Akelius ger ut D-aktier


Nu är erbjudandet om D-aktier här. Det har ju varit känt ett tag att detta är på gång och nu har prospektet precis publicerats. Man har ännu inte sagt det rakt ut men man kan ana att de kommer använda pengarna de får in från emissionen av D-aktier till att lösa in preffen. Det de säger är att pengarna skall användas till att lösa in sådant som av ratingbolag helt eller delvis anses vara skuld. Ratingbolagen ser på preffarna som hälften skuld och hälften eget kapital när de bedömer kreditrating. Att Akelius har så stort fokus på detta är av den enkla anledningen att ju starkare kreditbetyg man har desto lägre ränta får man på lån/obligationer. Deras finansieringskostnader blir lägre alltså och mer pengar blir över på sista raden i vinst.

Akelius D kommer handlas i euro och betala utdelning i euro. Erbjudandet är satt i prisspannet 1,75 - 1,85 euro per aktie. En differens om 5,7 procent. Utdelningen är planerad till 0,1 euro per år och betalas kvartalsvis. Direktavkastningen blir således 5,4 - 5,7 procent beroende på vad priset på aktien fastställs till i erbjudandet. Som vanligt får man reda på priset i efterhand. Man tecknar sig alltså först och när allting är klart får man reda på vad priset faktiskt blev.

Avanza är utvald samarbetspartner i detta erbjudandet och för den som är sugen att teckna aktier betyder det att chansen för tilldelning är bättre via dem. Det kan till och med vara så att man inte ens får möjligheten att teckna aktien hos andra mäklare som Nordnet mfl.

Jag skeptisk till att aktien handlas i euro och pyntar utdelning i euro. Det är väldigt speciellt med fixed income i annan valuta. Anledningen till det är att eftersom utdelningen är fast och aktiekursen baseras på allmänna ränteläget i huvudsak så får valutan en väldigt stor betydelse. Ränteläget är superlågt vilket bör betyda att kurspotentialen är ytterst liten. Nedsidan är dock stor då aktiekursen kommer att backa rejält om ränteläget stiger. Summerar man det där så blir det ingen uppsida, bara nedsida. Lägger man dessutom till att euron är på höga nivåer och skulle kunna gå ned ganska mycket utan att det vore konstigt  så har man ytterligare en stor risk. Akelius D blir ju mindre värd i svenska kronor om euron går ned.

Akelius preferens är mitt största innehav och jag är bekväm med det då risken i bolaget är mycket låg med hyreslägenheter i starka världsstäder kombinerat med en låg belåningsgrad.

Jag skulle dock inte vilja ha lika stor exponering i något med valutarisk som Akelius D-aktie kommer ha. Har jag flyt löser de inte in preffen i närtid och allt är bra i min värld. Blir den inlöst får jag spana på vad jag skall investera i istället. Akelius D-aktie blir det inte pga valutarisken. Nu i noteringen kan det hända att jag tecknar en liten slurk men så mycket mer än så blir det inte. Jag vill inte ha den här typen av fixed income med en sådan valutarisk.

Med anledning av att Akelius D handlas i euro har frågan om källskatt och om man skall ha den på KF eller ISK redan dykt in och jag kan ana att fler av er kommer klura kring det varpå jag lyfter det här: Akelius är ett svenskt bolag och har sin skattemässiga hemvist här i Sverige. Vilken valuta aktien handlas i har ingen betydelse. Det kommer inte dras någon skatt på utdelningen i varken ISK eller KF.

En annan sak förknippad med notering i euro är att du kommer få betala valutaväxlingsavgift till din mäklare varje gång du får en utdelning. 0,25 procent tar många mäklare i valutaväxlingsavgift (Avanza, Nordnet och Nordea bla). Det blir pengar utav det med i slutändan.

42 kommentarer:

  1. "Akelius avser använda emissionslikviden från erbjudandet för att återbetala kapital som av ratingbolag, helt eller delvis, klassas som skuld. "

    Det räknar jag som 99% chans att det lär vara preferensaktier de pratar om och eventuellt annat eller kan man tolka det som obligationer också?

    Lite besviken på erbjudande direktavkastning på 5,4%-5,7% men det beror ju på ränteläget förstås som inte se ut att ändras även på lång sikt!

    Man kan ju också se "fixed income" i euro som ett alternativ som motverkar dålig svensk kronkurs men just nu håller jag med om att det finns mer nedsida än uppsida på sek än euro.

    Kommer teckna för att få mer utdelningar i euro, hade jag haft mycket utdelningar i euro hade jag nog hoppat över.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej TomasK,
      Ja övriga skulder som banklån, cash från Akeliusspar också. De har alltså kapital som i ratingbolagens ögon är "sämre" än preffar men viss verkar det troligt att preffarna kommer lösas in. Vi får se.

      Ja man kan resonera lite fram och åter kring det här med valutan. När det gäller just i fixed income blir det extra känsligt i mina ögon.

