Akelius löser in samtliga preferensaktier


Det är inte tal om en blixt från klar himmel när fastighetsbolaget Akelius nu meddelar att de löser in samtliga preferensaktier. Den senaste tiden har de gjort kapitalanskaffning via både obligationer och stamaktier av serie D samt sålt fastigheter. De kan lösa in preffarna utan vidare och fortsatt ha en stark finansiell ställning.

Sista dag för handel föreslås bli 13 december.

Inlösenbeloppet som man erhåller kommer vara 347,5 kronor. Inlösenkursen är ju 345 kronor men Akelius har också i sina villkor att de pyntar upplupen utdelning mellan utdelningstillfällen vid händelse av inlösen däremellan.

Jag hade gärna behållit mina preffar men jag förstår varför de löser in dem och jag har sett det komma. Akelius Residential preferens är mitt största innehav och utgör 12 procent av min portfölj. Nu blir det till att klura på vad jag skall investera det beloppet i istället. Det är en rejäl slant och jag kommer bara sätta en liten del av den i Akelius Stamaktie av serie D. Den är ju bra och väldigt lik en investering i preffen men jag gillar inte att den är noterad i euro. I fixed income som preferensaktier och sådana här D-aktier blir valutarisken väldigt tydlig eftersom de saknar både kurspotential och utdelningstillväxt. När euron backar 25 procent så blir utdelningen i kronor räknat också 25 procent mindre. En liten slurk funkar men mer vill jag inte ha.

Länk till Akelius D hos Avanza (affiliatelänk).

Info om affiliatelänkar.

31 kommentarer:

  1. Jag sålde alla mina Akelius preffar i våras kring 347-349 och köpte SBB D på 31 i stället. Det fanns ju egentligen bara två scenarier i Akelius och inget var särskilt attraktivt: antingen inlösen redan i år eller så skulle 330 komma i spel med tiden.

    Jag tycker fortfarande SBB D ser bra ut på 34,5. Bolaget har ett bra kassaflöde, går mot två snäpp bättre kreditbetyg och efter Akelius inlösen är det många miljarder (upp till 6,5) som kommer att jaga en begränsad mängd liknande papper.

    SvaraRadera
  2. Trist att förlora en stabil spelare i portföljen. Och gör som du. har en liten slurk D aktier. Men skall inte klaga. Haft en bra run dom få åren så har jag fått tillbaka ca 45k på 30k investerat =D Och slippa courtaget på återköpet blir trevligt med!

    SvaraRadera
  3. Ja det här var lite tråkigt, men också väntat. Det finns inga (vad jag vet) alternativ med runt 6% avkastning och ett nästan garanterat golv.

    SvaraRadera
  4. Jag hade med en ganska stor posse där, så lite trist är det. Vet inte än vad pengarna ska placeras.
    Ledningen i SBB har jag dock inget förtroende för alls, mot bakgrund av gangsteragerandet när de tvångsåterköpte sin pref tidigare. Så gör inte en ledning med rent mjöl i påsen, alltså hotar aktieägarna på det viset de gjorde. Direkt oseriöst. Men så är han expolitiker också den där.
    Mvh investera-pengar.blogspot.se

    SvaraRadera
  5. Hej Petrusko,
    Väntat men tråkigt och precis som för dig är Akelius mitt största innehav (även frugans) så den stora frågan är vad man köper för pengarna?

    Min teori är att en hel del kommer hamna hos Klövern och Corem som är eviga preffar med inlösen på 500:-. Problemet om man vill köpa preffar idag så ligger de flesta över inlösen.

    Vi har en månad på oss att hitta något nytt men hur går dina tankar?

    Trevlig helg.

    // Malte

    SvaraRadera
  6. Blir det fler Xact högutdelande och nån mer USA aktie som varje månad?

    SvaraRadera
  7. Som vanligt kloka ord från dej. Akelius är inte intressant när de delar ut i euro. Har själv rätt mkt som måste återinvesteras men i vad? Fastigheter fortfarande mest intressanta. Vad säger du om alm petrusko?

    SvaraRadera
  8. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  9. Hemfosa pref lär öka så smått när vi trygghetsjunkis söker en lika(?) trygg hamn. Är 6 miljarder som ska ut på marknaden.

    SvaraRadera
  10. lite tråkigt att bli av med Akelius preffarna..har gett bra utdelning i många år.
    då är frågan vad man ska investera pengarna i..
    Petrusko kommer du investera i nån annan pref? klövern?
    jag som lever på utdelningen måste ju ha rätt bra utdelning varje mån..
    måste väl du ochså Petrusko.
    SBB D är ju ett rätt bra alternativ.men mitt största innehav är nu SBB B
    som gått väldigt bra .men dålig utdelning där än..ska visst bli högre
    blir nog en slant i Cibus ,bra utdelning där.
    tack för tipset Petrusko

    SvaraRadera
  11. Kommer nog ersätta dom med volati pref, liknande direktavkastning och utdelning datum, är tex inte många svenska bolag som delar ut i februari

    SvaraRadera
  12. Hej, jag förstår hur du resonerar kring euro noteringen men jag ser dock att valutarisken ligger mycket långt bort. Kronan är kraftigt försvagat och det krävs mycket åtgärder och stimulanser för att lyfta upp det vilket kan ta väldigt lång tid. Jag fortsätter att tanka Akelius D.
    Mvh//Bobby

    SvaraRadera
  13. Hej!
    Inlösen sker automatiskt väll?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp. Man behöver inte göra något. Rätt som det är har du cash istället för aktier.

