Axfoods utdelning

Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza.

 


Ovan är en graf över Axfoods utdelning de senaste 20 åren. Det är ingen perfekt graf men den är attans vacker. Jag älskar stadigt stigande utdelningsgrafer. Starten till vänster är liten och sakta men säkert blir det större. Jämför man första med sista är det enorm skillnad. År 2000 med sina 70 öre var en fin direktavkastning då men nu har både utdelning och kurs stigit. Den mäktiga stapeln längst ut till höger är den senaste utdelningen om 7,5 kronor. 

Axfood bedriver en stadig verksamhet i sin dagligvaruhandel och de är en pålitlig utdelare. Grafen ovan är minst sagt ett kvitto på det. Till våren förväntar jag mig en höjd utdelning och jag har spanat på vad analytiker tänker om saken. Jo då, de förväntar sig en höjning de också. Snittet bland analytiker från bla Handelsbanken, SEB, Carnegie är en utdelning om 7,66 kronor under nästa år.

Axfood har vid flera tillfällen höjt utdelningen med 25 öre och det är vad jag förväntar mig som minst till våren. Så kan man nog tolka analytikernas snitt också. De tror så klart inte allihop att utdelningen skall bli 7,66 kronor utan snarare är det så att några tror på oförändrad och några på en höjning. 

Relativt vinst per aktie har Axfood god täckning för utdelningen. Ovan nämnda analytikergäng förväntar sig en vinst strax under 10 kronor per aktie för 2021. Under årets första 9 månader har Axfood skrapat ihop 7,36 kronor vinst per aktie och gör de ett fjärde kvartal bara en aning bättre än föregående år så landar vinst per aktie där kring 9,5 - 10 kronor.

16 december håller Axfood kapitalmarknadsdag och kör en rejäl presentation av bolaget.

3 februari 2022 släpper de sin bokslutskommuniké och med den förslag till utdelning.

Länk till Axfood hos Avanza (reklamlänk).

Info om reklamlänkar.

6 kommentarer:

  1. Jag gillar Axfood, en snark-tråkig aktie med sakta höjande utdelningar. Värdemässigt ligger vi +71%, så det har hänt en del de senaste åren även med värderingen. Tyvärr har ju nuvarande DA sjunkit ganska rejält pga prisökningen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Snålgrisen,
      Haha, ja Axfood är nog så tråkig aktie det kan bli. Det är stabilt, det är mjölk och det är bröd...Zzz.

      Värderingen är historiskt väldigt hög men jag kan acceptera den sett till ränteläge mm. Jag betalar gärna ett högt pris för de kvaliteter Axfood har. Konjunkturokänslig och pålitlig vinstmaskin.

      Utdelningen höjs förhoppningsvis till våren men om de inte förvånar med en större höjning än väntat så är DA fortsatt inte värst hög.

      Mvh petrusko

      Radera
  2. Axfood är ju spännande jämfört med Telia aktien :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja speciellt när vi kikar på hur bra aktien presterat över tid också inklusive återinvesterad utdelning.

      https://www.kronantillmiljonen.se/rorande-bolagen/axfoods-maktiga-totalavkastning-2020/

      (du får ta bort länken om du inte anser den passa till detta Petrusko)

      Radera
  3. Jag tycker mig ha märkt av ökade priser i matbutikerna, detta kommer hjälpa branschen att få lite extra fart på tillväxten. Jobbar själv i ett större handelsbolag i byggbranschen och säljarna säger alltid att den enklaste tillväxten vi har är när leverantörerna höjer priserna mot oss.

    Däremot om dessa prisuppgångar är tillfälliga pga de logistik- och råvaruproblem vi ser i världen kan handlarna under nästa år bli tvungna att sänka sina priser vilket kan slå mot omsättning och vinst. Det lär i så fall synas på kurserna.

    SvaraRadera
  4. Axfood är superstabil matkedja. Det känns tryggt att ha den som största innehav. Roligt att läsa om utdelningshistoria och vad du förväntar dig Petrusko.

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...