Skippa utelunchen och bli miljonär

 


Förr i tiden när jag inte levde på mina utdelningar arbetade jag på kontor. Jag var en udda typ i lunchrummet där jag satt med min matlåda. Nja kanske inte så udda, det var allt gott om folk som hade matlåda då och då. Vad jag däremot observerade var att flera kollegor käkade utelunch varje dag och många gjorde det kanske varannan.

Utelunch kan vara trevligt och gott. Att skippa den är ett val man kan göra. Ett medvetet val. Man kan äta gott och ha trevligt även i lunchrummet med medhavd mat. Man missar den sociala biten med kollegorna som är på utelunchen och kanske ytterligare något går att lägga på minussidan. Det varierar ju och var och en får bedöma värdet i det där.

Man kan rada upp flera positiva saker med att äta medhavd lunch men jag tänker fokusera på den ekonomiska. Anta att en utelunch kostar 120 kronor (finns både billigare och dyrare) och att vår hittepå person Carina käkar ute varannan dag. De andra dagarna har hon med sig matlåda som hon lagat själv till en kostnad om 20 kronor per portion. När Carina väljer att skippa utelunchen och istället äter matlåda varje dag sparar hon 1000 kronor per månad.

1000 spänn kan man göra en hel del för. Man kan tex sätta sprätt dem på en underbar upplevelse. Om man väljer att investera pengarna på börsen via en billig indexfond kan de växa till något stort. Köper man indexfonder för 1000 kronor per månad blir det efter 30 år över 1 miljon kronor. Historiskt har svenska börsen avkastat en bit över 8 procent per år och jag har räknat på 8 procent årlig avkastning i mitt exempel. För att vara exakt: 1.417.613 kronor blir det efter 30 år.

Är man en sådan där som inte pallar sikta på något så avlägset som 30 år får man hitta lösningar. Man kan bryta ned det till delmål. Hitta ett eget mål som inspirerar. Man måste ju inte sikta på att ha massa pengar om 30 år utan man kan med fördel skippa utelunchen ändå. Exempelvis kan man få ihop till en thailandsresa för två efter 3-4 år. På så kort sikt är det dock risk att man har otur med tajmingen på börsen. Börsen går lite hit och dit vilket på lång sikt resulterar i snittet om dryga 8 procent. Enstaka år kan det dock bjudas på betydligt sämre avkastning, till och med en negativ sådan. På lång sikt jämnar det ut sig och börsen tuffar på. Börsen är utmärkt för ett långsiktigt spar. Det gör inget om den går dåligt något enstaka år då den goda avkastningen de andra åren mer än väl gott gör det. Det är en risk man tar när man investerar på börsen; att kapitalet kan minska i värde vissa år. Den risken får man betalt för. Dryga 8 procent per år får man betalt. 

Om Carina väljer att spara cashen men gör ett dåligt val och sätter dem på bankkonto istället ja då får hon inte alls lika roligt om 30 år. Då tar vi bort över 1 miljon kronor från henne och hon har 394.424 kronor istället. 1 miljon kronor kostar det att ha pengarna på ett bankkonto med 0,6 procent ränta istället för att investera i börsen via en indexfond.

Det här är bara ett exempel och du kan nog hitta din tusing till sparet även om det inte handlar om att skippa en utelunch. Många av oss har en hygglig slant varje månad som inte går till fasta räkningar osv utan kategoriseras som "diverse". Den där diverseposten kan många minska med 1000 kronor för att lägga i ett spar istället.

Jag har skrivit ett inlägg om min favorit bland billiga indexfonder. Läs det i länken: https://petrusko.blogspot.com/2020/11/seb-hallbar-sverige-indexnara.html

11 kommentarer:

  1. Hos oss så brukar de som äter matlåda lägga 1 h på kvällen på att laga mat och diska osv, sen äter de sin lunchmat på jobbet på 30 minuter. Vi som äter ute på lunchen lägger kanske 15 min på att bre mackor och värma en kopp te på kvällen och spenderar kanske 60 minuter på att äta och umgås på lunchen. Vi som går ut på lunchen trivs mer med jobbet, har bättre förhållande till våra kollegor och chefer, får högre lön och mer rast. Om man nu enbart ser mat som något som får en att fortsätta leva vidare så absolut då kan man väl käka billigt, men då tror jag det är bättre att börja spara in på läsk, godis, halvfabrikat och dy.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tvivlar att de får högre lön bara för att de äter ute. Men det är något man absolut bör undersöka. Skulle kanske vara sant om man är själv i matrummet. Man kan lika väl argumentera för de personerna som bara köper mat inte är lika händiga/produktiva som de som lagar sin mat. Förövrigt är det inte hälsosamt att leva på en måltid per dag*. Speciellt inte köpmat då de varken har den micro eller macro näringen som en person behöver.
      *Om man är bra kanske det går om det är buffet.

      Tycker det är lika mellan de som pratar och de som sitter för sig själv oavsett om man äter ute eller äter i matrummet.

      Radera
    2. Där har vi ju lite olika sätt. Vi står 1 timme eller så varje söndag och lagar matlådor för hela veckan. Vi gör också extra mat på kvällen ibland så det räcker till flera måltider. Att ni som går ut och äter får högre lön skulle jag gärna vilja se någon undersökning på . Kanske är så att de som har högre lön har bättre förutsättningar att gå ut o äta än de som har en sämre lön ?

      Radera
    3. De går att få ganska bra luncher ur ett näringsperspektiv nuförtiden, även om det inte är något jag direkt oroar mig för, och är nog jämförbara med de flesta matlådor jag sett. Sen så har vi frukt och mjölk och dy på jobbet.

      Det finns väl ingen direkt undersökning på att de får högre lön, men flera kreativa idéer som resulterar i lönsamma projekt har sin start på lunchen (eller i de grupper som spelar padeltennis eller anordnar fester). Tyvärr något som inte sker så mycket för tillfället.

      Radera
  2. Suck. Populistiska inlägg likt dessa hör mer hemma bland de okunniga snålvargarna på Insta. Trodde inte du var en knäckebrödsmiljonär.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gnäll inte. Detta är ett av flera verktyg att använda. Vi gör själva våra egna prioriteringar. Fortsätt gärna med fler knäckebrödsmiljonärs förslag:-)

      Radera
    2. Äsch det är ju mer lyx med matlåda än utelunch.

      Radera
  3. Saknar du dina kollegor, Petrusko?

    SvaraRadera
  4. Bra tips Petrusko. Som normalinkomstagare behövs alla knep för att lyckas med sparandet. Har själv alltid avstått Lördags pizzan på jobbet. Det har sparat mig både pengar och viktuppgång.

    Mvh Slimis

    SvaraRadera
  5. Hellre svärdfisk på Sicilien än lasagne på pizzerian.

    SvaraRadera
  6. Många bäckar små som man brukar säga. Just uteluncherna är något jag jobbar på att spara in på. Det ser jag inte som så svårt då jag inte tycker uteluncherna ger så mycket mervärde. Gott förvisso, men det faktum att man äter på en begränsad tid (rasten) och begränsningarna på vad som är passande att dricka till (inget vin) tar bort mycket av nöjet.

    SvaraRadera

Jag köpte fler Cibus

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Igår köpte jag lite fler aktier i Cibus på en kurs strax över 125 kronor. Det är inte ...