      Mvh petrusko

      Radera
  14. Men kommer D aktien börja kevera nu? Även om om det är på en mycket nivå! 19 år tills pensionen!
    Mackan

    SvaraRadera
  15. Riktigt synd tycker jag, Akelius Pref satt riktigt bra i min portfölj. Nu måste jag ersätta mitt 5:e största innehav med något annat. Någon som har ett bra förslag, eller ska jag skjuta in allt i XACT High Div.?!

    Xact High Div.
    Castellum
    Investor B
    Latour
    Akelius pref. <---
    Telia
    Loomis
    Axfood
    Duni
    Hemfosa
    Nobina
    Resurs Holding
    SJR
    SHB B
    eWork
    HiQ
    SEB A
    Swedbank

    SvaraRadera
    Svar
    1. Industrivärden skulle komplettera bra i din annars fina portfölj, dock lite låg direktavkastningen för närvarande men blir nog bra på sikt.

      Radera
    2. Tack för ditt förslag Drutten.
      På mina köpkurser, och utdelningen under 2019 - så är den viktade dir.avk. för hela portföljen ca 5,3%. Vad utdelningen är på dagens köpkurser, det vet jag inte.

      Att ersätta Akelius Pref (6,3% dir.avk på min köpkurs) med Industrivärldens 2,6% kommer att dra ner viktade medelvärdet. Så det lockar inte så mycket - då känns XACT High Div bättre, som har målet att dela ut 4%. Eller tänker jag fel?!

      Radera
  16. Preffar har jag inte satt mig in i ännu, känns därför lite osäkert koncept. Försökte med en preff ETF, men så tog Avanza bort möjligheten att investera i den.

    Får läsa på. Vilka preffar är enligt din åsikt köpvärda i dagsläget?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Jag är lite avvaktande med preffar nu då värderingen är hög och jag vet att de brukar gå upp och ned över tid. Akelius preff var minf avorit men nu försvinner ju den. Sagax D-aktie gillar jag och äger den.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. OK, tack. Får se om jag lyckas komma till skott med något. Känns som att de kräver mer "bevakning" än vanliga aktier. Mitt stora antal innehav till trots så ägnar jag mig faktiskt inte åt så mycket bevakning....

      Radera
  17. Hej petrusko ska man köpa akelius preffen på 346kr nu då inlösen ligger på 347,50 ? Man tjärnar väl 1,50kr per aktier ?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Alex,
      Ja det är ju mer eller mindre "säkra" pengar. Det finns stora aktörer som regelbundet investerar i sådana här case. För att ta hem en "säker" avkastning. De har dock närapå inget courtage att ta hänsyn till och kan räkna med små marginaler. Det måste du räkna in i affären, courtaget för att köpa aktien.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Hej

      Det hänger lite på om man har bra alternativ eller inte. J
      har en drös preffar som jag väl egentligen tänker jag kan sälja nu när man vet att slutet är nära. Samtidigt, jag vet inte vad jag ska göra med pengarna så det får väl vänta...

      Samma sak gäller för att köpa, har du inget bättre case och sitter med likvider så är det ju ändå ca 5% (på årsbasis) att håmta hem... Tänk på transaktionsavgifter bara och ev också ISK skatten.

      Radera
  18. Vilka alternativ till Akelius Pref begrundar du?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Sorry för jättesent svar. Jag har omplacerat och köpte i huvudsak Peab, SEB och Resurs Holding.

      Mvh petrusko

      Radera
  19. Hej! köpte 2000st a 346kr såg detta som en gratisbonus till 0 risk på kort sikt

    SvaraRadera
  20. Hej min fru har i många år åtnjutit Akelius pref. Hon funderar på köp av D aktien men hon är en försiktig general innan hon slår till.
    vad händer med euron om ex engelska pundet ökar som den gör nu och nu Trumpens sista attack mot EU med kommande strafftullar gentemot EU varor inkl Svenska. Kan det bli ett sänke för Euron eller?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Väldigt många olika faktorer påverkar valutans rörelse och visst är det en risk att investera i något som är noterat i annan valuta. Speciellt i en sådan här investering som rent teoretiskt aldrig ökar i värde utan endast betalar ränta/utdelning. Står Euron 30 procent lägre när man väl behöver sälja så får man helt enkelt 30 procent mindre än vad man investerade.

      Våra svenska storbanker prognosticerar att kronan skall stärkas mot Euron under 2020 (att euron kommer backa alltså).

      Även om man finner valutarisken avskräckande kan man hitta sätt att ändå investera. Man kan tex låta det vara en väldigt liten del av portföljen så svider det inte värst om man har oflyt med valutan. Man skulle kunna göra små köp över en lång tid och på så vis få ett rimligt snitt på både aktiekurs och valuta vid köptillfällena.

      Om man dessutom återinvesterar utdelningen som kommer kvartalsvis så köper man ju även den vägen regelbundet och tar del av olika valutakurser vid varje tillfälle.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Min fru tackar för ditt svar och önskar en god jul och ett gott nytt år av ökande börsvärden, Christer

      Radera
  21. Lowe's Co (LOW), Abbott Laboratories (ABT) eller AbbVie (ABBV) är tre OK val om ni vill öka utdelningen 2a månaden i kvartalet. 3 andra förslag skulle kunna vara Williams-Sonoma (WSM), Pentair plc (PNR) eller HCP Inc (HPC). Men då får ni valutarisk i dollar istället. Jag gillar också att få utdelning lite varje månad, men är det ändå inte bättre att äga "rätt" aktier?

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...