Följ och lär utav duktiga investerare


Det här är ett helt makalöst sammanträffande. I morse när jag funderade över min dag och skriverier på bloggen så planerade jag in det här inlägget. Om att följa duktiga investerare över tid och lära från dem. Jag tänkte ta Erik Selin som exempel och nämna någon intervju han gjorde nyligen med Jesper hos Placera. Men se då vart ju sammanträffandet såpass magiskt att dagens Börslunch hos EFN är en extra lång specialare med just Erik Selin.

När jag säger att man skall följa och lära så menar jag att man skall bevaka genom att läsa, titta på allt material man kan komma över. Ta Erik här då som dels syns via rapporter i Balder där han skriver lite VD-ord osv. Han är även en flitig deltagare i diverse media så som EFN Börslunch. Genom att följa någon som Erik över tid kan man bygga upp en större förståelse kring hur han tänker och agerar. Varför han gör som han gör. Det är inte säkert att du blir en superinvesterare bara för att du följer Erik Selin eller någon annan duktig för den delen men sannolikt är att du lär dig saker över tid.

Erik Selin är en erkänt duktig investerare och jag gillar honom särdeles för det långsiktiga tänket. Exempelvis drar han en utläggning i ovan program om att man kan betala ett högt pris för ett bolag om man gjort analysen rätt och bolaget fortsätter att prestera bra. Då har det inte så stor betydelse om man tajmar in köp med premie eller rabatt. Erik nämner Balder som exempel. Att värderingen varierat vida över tiden men oavsett när man köpt har det blivit en kalasbra investering.
 Jag har själv argumenterat på det viset och lagt fram Latour som exempel. Värderingen i Latour har pendlat upp och ned över tid men oavsett när man köpt så har det blivit en panginvestering, riktigt attans bra. Med det sagt menar varken jag eller Erik att man kan skita i värdering och köpa vad som till vilket pris som helst. Nyckeln är att investera långsiktigt och att äga sunda bolag som utvecklas riktigt bra över tid.

Om du skall bevaka just Erik Selin är upp till dig själv men jag kan varmt rekommendera att göra så. Han är långsiktig och har ett sunt tänk kring investeringar generellt. Börja med att checka in videon ovan.

15 kommentarer:

  1. Erik är dessutom en mycket trevlig kille. Framgångsrik och ödmjuk är en trevlig kombination.

    Aktiepappa - en blogg om ekonomi och aktier

    SvaraRadera
  2. Petrusko! Jag vill veta vad du tycker om Michael Burrys åsikter om passiva indexfonder??

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Jag har inte läst vad han säger mer än rubriken att han menar på att det är rena domedagen. Jag har sett andra prata skräckscenario om passiva fonder men jag tycker det är rent trams. Passivt kapital står idag för en liten del av totalt kapital och kan växa rejält mycket utan att sätta marknaden ur spel eller utgöra ett systemhot.

      Så trams är vad jag tycker om du ska dra ur mig en åsikt.

      Mvh petrusko

      Radera
  3. Hej och tack för en fin blogg.

    Hur många innehav bör man i din åsikt ha i en utdelningsportfölj? I dagsläget har jag enbart 12 bolag, men håller på att bygga upp portföljen under detta året. Finns så många bra bolag - svårt att välja vilka som platsar.

    Antar att om man har väldigt många bolag späds portföljen ut, om än ger en bättre riskspridning. Blir också svårare att hinna följa alla bolag ju fler man innehar

    Skulle uppskatta att höra lite om dina tankar, eller om du har ett tidigare inlägg om det hela.

    /Rickard

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Rickard,
      Att ha en god riskspridning är jätteviktigt men det är ju också som du är inne på viktigt att man inte har fler innehav än man har tid för. Jag tycker det är en mycket god ide att ihop med enskilda aktier i portföljen även ha breda investeringar som indexfonder och investmentbolag. Dessa kan man med fördel vikta tyngre än övriga innehav då de bjuder på en god riskspridning i sig självt.

      Ett inlägg som berör ämnet är det jag skrivit om att ha en stadig grund i portföljen: http://petrusko.blogspot.com/2019/04/jag-har-byggt-en-stadig-grund-i.html

      Mvh petrusko

      Radera
  4. Håller helt med om Erik och gillar starkt hans långsiktiga tänk kring investeringar.

    SvaraRadera
  5. Du är lite av min idol när det kommer till att spara på börsen!

    SvaraRadera
  6. Har skrivit det förr och skriver igen - du är grym och stor inspiration vid skapandet av min portfölj. Vad tycker du om Paretos sänkningar igår? Det jag läste tyckte jag var rejält luddigt i stil med "nu tycker vi att det ska kylas av".

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Tack för din kommentar och trevliga feedback. Det var inte enkom Paretos åsikter som fick vissa bolag på fall. Det var flera faktorer. Ränteförändringar, internationellt kapital. Liknande amerikanska bolag backade rejält de också och det hade inget med Pareto att göra.

      Jag bryr mig inte om vad Pareto tycker. De uttalar sig om kort sikt och jag investerar på lång sikt.

      Mvh petrusko

      Radera
  7. OT men hur upplever ni det när någon i ett samtal hela tiden tilltalar en med namn så som Sahlin gör till Petra i denna video? Jag har alltid uppfattat det som falskt insmickrande/förminskande. Är jag fel ute?
    /Robert

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Robert,
      Hmm jag har inte tänkt på det viset utan när jag tittar på videon tänker jag att Erik och Petra har en väldigt god relation. De trivs tillsammans och har kul. De har gjort flera intervjuer tillsammans och Petra verkar vara Eriks "go to" person när det gäller media. Lite likt Warren Buffetts val av Becky.

      Mvh petrusko

      Radera
  8. Robert - Jag håller med ang namn (och så skrev jag ditt namn ;-) ). Jag blir alltid misstänksam när någon hela tiden säger mitt namn. Pratar man MED någon nehöver man inte säga dess namn, det behöver man bara göra om man säget TILL någon. Tror dock att de som använder den tekniken tror att det är förtroendeingivande, men det ger mig bara rysningar!
    Mvh FBM

    SvaraRadera
  9. Är mycket nyfiken på analyser från experter när det gäller defensiva aktier just nu. Många har väldigt höga pe-tal. Man bör akta sig förstås ifall man säger att det finns obefintlig risk. Det vet den som läst ekonomisk historia. Men samtidigt är styrräntorna superlåga så då bör man inte vara rädd för att satsa på just den typen av aktier, speciellt ifall en djup konjunturnedgång är på ingång? Är inte så insatt men hur ska inflationen ta fart igen ifall om tillväxten avstannar?

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...