Cibus nytt innehav i portföljen


Jag har köpt en handfull aktier i fastighetsbolaget Cibus Nordic Real Estate. Egentligen har jag inte cashen just nu men en femhunka kan man ju alltid trolla fram. Aktien gick ned till 136,5 kronor där jag hade en köporder med lång giltighetstid. Ja idag gick den ned dit och jag äger nu en handfull aktier som får utgöra startskottet på mina köp i bolaget. Jag tänker mig att jag köper fler aktier över tid om kursen håller sig rimlig.

Likt övriga fastighetsbolag har Cibus gått starkt på börsen i år men det fick en extra boost när Magnus Dagel på Dagens Industri skrev en artikel om bolaget. Nu har aktien "svalnat" av lite i spåren av höjd räntebana vilket fått alla fastighetsaktier att ta ett steg tillbaka.

Senast rapporterat substansvärde är 11,3 euro per aktie per 31/6 (EPRA NAV). I svenska kronor blir det i runda slängar 121 kronor. En liten uppjustering är tänkbart nu i rapporten för det tredje kvartalet som släpps 15 november. Det är dock ändå en klar premievärdering på nuvarande kurs kring 137 kronor. Bolaget har i sin strategi utrymme och plan för att regelbundet växa sitt fastighetsbestånd. Detta leder i längden till stigande substansvärde och utdelningskapacitet. Relativt den låga räntan och övriga investeringar tycker jag att det är ok att köpa Cibus här vid 137 kronor.

Cibus äger 130 fastigheter i Finland och inriktningen är i huvudsak matbutiker. Hyresgäster är motsvarigheter till ICA och Willys i Finland. De har för avsikt att göra förvärv i norden framöver men nu är det Finland de är verksamma i.

De har ett tydligt fokus kring utdelningar till oss ägare. Deras slogan är "Converting food into yield" vilket på svenska blir ungefär förvandlar mat till utdelningar. Nuvarande direktavkastning är 6,6 procent och utdelningen som betalas kvartalsvis summerar till cirka 9 kronor.
Belåningsgraden är 59 procent och förvaltningsresultatet täcker gott och väl utdelningen. Medan varken belåningsgrad eller utdelningsandel är låg så är det ändå helt okej för ett bolag i detta skede. Det är relativt litet och under uppbyggnad. För att kunna växa till sig behöver man hålla en högre belåningsgrad än mer mogna fastighetsbolag normalt sett har. Det ger ju en större utväxling på det egna kapitalet.

Japp jag köper som sagt mer Cibus framöver om aktiekursen håller sig på god fot med mig. Nu ser jag i första hand fram emot rapporten i mitten av november.

Länk till Cibus Nordic Real Estate hos Avanza (affiliatelänk).

Info om affiliatelänkar.

13 kommentarer:

  1. Vad tyckte du om realty income och deras rapport ?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Figge,
      Realty Incomes rapport såg okej ut. Inget speciellt utan helt okej.

      Mvh petrusko

      Radera
  2. Härligt att du slår ett slag för Cibus!

    Jag har varit med sedan 110kr och ser mig själv öka på innehavet i närtid. Fortfarande ganska lågt orderdjup kan jag tycka men den kommer nog handlas mer och mer framöver.

    // A

    SvaraRadera
  3. Tack för tipset! Läser din blogg med stor behållning!
    Undrar om det är köpläge i Industrivärden? Substansrabatten är ca 16%. Vilka investmentbolag är köpvärda nu? Du nämnde Investor nyligen. Blev ändå osäker på vad du menade, att det har att göra med värderingen. Jag ska alltså mest titta på Substansrabatten och mindre kursen? Nu blev det många frågor på en gång. Tack på förhand!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Ja Industrivärden tycker jag är en rimlig investering på lång sikt och värderingen är helt okej nu. Investor tycker jag är köpvärd nu och ja det stämmer att den nu är billigare trots att den kostar mer i kronor. Värderingen har alltså blivit lägre i Investor vilket är bra för den som vill köpa aktier i bolaget.

      Mvh petrusko

      Radera
  4. Hej Petrusko!
    Cibus är ju listad i Sverige men har verksamhet i ffa Finland, antar då att aktien går att köpa till ISK? Hittar ingen listning i Finland.

    Mvh Ekonomie De Sade

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ett svenskt bolag och funkar utmärkt i ett ISK.

      Mvh petrusko

      Radera
  5. En fråga till dig Petrusko ej gällande Cibus som jag tacksamt tar emot.Akelius pref står nu i 344kr efter X-datum och nästa utd är 200204 med 5kr.Om akelius väljer att lösa in preffen före detta datum är man då garanterad att erhålla utdelningen ändå?Har fått skiftande svar i frågan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej CF,
      Det är olika för olika bolag och infon finns i respektive bolagsordning. Akelius har jag nyligrn dubbelkollat att de pyntar uppluplupen utdelning mellan varje utdelning vod händelse att de löser in preffen. Tex om de löser in mitt emellan två utdelningar så får man 345 + 2,5 kronor.

      Mvh petrusko

      Radera
  6. Alltid kul att lägga till en ny aktie till portföljen, jag förstår Dig. Varför tecknade Du inte Cibus när den introducerades i mars 2018? Vill minas att introduktionskursen låg någonstans kring 100 spänn?

    Ha en bra dag

    //Krusse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Krusse,
      Jag deltar i regel inte i noteringar särskilt inte i små pluttbolag som Cibus. Jag avvaktar och följer bolag via börsen. Bra bolag tenderar att fortsätta vara bra så det är ingen fara för min del att gå in några år efter notering.

      Nyligen deltog jag dock i EQTs notering. Ett bolag jag känt till och följt i flera år.

      Mvh petrusko

      Radera
  7. Hej Petrusko! Jag undrar om källskatten från KF fortfarande fås även om inte har någon inkomst överhuvudtaget från tjänst , kapital , näringsverksamhet?
    Den andra frågan är om du brukar köpa fler aktier när det kommer till Boston Pizza efter deras ras? Utdelningen ligger på finfina 9 procent.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Du äger inte aktierna i en KF utan det är pensionsbolaget som gör det. Således är din privata skattesituation helt betydelselös. Pensionsbolaget kräver skatten i retur och det brukar funka bra hos de olika mäklarna förutom Avanza som vid några tillfällen inte fixat allt åter. För något år sedan fick man ca 92% av skatten i retur. I år har de pyntat cirka 85% i retur men sagt att de förmodligen kommer pynta resten senare under året.

      Boston Pizza äger jag inte och har inga planer på att spana närmre på den för ett ev köp.

      Mvh petrusko

      Radera

Kort om optionsstrategin i JGPI

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. I slutet av 2023 lanserade JPMorgan en börshandlad fond med global inriktning och en o...