Jag säljer och sänker belåningen

 


2013 tog jag upp en kredit hos Avanza och har stadigt ökat den för varje år sedan dess. Jag har satt upp en egen maxgräns om 10 procent belåning i portföljen för att hålla risken i schack. Belåningen har bidragit till extra avkastning och jag kommer fortsatt ha viss belåning men jag sänker den nu rejält. Under en tid har jag legat på min egna maxgräns och väljer nu att ta ned risken. 

Jag har en stek Spiltan Aktiefond Investmentbolag i portföljen och den säljer jag nu för att minska belåningen ned till några enstaka procent av portföljen. Fonden har avkastat mäkta bra och jag tror på den på långsikt även om man kan diskutera hög värdering av innehaven just nu. Skall man säga något om tajming så är det väl rimligt tajmingmässigt att sälja när innehaven är värderade på all time high. I Spiltans fond finns tex Industrivärden som nu har en historiskt hög värdering med en substansrabatt en bit under 10 procent. Investors värdering är också hög även om den har en substansrabatt över 15 procent. Latour och Lundbergs finns i fonden de med och handlas till en premie. Värdet på de olika investmentbolagens innehav kommer fortsätta stiga i det långa loppet medan värderingen av investmentbolagen går upp och ned över tid. För några år sedan köpte jag tex Latour till en rabatt om 10 procent medan den idag handlas med en premie kring 60 procent. Så sett kan man resonera att det är vettig tajming att ta ned belåningen.

Belåningen har varit "maxad" under en lång tid av uppgång och det har gynnat mig väl. Framöver kommer jag sannolikt öka på den när läge ges och det faller mig i smaken. 

Börsen tror jag alltid på och är som vanligt fullt investerad. Jag köper regelbundet mer och kommer göra så även fortsatt.

2 kommentarer:

  1. Hej Petru,
    Jag är nyfiken veta din åsikt om hotellfastighetsbolaget Pandox. De har jättefina fastigheter i bästa läge i 15 länder i Europa och hade gett stadig utdelningar från 1996 (som knoppade från Skanska). Kursen har varit över 200 kr i våras, nu p.g.a. viruset och ner-stängningar handlas rund 92-93 kr. SHB kom i september med köprek på 180 kr. Jag tycker kursen är väldigt attraktiv och hotellbranschen kommer att återhämta sig snabbt. Om du kommer tillbaka med samma utdelningar som var år 2019, blir väldigt trygg avkastning många år framåt. Dessutom bolaget är svenskt och kan han i ISK-depån blir en extra plus.
    Mvh
    /Micke

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Micke,
      I ett normalläge är tillgångar likt de Pandox äger en rimlig investering. Verksamheten i deras fastigheter är väldigt hårt drabbad av pandemin och vi vet inte hur länge den pågår och vilka konsekvenserna blir för Hotellen. Det kan gå åt skogen det kan gå bra. En fullkomligt ointressant risk att ta i mina ögon. Om man tror på verksamheten och gärna vill äga den kan man gott vänta och slå till när läget klarnat.

      Mvh petrusko

      Radera

Emilshus rapport Q1 2024 - Höjd prognos

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Idag var det dags för fastighetsbolaget Emilshus att presentera sin rapport för det fö...