      Mvh petrusko

      Radera
  2. Ja det känns som om det inte finns så värst många fördelar med detta, om de skulle få för sig att lösa in preffen. Akelius har alltid varit ett aktieägarvänligt bolag, men det vete katten om samma sak kan gälla i framtiden?

    Har själv en ganska stor stek i Akelius Pref (ca 7% av portföljen)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hello,
      Ja man hoppar ju inte högt över direktavkastningen i erbjudandet. Det är väl ändå så att det funkar men i lägsta spannet av vad jag kunnat gissa.

      Mvh petrusko

      Radera
  3. Hm, nu blev jag lite tveksam men samtligt så ska bara handla den för 5000 och glömma bort tills jag blir 65+! Har du någon länk till Avanza?
    Mackan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Mackan,
      Ja det hänger ju på när man skall ha pengarna och hur stor risk man anser att man tar och är beredd att ta. Är man inte i behov av pengarna i närtid och det bara är en liten del av totala portföljen så är det inte så känsligt. Akelius är som sagt ett attans bra bolag med låg risk i sin verksamhet.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Ja så var det ju länken. Avanza tog sovmorgon idag och har inte lagt upp den ännu. Näe skämt åsido så dyker den nog upp imorgon då erbjudandet startar.

      Mvh petrusko

      Radera
    3. Behöver inte pengarna först när jag ät 65-!

      Avanza bör jobba häcken av sig, inte sitta äta bullar!

      Radera
    4. Hmm av någon anledning kom jag att tänka på semlor. Vi närmar oss semletider. Bara 4-5 månader kvar. Till dess får det bli bullar dock.

      Mvh petrusko

      Radera
    5. Mmm, semlor, vad gott!

      Radera
  4. Hej Petrusko,

    Säger som alla andra - tack för en intressant & givande blogg!

    Jag undrar bara om inte samma fenomen gäller för USA-aktier t.ex. när det gäller växlingsavgift på utdelning? Du äger ju många USA-bolag så vad är skillnaden mot utdelning i USD eller EUR?

    Jag kommer nog att teckna en liten post, prövar även en post i EQT.

    Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Webfarbror,
      Det stämmer att den där valutaväxlingsavgiften åker man på vid all hantering av utländsk valuta. Så jämfört med USA-aktier är det samma grejen men jag tänkte i ett perspektiv där den istället var noterad i SEK eller för all del jämfört med preffen som är i SEK.

      Jag tyckte det var ett bra tillfälle att nämna den där valutaväxlingsavgiften som jag tror många inte riktigt tänker på eller bryr sig om.

      Mvh petrusko

      Radera
  5. Hej, jag vill tacka för en intressant blogg. Jag har följt dig ett bra tag och gillar din filosofi. Försöker att bygga mitt sparande på utdelningar. Hade tänkt att teckna Akelius men nu blir jag tveksam. Har preferensaktien, få hoppas att denna inte blir inlöst. Jag fundera på att teckna Estea på Avanza, har du någon åsikt om denna? 6, 25 i ränta men antar risken motsvarar detta. Hittar inte så mycket skrivit om Estea. Mvh Robert

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hello,
      Bortsett från valutagrejen så är utdelningen från Akelius mycket pålitlig. BEträffande Estea så har jag kollat på dem några gånger genom åren och det verkar okej. Jag tror att den blir hygglig.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Jag tror inte att preffen blir inlöst. dom Nya Aktier kommar at gi ca. 2.1 mia skr och värdet på alla preff aktier är over 6,4 Mia Skr. Akelius kan då max inlösa ca 1/3 . Jag tror inte på dett Mvh thomas

      Radera
    3. Jag har själv funderat lite kring Estea med räds lite avancerade upplägg som "kapitalandelsbevis" med särskilda villkor än andra enkla produkter. En deal jag tycker verkar dåligt är att man betalar 100% för ev nedgång men får bara 75% av vinsten. Är inte det väldigt dåligt för kapitalandelsägarna? Då tar man på sig risk utan motsvarande avkastning. Varför ska man gå med på sådan deal? Tacksam för kritiskt svar om tid finns från Petrusko eller "Unknown". :-)

      Radera
  6. Hej,
    Vad egentligen skiljer dessa D-aktier i jmf med de vanliga B-aktier?
    Har dessa D-aktier samma förutsättningar när det gäller utdelningstillväxt och ägarskap i bolaget?
    Jag är jätte intresserad av äga aktier i Akelius bolaget, men med detta menar vanliga aktier som kan på sikt vara med bolagets utveckling, alltså inte såna som preffar eller annat sätt.
    Nu kan du vara snälla och förklara vilken typ är såna D-aktier?
    Tack på för hand

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Då är Akelius D inget för dig. Den fungerar som en preff. Man tar inte del av bolagets framgång och utdelningen höjs inte. Aktiekursen kommer inte stiga när bolaget presterar bra.

      Akelius vanliga stamaktier ägs helt av grundaren/stiftelser och går alltså inte köpa.

