3 favoriter bland investmentbolagen


Jag fick en fråga vilka mina favoriter bland investmentbolagen är och det tycker jag är en intressant fråga. Här kommer 3 favoriter bland investmentbolagen med en kort förklaring varför jag gillar och tror på dem.

Svolder.
Historiken är god i Svolder som har inriktning mot små och medelstora bolag. Det ger jag självklart cred till bolaget och skicklig förvaltning. De har en liten medvind i ryggen i sin inriktning. Det är nämligen så att småbolag genererar en högre avkastning än breda börsindex. Så har det varit historiskt oavsett om man tittar på 5 eller 30 år eller om man tittar USA, globalt eller Sverige. Det finns ingen anledning att tro att det ej kommer vara så framöver. Man kan också lyfta fram anledningar till varför småbolag har större potential. Med detta i åtanke är det en god ide att ha exponering i småbolag. Investmentbolaget Svolder tycker jag är förträffligt för just detta.

Investor.
Det största investmentbolaget av dem alla på Stockholmsbörsen. Investor har en gedigen börsportfölj med sunda bolag som Atlas Copco, SEB, ABB, Astrazeneca mfl. Jag tycker att de har en riktigt bra portfölj börsnoterade bolag. De har också en stor del onoterade innehav. Medan börsportföljen står för cirka 70 procent av värdet i Investor så utgör övriga investeringar resten. Där finner man bolag som Mölnlycke och Permobil. Den onoterade delen har presterat mycket bra historiskt och jag har stor tro på den. Investor har en mycket lång historia på över 100 år och har under den tiden genererat en mäktig avkastning. Investor kan man säga är det investmentbolag med bredast portfölj/bäst riskspridning. Det är många olika innehav, noterat som onoterat.

Latour.
Skapat i mitten av 80-talet och har sedan dess genererat en helt makalös avkastning. Likt Investor har de både en börsnoterad del och onoterade innehav. Den börsnoterade delen utgörs av bla Assa Abloy, Securitas och Tomra. Den onoterade delen är ett väloljat maskineri verksamt i och kring industri/verkstad. De arbetar mycket aktivt och effektivt med förvärv och köper regelbundet nya bolag som de adderar till portföljen. Oftast förvärvar de onoterade bolag men ibland har det blivit nya börsnoterade innehav. Avkastningen klockar i dagsläget in på cirka 180.000 procent sedan 1985 eller cirka 25 procent per år i genomsnitt. De lever inte på gamla meriter minsann utan de presterar grymt bra även i närtid. Bara det senaste 12 månaderna är avkastningen 47 procent. De senaste 5 åren är avkastningen 222 procent medan breda börsindex avkastat cirka 35 procent samma tid.

Investmentbolagen har som grupp slagit index över tid och det kan man förklara bla med insatta ägare, skickliga investeringar, långsiktighet. Jag tror absolut att de kommer prestera bra även i framtiden. De har samma goda faktorer och potential som de haft historiskt. Jag äger själv alla tre nämnda investmentbolag och något ytterligare. Investmentbolag är en smart och enkel investering med mycket god potential.

22 kommentarer:

  1. Bra beskrivning. Gillar också dessa bolag!

    SvaraRadera
  2. Tack för att du besvarade min fråga!

    SvaraRadera
  3. Hej! Blir det ingen splitt i Investor?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      I dagsläget är ingen split aviserad men det blir en förr eller senare. Det skulle kunna bli redan i år. Det får vi se i kallelsen till årsstämman i maj.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Tips: Skicka en rad önskemål till deras kontakt-mejl, de brukar lyssna och ta med i stämman!

      Radera
    3. Glömde lägga till deras mejl:
      info@investorab.com

      Radera
  4. Bra samling och beskrivning av de bästa kvalitets investmentbolag!

    Jag kompletterar och lägger till några utländska, så om någon är nyfiken på några utanför Sverige. Värdefullt om skulle Petrusko ge oss sin åsikt på dessa. Jag tycker dem är rätt intressant m.a.p. utdelning i %, bransch, land och kvalitetsgraden.

    Alaris Royalty Corp, Investmentbolag, Partnerskap o Finans (USA, CAD) Månadsvis utdelare
    Ares Capital Corp, Investmentbolag, Finance (USA)
    ABG Sundal Collier Holding, Investmentbolag, Finance (NOR)
    BlackRock Inc, Investmentbolag, Finance (VÄRLDEN)
    CapMan Oyj, Investmentbolag (FIN)
    Main Street Capital Corp, Investmentbolag, SBIC & Commercial - BDC (USA) Månadsvis utdelare

    SvaraRadera
    Svar
    1. Många av de Balzac listar är inte investmentbolag utan mer som eqt.. Ungefär som fondförvaltning de tar in externa pengar placerar och tar ut avgift, ibland medplacerar förvaltningsbolaget ibland inte.. Det finns inte många riktiga motsvarigheter till våra svenska investmentbolag..

