Utdelning fastställd för iShares MSCI USA Quality Dividend


För någon månad sedan skrev jag om den här fonden och här kommer en snabb uppdatering kring utdelningen. Den pyntar utdelning halvårsvis och har precis fastställt vårens del.

Med x-datum 14 maj är utdelningen fastställd till $0,4648. Observera att utdelningen anges i dollar men fonden handlas i euro så man får ju räkna om valutan när man skall räkna direktavkastning.
Utdelningen är en höjning om nästan 6 procent jämfört med året innan. Nästa utdelning betalas i november.

Direktavkastningen är nu 2,85 procent på kursen 29,7 euro. Utdelningen räknar jag på rullande 12 månader. Alltså genom att ta de senaste 2 utdelningarna. Den nu i vår och den de pyntade i höstas. Totalt $0,9161.

Jag gillar den här fonden och siktar på att köpa in mig i den.


Läs mitt inlägg om fonden: https://petrusko.blogspot.com/2020/03/ishares-msci-usa-quality-dividend-ucits.html

11 kommentarer:

  1. Hur går dina resonemang kring denna fond mot ishares s&p 500? Båda pyntar ju utdelning om man köper DIST, men känns som kaka på kaka att ha båda. Vilken föredrar du? iShares s&p 500 har mycket lägre avgfit.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Det är två heeeeelt olika fonder. Som att jämföra äpple och apelsiner, bägge är ju frukt.
      Absolut inte kaka på kaka i min värld.

      Den här fonden har cherry pickade innehav som är sunda och lämnar god utdelning.

      S&P500 är ett jättebra index för den som vill ha en "ren" indexexponering mot väldigt många innehav. Ett bra val för ett långsiktigt spar.


      Mvh petrusko

      Radera
  2. Lite OT men jag har ett gäng teckningsoptioner i Högkullen som jag vill teckna men lyckas inte få ut någon information från vare sig SBB (som köpte upp Högkullen) eller Avanza. Är det någon som vet om teckningsoptioner omfattas av tvångsinlösen eller har tips på hur jag kan gå vidare här?

    SvaraRadera
    Svar
    1. När fick du de där teckningsoptionerna? Vad är villkoren på dem? Högkullen slukades av SBB för längesedan. Jag gissar att de ej är giltiga.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Villkoren var att jag fick teckna aktier i Högkullen till ett förutbestämt pris fram till 19 maj 2020.

      Radera
  3. Hej,

    Hur funkar det med att basvalutan är i USD medans utbetalningen sker i EUR sen SEK. Blir det inte massa växlingsavgifter innan man får pengarna på kontot?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Nej du behöver inte oroa dig öht för växlingsavgifter inom fonden.

      Mvh petrusko

      Radera
  4. Hej P

    Dags för en portföljfördelningsuppdatering tycker jag :)

    Mvh
    Erik

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Erik,
      Tack för din kommentar. Ja så är det. Har blivit lite ändringar på sistone varpå ett sådant inlägg med aktuell fördelning är rimligt. Ska kolla på det de närmsta veckorna här.

      Mvh petrusko

      Radera
  5. Har du inte kvar denna i din portfölj? Why?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Jag behövde skrapa fram pengar för att delta i HEimstadens nyemission av preffar. Sålde denna och skalade lite här och var. Har skrivit om det i något inlägg samt tagit bort den från min innehavslista.

      Mvh petrusko

      Radera

Europa som investering

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Som investerare finns det många olika indelningar man kan göra på världens alla bolag....