Nu äger jag Tele2 igen

 

Ett nygammalt innehav togs in i min portfölj idag i form av Tele2. Jag gillar verksamheten i mobil/bredbandsoperatörer som är konjunkturokänslig och ger ett mycket pålitligt kassaflöde. Vi är beroende av våra mobiler och internetuppkopplingar och pyntar den där räkningen månad in och ut oavsett vad nästan. Jag har en hyggligt stor stek i Telia sedan tidigare samt en liten i amerikanska AT&T som nu får sällskap av Tele2.

Värderingsmässigt ser Tele2 okej ut med p/e kring 17-18 och starkt prognosticerat kassaflöde. I senaste rapporten hade de ett fritt kassaflöde till eget kapital om 5,3 miljarder kronor på rullande 12 månader. Detta nyckeltal har de kopplat sin utdelningspolicy till och den säger att minst 80 procent av detta skall delas ut. Det finns runt 690 miljoner aktier i bolaget och antaget att man delar ut just 80 procent blir det en utdelning om cirka 6 kronor per aktie. Exakt vad kassaflödet blir för helåret och hur stor del man väljer att dela ut återstår att se. De kan komma betala mer än 80 procent som ordinarie utdelning och eller i kombination med en bonusutdelning.

Tele2 är ingen raket utan en mer försiktig investering. Börsen kan gå knackigt på kort sikt men operativt skall det mycket till innan Tele2 har det kämpigt. Pengarna tickar in i ur och skur. Det är en viktig karaktär i den här placeringen för min del.

För att få loss pengar till den här investeringen har jag skalat av lite från annat i portföljen. Jag tog hem lite vinst i Hufvudstaden och Industrivärden. Endast små justeringar dock men det räckte till en bra start i Tele2 som nu väger strax under 1 procent i portföljen.

Om utdelningen blir just 6 spänn är direktavkastningen 5,1 procent på nuvarande kurs om 107,45 kronor.

Länk till Tele2 hos Avanza (affiliatelänk).

Info om affiliatelänkar.

10 kommentarer:

  1. Jag gjorde so du förra veckan, och tror att Tele2 kommer sakta gå upp och på vägen dela ut fina pengar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Men vad kul. Den kan nog bli bra härifrån men sen är det ju som vanligt att på börsen kan mycket påverka. Tele2 lär gå bra som bolag men på börsen kan det gå halvdant. På sikt tenderar aktien dock att utvecklas ungefär som bolaget presterar.

      Mvh petrusko

      Radera
  2. Välkommen, gick in den 3e november på 108kr. Ser en uppsida på i alla fall 40-50 % och nedsida på 10 % och med 5,1% yield + bonusutdelningar :)

    Mvh Thoke

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Thoke,
      Japp det finns en uppsida i Tele2 och jag tror den blir bra från dessa nivåer. Vi håller tummarna för både stigande aktiekurs och utdelningar.

      Mvh petrusko

      Radera
  3. Jag tror att Du är helt rätt ute, se nedan
    https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2020/11/24/tele2-en-stabil-utdekningskung.html

    Ha en bra dag

    //Krusse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Krusse,
      Tack jag såg den. Det var ju bra tajming att den kom idag och att de resonerar som de gör. Helt i linje med mina tankar.

      Mvh petrusko

      Radera
  4. Svar
    1. Tjena,
      Ja det har blivit fel i texten här. Bra du påpekar det.

      Mvh petrusko

      Radera

Cibus Q1 rapport 2024

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Idag släppte fastighetsbolaget Cibus sin rapport för det första kvartalet 2024. Verksa...