Utdelningsprognos för SEB


Imorgon onsdag släpper SEB sin rapport och för egen del tycker jag det är väldigt spännande att få veta hur stor utdelningen blir. Inför rapporten har analytikerna sett över sina prognoser och justerat dem. En rykande färsk sammanställning har 6,26 kronor som snittestimat bland de stora aktörerna som följer SEB.
Det är en nedjustering mot tidigare och betyder kort och gott att förväntningarna på utdelningen har sjunkit lite.

Förra året pyntade SEB 6 kronor ordinarie utdelning och 0,5 kronor i bonusutdelning.

Jag har som förväntning att de inte sänker ordinarie utdelning och någon bonusutdelning förväntar jag mig inte. Allt över 6 spänn gör mig extra glad alltså medan där under skulle vara en stor besvikelse.

Analytikers förväntningar kring vinsten är 8,96 kronor per aktie.

Rapporten släpps på onsdag klockan 7.00.

SEB väger 6 procent i min portfölj vilket är en tyngre viktning än de flesta andra innehaven. Jag har gjort en större satsning i det här innehavet helt enkelt. Jag ägde SEB sedan tidigare men passade på att göra en större satsning när de dippade ner runt 80 kronor.

På nuvarande kurs kring 91 kronor ger en utdelning om 6 kronor en direktavkastning på 6,6 procent.

Länk till SEB hos Avanza (affiliatelänk).

Info om affiliatelänkar.

2 kommentarer:

  1. Hej Petrusko!
    Det ska bli spännande att följa bankerna!
    Swedbank idag med lite bättre än väntat, SEB där har jag kalkylerat med 6,25.
    Jag är mest spänt över Resurs utdelning nästa tisdag där hoppas jag på 3,80

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Stefan,
      Jag tror inte du blir besviken kring Resurs utdelning. De senaste två utdelningarna summerar till 3,75 kronor och jag tror de gör en hygglig höjning. Snart vet vi =)

      Mvh petrusko

      Radera

Jag har tagit hem en fin vinst i Corem pref

  I höstas tog jag in en stek Corem Property Group preferens när mycket pekade på ett förändrat ränteläge och därmed andra förutsättningar f...