John på Carnegie köpte Securitas


Jag läser nyhetsbrev och kollar regelbundet på diverse fondbolags hemsidor för att snappa upp hur duktiga fondförvaltare investerar. Nu läste jag att John Strömgren som förvaltar Carnegie Strategifond köpte Securitas i september.
Om detta skriver John bla:

"Marknaden för traditionell bevakning visar en relativt begränsad tillväxt medan marknaden för digitala tjänster växer med i en hög takt, och med högre lönsamhet. Securitas har under de senaste åren investerat i nya tekniska bevakningslösningar vilket påverkat lönsamheten negativt. I takt med att efterfrågan på digitala bevakningssystem ökar kommer förväntas investeringarna bära frukt och leda till en högre lönsamhet."

Jag gillar Securitas och likt John ser jag potential i digitalisering. Jag skrev om det för någon månad sedan. Utöver den där potentialen är en riktigt nice sak med Securitas som investering att man ganska enkelt kan se framtida efterfrågan. Säkerhetstjänster likt de Securitas erbjuder lär efterfrågas så långt fram man kan blicka och det är en mycket bra grundförutsättning för ett bolag och dess verksamhet. Securitas är ett bra bolag med en rimlig värdering och jag tror att det är en bra långsiktig investering.

I dagsläget äger jag inga Securitas men får viss exponering via investmentbolaget Latour som jag äger. På sikt kan jag mycket väl se att Securitas hittar in i min portfölj.

Länk till Securitas hos Avanza (affiliatelänk).

Länk till Carnegie Strategifond hos Avanza (affiliatelänk).

Info om affiliatelänkar.

1 kommentar:

Aktiespararna Global Direktavkastning - Global exponering i sunda bolag till rimlig avgift

  För cirka 1 år sedan pitchade jag idén om en global version av Aktiespararna Direktavkastning för fondbolaget Cicero som driver den. De gj...