      Radera
    2. De mesta kategoriserar ju som "investmentbolag" i både Avanza-sidan och även deras sidor, men jag håller med dig att vi kan inte riktig jämföra med motsvarighet svenska bolag. Jag tycker iaf de har värd ha i portföljen när man vill diversifiera och speciellt med deras nuv. värderingar.

      Radera
  5. Intressant inlägg, tack för det! Finns det några investmentbolag du kanske tycker är mindre bra och i såfall varför?

    SvaraRadera
  6. Lägg till Spiltan och Lundbergs så torde man komma mycket långt, med god spridning av risk och inriktningar på investeringarna.

    SvaraRadera
  7. Har själv en position i ARCC som du listar ovan. Ingen raket, men utdelningarna tickar in fint. Tror att de snarare är BDC än investmentbolag, men det spelar ju ingen större roll. Du får exponering på ett stort antal olika små och medelstora bolag både på kredit- och investeringssidan.

    SvaraRadera
  8. Investor och Latour är två rätt stora innehav för mig. Skulle vilja ha lite Industrivärden också, men det har aldrig blivit av. Antingen är rabatten för liten eller kursen för hög, eller en kombination av de två. Ligger och har legat länge på bevakningslistan. Jepp vet att Latour handlas på premie, men den gjorde inte det när jag köpte.

    SvaraRadera
  9. Är på gång att investera ett sju siffrigt belopp i Svolder och Latour efter ett arv.. Hur skulle du rekommendera att sprida ut köpen? Allt på en gång eller säg 6 suddiga belopp över x kvartal?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är en anhängare av att sprida köpen. En större slant skulle jag sprida ut över 1-2 år. Rent teoretiskt kan man argumentera för allt på ett bräde men det funkar bara när det funkar. Har man otur med tajmingen krävs det ett psyke av stål för att inte göra bort sig med omplaceringar osv (vilket de allra flesta gör).

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Det finns för- och motargument för båda alternativen. Strax efter splitten så steg Latour till 107 spänn för att sedan sjunka till 90+ och om Du hade investerat 1 mille på 107 kr nivån så hade Din investering sjunkit till ca 850 tusen. Hade Du sovit gott om natten då också? Det finns inget börsnoterat bolag som går spikrakt uppåt utan den finns alltid hack i kurvan. För att slippa hamna i situationen ovan så är jag också inne på P's linje och sprida ut köpen. Det är som P skriver att det krävs det ett psyke av stål för att bara rycka på axlarna när man har förlorat 150 tusen av arvet och glad i hågen tänka att det blir nog bra på sikt ändå.

      Ha en bra dag

      //Krusse

      Radera
  10. Varje gång jag klickar in för att läsa ett blogginlägg med mobilen får jag upp en helsidesannons som blockerar om jag inte aktivt stänger ner. Det är något irriterande tyvärr.

    SvaraRadera
  11. Hej och tack för din blogg.
    Alltid intressant att läsa dina tankar. Håller dock med ovanstående om problemen med nya annonseringen på din sida. Svårt att hitta bland inlägg, kommentarer och skilja på vad som är vad. Tycker att det nu nästan är plågsamt att besöka sidan, vilket är synd då jag länge följt dig och tycker du har mycket intressant och klok att skriva.
    Mvh, Hans

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Hans,
      Tack för din kommentar. Jag har ändrat lite fram och tillbaka de senaste veckorna för att få till det så allt lirar. Först blev det riktigt kass och sedan har det blivit flera ändringar som landat i nuvarande utseende och funktion. Nu verkar allting funka och samtidigt se okej ut. Ge det lite tid, hoppas du tycker det funkar ok framöver.

      Mvh petrusko

      Radera
  12. Intressant inlägg =) men jag trodde du skulle skriva om EQT också för att du har den i portföljen... eller? Rusningen fortsätter och på 160.... känns lite övervärderad, har du ombalanserat ?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Nej jag sålde EQT när jag konstaterade att jag inte vill öka samtidigt som jag ville köpa i något annat. Tror jag sålde kring 115 kronor och visst har den stigit rejält sedan dess. Det har i princip allt annat gjort också i och för sig =)

      Mvh petrusko

      Radera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...