Utdelningstillväxt iShares MSCI USA Quality Dividend


Här är en graf för utdelningstillväxt de senaste åren och jag bara älskar sådana här staplar som blir högre och högre. Fonden iShares MSCI USA Quality Dividend har pyntat en stadigt stigande utdelning. Som namnet antyder innehåller den utdelningsaktier av hög kvalitet. Jag äger den här fonden och har gått igenom hela innehavslistan och tycker att de har goda skäl att ha med det där "Quality" i namnet.

Fonden pyntar utdelning halvårsvis och nu 2020 har bara den första utdelningen betalats varpå vi får se under senhösten vad den landar på totalt för året. Delen de betalade nu i våras var en höjning om cirka 6 procent jämfört med utdelningen som betalades på våren 2019.

Så här lyder utdelningstillväxten i procent:

2017: 7,3 procent.

2018: 6,8 procent.

2019: 14,1 procent.

Nästa utdelning betalas i november och de brukar meddela den i början av månaden och betala ut den senare samma månad. Vi får ge oss till tåls till dess för att få veta vad tillväxten landar på 2020. Att det landar på en höjning totalt sett tvekar jag inte på med tanke på kvaliteten på innehaven och att jag vet att de generellt sett har höjt sina utdelningar i år.

Länk till mitt inlägg med mer info om den här börshandlade fonden.

9 kommentarer:

  1. Det här är ju värdefull information! Vart går du för att hitta historiska utdelningar för ETF:er?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Gurkan,
      Både iShares och Vanguard har bra svenska/nordiska sajter som jag använder mig av. Morningstar är bra också.

      Mvh petrusko

      Radera
  2. Intressant! Du har ju även en liknande fond hos Vanguard - hur skulle du jämföra dessa två fonder? Vilken är din favorit? Har själv tänkt investera i dylika fonder, svårt dock att veta vilken man ska köpa. Utbudet är stort och det är svårt att förstå skillnaden många gånger. /Anders

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Anders,
      Den jag har från Vanguard ger en fin exponering globalt via väldigt många innehav. Om jag skall välja en favorit blir det ändå iShares MSCI USA Quality Dividend för jag tycker den innehåller attans bra bolag.

      Mvh petrusko

      Radera
  3. Det finns en globalfond med samma inriktning. ishares msci world quality dividend. Den tycker jag verkar riktigt nice. Ungefär samma branschfördelning men lite högre DA ca: 3.1 %. Dock 59% USA så att äga båda blir kanske kaka på kaka då dom 59% till stor del är samma bolag som denna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Daniel,
      Jo vissa innehav är ju samma i de två fonderna men det är inget stort problem. Det finns gott om folk som har tex 100% globalfond i sitt spar. Jag har USA-fonden redan och är intresserad av att äga även World-fonden ifrån iShares. Parallellt med Vanguards All World High Dividend Yield.

      Mvh petrusko

      Radera
  4. Hej.
    Undrar vilken källa du använder för att tydligt se Utdelning (i pengar) och Datum för utdelningen - på utländska ETF:er?

    Spanat in dessa, tänkte köpa dem på Tyska börsen. Förstått att de har ekonomisk hemvist på Irland.


    iShares MSCI USA Quality Dividend UCITS
    iShares MSCI Europe Quality Dividend UCITS
    Invesco S&P 500 High Div Low Vol USA
    Invesco EURO STOXX High Div Low Vol
    Vanguard World HI DIV YLD UCITS
    Vanguard FTSE Europe UCITS

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Mattias,
      Fondbolagets hemsida är källan jag använder.

      Mvh petrusko

      Radera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...