KNG vs JPMorgan JEIP

 


Två defensiva fonder jämförda med varandra. De gör båda ett aktieurval som är defensivt och de använder optioner på ett sätt som ger dem än mer defensiv karaktär. Avkastningen står sig slätt mot techtunga S&P 500 men de här fonderna har en annan målsättning. De är skapta för att generera hög utdelning här och nu. En målsättning som tex många äldre kan attraheras av. Man har redan byggt upp sitt kapital och nu är det dags att leva av det. Ja så kan en typisk investerare i en sådan fond se ut men det varierar vida vem och varför man väljer en viss strategi.

Grafen ovan visar kort och gott hur KNG presterat mot JEIP sedan den förstnämnda startades. Grafen visar totalavkastning i Euro. Bägge fonderna har en hög direktavkastning kring 7-8 procent och det är alltså inräknat i den här grafen.

Jag har investerat i KNG och gillar dess inriktning och strategi. Nedan är en länk till fondbolaget med mer info.

https://www.ftglobalportfolios.com/se/retail/Products/Vest-SP500-Dividend-Aristocrats-Target-Income/?isin_code=IE000SNMGYT5#overview

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

KNG vs JPMorgan JEIP

  Två defensiva fonder jämförda med varandra. De gör båda ett aktieurval som är defensivt och de använder optioner på ett sätt som ger dem ä...