Nytt innehav i portföljen

 


Jag har klurat på att öka i Unilever och i samma veva vart jag attraherad av Astrazeneca. En målsättning jag har nu är att vikta upp breda investeringar som investmentbolag och indexfonder. Så sett passar det inte utmärkt att köpa Unilever eller AZN även om inget hindrar mig. Det är två fina brittiska bolag varpå jag checkade in en börshandlad fond med hygglig exponering i dessa.

Valet föll på iShares Core FTSE 100 UCITS ETF. En fond som följer ett index för brittiska storbolag och där Astra och Unilever tillsammans väger bortåt 12 procent.

Jag är primärt en stockpicker men vill gärna ha en stadig grund med breda investeringar som den här fonden. Det sänker risken och det är ett smidigt/enkelt sätt att investera på. Diverse indexfonder kräver minimalt med tid medan jag behöver läsa en hel del för varje enskilt bolag jag investerar i. 

Nu har jag den här fonden i portföljen och tycker den är en bra riskspridare. Läs mitt inlägg om fonden i länken nedan:

https://petrusko.blogspot.com/2021/12/ishares-core-ftse-100-etf.html

3 kommentarer:

  1. Tack för tips, ska jag kika närmare på. God Jul P och tack för allt du delat med dig av under 2021.

    SvaraRadera
  2. Även jag har genomfört inköp i denna ETF under veckan. Tack för tips.

    SvaraRadera
  3. Det jag inte förstår mig på i din strategi är varför du envisas med indexfonder? Du som en mycket aktiv, duktig och påläst investerare skulle i min bok enbart ha aktivt förvaltade fonder som slår index, ibland med hästlängder. Skulle någon av fonderna börja prestera sämre kommer du ha upptäckt detta före det ens inträffat 😂 och på så sätt kunnat byta ut den innan för stor skada är skedd.

    Indexfonder är utmärkt för soffliggare som inte vill eller kan följa sina fonder och göra förändringar. Känns som du har förlorat riktigt stora pengar på att tilllämpa denna strategi och mer lär det bli i framtiden.

    Tack för en bra blogg och God Jul!!!

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...