar, samtidigt tycker jag utdelningar är så himla trevliga! Tror jag skiftar över till mer utdelningsfokus om några år.

      Återigen, tack!

      Radera
  9. Tjena Petrusko. Du som har kontakter hos Xact/SHB��. De har inte sagt något om globala eller nordamerikanska ETF:er på gång? Gärna med hög utd beta strategi.

    Mvh
    Antonios

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Antonios,
      Det senaste jag hört är att de snarare tittade på Europa för att det passade bra med handelstider/öppettider för respektive börs. Innehaven skall köpas av en förvaltare och kursen på ETF:en skall vara relevant 9:00 - 17:30 svensk tid.

      Mvh petrusko

      Radera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...