Simon Blecher om Electrolux bla


Simon Blecher förvaltar Carnegie Sverigefond och han har i en sorts marknadskommentar uttalat sig lite om Electrolux. Länk till det här. Själv har jag undvikit Electrolux genom åren då jag tyckt att deras prestanda varierat allt för mycket. Det usla avtalet de skrev på om att förvärva GEs vitvaror tog också bort en del av förtroendet för ledningen. Det är ju historia och bortglömt nu men vad de gjorde var att skriva på ett avtal med en klausul som innebar att om affären inte går igenom (pga tex konkurrensmyndigheter) så måste Elux betala hundratals miljoner. Affären blev inte godkänd och där stod sedan Electrolux med det vansinniga avtalet och fick betala för ingenting.
 Nu är det historia som sagt och jag har kommit att titta på Electrolux med andra ögon.

Jag har landat i att förlita mig helt till den långsiktiga efterfrågan och prestandan. Att bortse från svag prestanda enskilda kvartal eller år. Visst är jag långsiktig och ser på detta sätt i mina innehav generellt men just Electrolux har varierat betydligt mer än jag är van vid i mina bolag. Över en längre period har Electrolux presterat vettigt totalt sett och blickar jag framåt kan jag bedöma en rimlig efterfrågan på prylarna de tillverkar. En sak jag inte är förtjust i är hur råvarupriser påverkar bolagets vinst men det jämnar också ut sig över tid.
 Svajig prestanda är fortfarande inte en favorit men jag kan ha viss acceptans för det. Att vikta det tungt i portföljen avskräcker men att låta det utgöra en liten del känns helt okej riskmässigt. Då jämnar det ju ut sig ihop med mina övriga innehav och påverkar inte så mycket för sig självt enstaka år. I det långa loppet är ett litet innehav med och bidrar till totala prestandan. Ja, ni är nog med på hur jag menar.

Simon Blecher skriver som sagt om Elux och är hyggligt positiv. Jag tycker att Blecher är en duktig och sund fondförvaltare. Jag gillar fonden Carnegie Sverigefond som är en aktivt förvaltad fond. De senaste åren har den inte slagit index men på längre sikt har den gjort det. Fonden har liksom potential att prestera bättre än börsen medan den förmodligen inte presterar värst mycket sämre än index på sikt. En sund fond i mina ögon. Kanske går den ungefär som index, kanske går den lite bättre.

Om jag investerar i Electrolux återstår att se. Nu har jag andra placeringar inplanerade i närtid varpå jag tillsvidare får nöja mig mig exponeringen jag får via Investor som är i särklass största ägare i Electrolux.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag har tagit hem en fin vinst i Corem pref

  I höstas tog jag in en stek Corem Property Group preferens när mycket pekade på ett förändrat ränteläge och därmed andra förutsättningar f...