Mina senaste köp

 


Jag investerar regelbundet på börsen och igår var det dags igen. Utdelningarna från min portfölj lever jag på och i min budget har jag att stadigt köpa mer aktier och fonder. Så att utdelningarna växer i än högre takt på sikt. Över tid brukar bra bolag höja sin utdelning. Köper man dessutom regelbundet mer aktier ja då blir utdelningen också över tid stadigt högre.

Igår köpte jag fler Xact Norden Högutdelande. Det är redan mitt största innehav men då det är en indexfond med 45 olika bolag ger den ju riskspridning i sig och är hyggligt okej att låta en sådan väga tungt. Ur ett riskperspektiv alltså. Jag köpte även fler Essity som jag tycker är rimligt värderad på de här nivåerna men den kan nog stå och stampa ett tag till medan de kämpar vidare i pandemin. De är negativt påverkade och kommer inte sälja och tjäna på topp förrän världen är i full rullning igen. När folk är åter på arbetsplatser, när hotell har god beläggning, restauranger tuffar på osv.

Ett litet knippe Telia blev det också och sedvanligt brukar jag höja ett varningens finger när jag pratar om det bolaget. Det är ett väldigt speciellt case och många gör sannolikt gott i att skippa det. Telia är en mycket defensiv placering. Verksamheten är stadig och inget ser ut att kunna rubba på det i närtid. De har under en tid presterat mediokert men de verkar vara på väg mot snäppet vassare prestanda nu. Telia kommer inte klappa ihop men det lär heller inte bjuda på någon raketfärd heller. Det är klart tänkbart att Telia kommer avkasta sämre än börsindex på sikt. Det är en investering med låg risk och som sådan har den också lägre potential. Den som förvaltar i tankar kring "bevara" kapital kan ha nytta av Telia medan den som söker god avkastning i långa loppet sannolikt gott kan skippa Telia.

Jag förvaltar min portfölj med en defensiv strategi. Jag använder preferensaktier och bla Telia som lågriskplaceringar. Observera att de är absolut inte fria från risk men relativt breda börsen är preffar och Telia lägre risk.

Min portfölj innehåller en rad olika sorters investeringar där vissa står för en lägre risk och andra står för tex utdelningstillväxt. Jag har alltså inte bara tråkaktier som Telia utan det är en rad olika typer likt ett fotbollslag har olika sorters spelare. Det är en målis och sedan lite andra gubbar som ett par backar och Zlatan mfl.

10 kommentarer:

  1. Hur ser du på Castellums uppgång det senaste? Brukar du minska innehavet vid såna uppgångar för att senare öka igen vid eventuella dipp?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Castellum handlas nu till samma nivå som innan pandemin slog till. Aktien har alltså laggat övriga börsen rejält under en lång tid. Castellums värdering är helt okej.

      Oavsett det brukar jag inte försöka sälja i tron att kunna köpa åter något billigare. Ibland säljer jag något om värderingen avskräcker som tex Latour. Den kan ha avskräckande värdering länge. Det är ett bra bolag i grunden och om det åter blir attraktivt värderat så kan jag då överväga att köpa igen. Kanske får jag aldrig chans att göra så.

      Man kan inte veta på förhand hur aktier skall gå. Därför är det en dålig strategi att försöka göra affärer i tron att man vet.

      Mvh petrusko

      Radera
  2. Hej, Vad tror du om Samhallsbyggnadsbolaget D aktien? Det är en direktavkastning på 6,27 %. Kan det vara en bra långsiktig investering? Stort tack!

    SvaraRadera
  3. Jag undrar varför du valde just igår för din handel? Jag har också liknande portfölj med liknande strategi, men skillnaden för mig är att jag storhandlar när jag ser viss rabatt på börsen. Låt säga får 20K lös genom utdelningar senaste 2-3 månader och ska handla, jag lägger de i pref-aktie t.ex. HEIM som ger ca 5,8% utdelning, sen bevakar och köper när ser riktig läge. T.ex. bara en dag efter din köp alla dina gårdagens köp kan handla med ca 5% lägre kurser, det blir stor marginal och man felköper hela tiden och dessa felmarginaler växer stort på långsikt. Man i princip behöver inte göra något, man ändå får sina avkastning av likviden under tiden.

    I övrigt, är mycket nyfiken på vilket bolag är din Zalatan? ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Rent statistiskt är det bästa (mest sannolika) att få bäst avkastning om man omgående sätter pengarna i arbete. Även om de vissa gånger går ned direkt efter man köpt. I långa loppet stiger börsen och när den skall backa och bjuda på det optimala köptillfället kan ingen veta. Lika lite som man skulle kunna veta den vinnande lottoraden på förhand.

      En duktig på området är Nick Maggiulli på Ritholtz Wealth Management. Han har gjort gedigna studier på just detta när man skall köpa och sannolikhet att få avkastning. Vill minnas att det finns klipp på youtube när han pratar om det.

      Mvh petrusko

      Radera
  4. Har du några gränsvärden med avseende på direktavkastningen? D.v.s. tappar du intresse om den är för låg (vad tycker du är för låg)?

    Mvh
    Valoroso

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Valoroso,
      Bra fråga. Generellt sett är det ofta så att de bästa utdelningsaktierna har en ganska låg direktavkastning. Bolagen som stadigt växer vinsten och sin utdelning över tid. Som tex Johnson & Johnson med en direktavkastning kring 2,5 % eller Stanley Black & Decker kring 1,5 %.

      En personlig aspekt är också storleken på kapitalet, om man skall leva på utdelningar alltså. För mig är det så att jag helt enkelt inte har tillräckligt stort kapital att kunna leva på tex 1,6 procent direktavkastning. Jag kan ha sådana bolag i portföljen men jag behöver ett betydligt högre snitt. Nu har jag ju en del preffar och liknande så jag får upp snittet bra även om jag har tex Investor med en direktavkastning kring 1,7 procent.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Ja, det är min uppfattning också!

      Man skulle kunna göra argumentet (menar rent generellt alltså) att det finns en risk för de som lägger för stor vikt vid direktavkastning att kapitalet i slutändan tar längre tid att växa till tillräckliga nivåer än om man hade hittat en bra balans mellan direktavkastning och utdelning (tänker generellt på "FIRE"-jagare).

      Radera
  5. Vill så här på fredagen bara tacka för din blogg och allt jag lärt mig. Jag har märkt att din strategi passar bra med hur jag vill investera, jag har dock lite mer risk än du då jag har några år kvar till "pension". Men det jag framför allt lärt av dig är att nöja mig. Jag är nöjd med en lägre avkastning i vetskapen om att risken är lägre än börsen i snitt. Och den största faktorn som kommer gynna mig är tiden.

    Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Sjv55,
      Tack för din kommentar. Det gläder mig att höra om personer som funnit inspiration o dyl i det jag skriver. Jag tänker att det mynnar ju ut i något riktigt gött. Ett långsiktigt sunt spar.

      Tiden är vår vän.

      Ha det gött

      Mvh petrusko

      Radera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...