Jag köpte mer Bonava


Jag slog till på fler Bonava idag för 77,5 kronor. I gott sällskap tycks jag vara då ordföranden Mikael Norman rapporterat köp idag av 2000 stycken aktier. Storägaren Nordstjernan slog till igår på 1 miljon aktier.

Bonava är ett projektbolag och utvecklar nya bostäder i form av hyreslägenheter och bostadsrätter. Man kan enkelt se en efterfrågan på verksamheten långt in i framtiden. De brukar prestera hyggligt bra men det senaste året har de bjudit på lite sämre utveckling. De har några utmaningar som de nu arbetar med för att inom en snar framtid återgå till normal lönsamhet. Vi behöver nog inte vänta värst länge innan vinsten är över 8 spänn per aktie och redan där är värderingen klart attraktiv. Med en sådan vinst lär de höja utdelningen ordentligt från nuvarande 3 kronor per aktie.

De sänkte utdelningen i år till 3 kronor per aktie ifrån tidigare 5,2 kronor. Detta i spåren av lite sämre prestanda. Det är aldrig kul med utdelningssänkningar men det är stabilt att bolaget är proaktiva och väljer en försiktig linje i sämre tider. De här sämre tiderna som jag pratar om är i relativa termer. De har ändå presterat en vinst kring 6 spänn per aktie. Inte jordens undergång alltså.

Frågan är inte OM Bonava kommer prestera högre vinster. Det kommer de göra och det är bara en tidsfråga. Reda ut lite bekymmer och vips är vi på klart högre vinster. Av erfarenhet vet jag att det ofta tar tid att stärka upp sådant här i byggbranschen. Nu är ändå Bonavas "bekymmer" inte så stora varpå jag förväntar mig att det kommer gå snabbare för dem än tex NCC som redan kämpat ett bra tag med sina desto större utmaningar. Man får dock ha i tanke att det kan dyka upp mer problem men så är det ju alltid.

3 kronor utdelning ger på kursen 77,5 kronor en direktavkastning om cirka 3,9 procent. Antaget att utdelningen blir 4 kronor per aktie inom något år så är direktavkastningen 5,1 procent. Bonava har delat upp utdelningen på två tillfällen. Hälften på våren och andra delen på hösten. Nu i april får vi alltså 1,5 kronor i utdelning.

Länk till Bonava hos Avanza (affiliatelänk).

Info om affiliatelänkar.

3 kommentarer:

  1. Jag gillar också Bonava. Bygger mycket små radhus som vanliga människor har råd med i hyfsat bra lägen utanför Stockholm. Perfekt för barnfamiljer och för dem som flyttar in till stan och som inte har den stora plånboken. Jag skall också öka lite varsamt i dag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Det låter rimligt. Apropå hem som vanligt folk har råd med så är ju BoKlok helt outstanding på den fronten. De hade jag gärna spanat på att investera i om de var noterade. Nu ägs de ju av IKEA och Skanska så man får ju en liten exponering om man skulle investera i Skanska då.

      Jag gillar konceptet. Att bygga bra grejer till rimligt pris.

      Mvh petrusko

      Radera
  2. Hej Petrusko, på tal om hög värdering så undrar jag hur du ser på snälltåget EQT som jag vet att du också äger, beträffande detta? Tack, Matte!

    SvaraRadera

Europa som investering

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Som investerare finns det många olika indelningar man kan göra på världens alla bolag....