      Mvh petrusko

      Radera
  7. Jag noterar att preffen sjunkit en knapp procent på nyheten idag. (351->347,50). Får man "upplupen ränta" vid inlösen? Isåfall har kursen lagt sig på den nivån nu...

    Har kursen sjunkit nu därför att folk förväntade sig nåt specialerbjudande eller fördelaktigt byte som ägare till preffen och blivit missnöjda?

    Jag behåller preffen iallafall. Ser ingen anledning att sälja eller byta till D-aktien självmant.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Jag har inte gått in och dubbelkollat idag men minnet säger mig att det inte är någon upplupen ränta mellan utdelningarna som betalas ut vid inlösen utan man skall förvänta sig att det blir liknande Balders inlösen. Strax innan en utdelning och ingen extra ersättning för det helt enligt de regler som är uppsatta och kända sedan start.

      Aktien backar därför investerare inser att de sannolikt kommer få 345 kronor för sina aktier inom kort.

      Mvh petrusko

      Radera
  8. Kul att läsa ett blogginlägg som detta. Språkbruket från Akelius är hög underhållning. Man "erbjuder" någonting där köparen först i efterhand skall få reda på priset. Köparen skall nu oxå ta en valutarisk. Skall åka till Spanien och förlänga sommaren. På Forex köpte jag lie euro. Kurs 11,43. De åren jag sysslat med aktier på heltid har ingen erbjudit mig någonting. För detta skall man få 5,4-5,7%. Skulle inte teckna inte ens under pistolhot:-)

    Mvh

    Lars

    SvaraRadera
  9. Vad är det han brukar säga, Akelius? Säkrare än staten? Man får väl se det som ett bra sparkonto/räntefond?

    Mvh

    SvaraRadera
  10. Växlingsavgiften är inte obetydlig nej. Skulle det vara möjligt med isk eller kf i utländsk valuta?

    SvaraRadera
    Svar
    1. HEllo,
      Jag tror att Pareto erbjuder valutakonto för ett ISK. Hos Nordnet kan du ha det ihop med din KF vill jag minnas.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Vilka bra tips, kikade in på Pareto och det är alltid kul att se lite Comic Sans på en finanssajt :-)

      NordNet har verkligen inte trumpetat ut att valutakonto är OK i KF, ska fråga dem!

      Radera
    3. Tror att Nordnet har slutat med valutakonton, hade det förut men sen försvann det.

      Radera
    4. @ martin

      Kikade in på min KF i NordNet och det fanns ingen knapp för valutakonto, som det gör på vanlig depå, så det är nog borta. Bryr mig inte så mycket då mitt engagemeng i NN är under långsam avveckling pga oproffsig hantering av ett case. Verkar alltså återstå Pareto vilket var ett guldtips som jag tackar bloggenn o Petrusko för. Kan bli en liten ISK där, har du någon värvningslänk P? :-)

      Radera
  11. @Anonym

    Det tror jag säkert. Säkrare än staten. Det tror jag oxå. Akelius är ett finansiellt geni i mina ögon. Han erbjuder inte dig någonting. Hela upplägget är ett spel som han skall dra fördel av. Han har oddsen på sin sida. Tro inget annat. Vad menas med en skrivning som "pengarna skall användas till sådant rating bolagen helt eller delvis ser som en skuld". Preffar? Rak kommunikation med investeraren någon?

    Mvh

    Lars

    SvaraRadera
  12. Jag blir lite frågande till diskussionen kring valutaväxling och direktavkastningen.

    Valutaväxling - Många äger aktier och får utdelningar i andra valutor (USD, NOK, DKK etc) och är nöjda, men icke med EUR och Akelius...?

    Direktavkastningen - hur många bolag pyntar över 5 % med tanke på den lilla bolagsrisk man tar med Akelius? Man kan läsa om ett antal aktier i DI, Veckans affärer etc där man listar "högavkastare" som kanske ger 4-5%.

    Jag bara undrar och någon får gärna rätta mig! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
  13. Akelius Pref kommer knappast att lösas in närmaste tiden, då helt enkelt kapitalet för D-aktien inte räcker till det, det finns andra hål som är viktigare att tas bort. Däremot ska man räkna med ev inlösen närmaste året, då jag inte tror man väntar till 2024?
    /Matte

    SvaraRadera
  14. Inser att frågan är svårbesvarad, kanske blir som att fråga om hur långt ett snöre är, men testar ändå. Tror du Akelius D är ett bra komplement till en tryggare portfölj som har mycket spiltan högeräntefond. Alltså har D aktien avskevärt högre risk än en obligationsfond eller?

    SvaraRadera
  15. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  16. Håller med om den gode gamle räven Akelius inte bjuder på något som han kan behålla för sig själv, dock lämnar han oftast något på bordet även åt oss småsparare, och Akeliuspreffen har levererat säker avkastning länge.

    Det finns en liten uppsida som han hintar i prospektet, det att de satsat medvetet på bestånd som är föremål för hyresreglering, vilket ju är en slags "badboll". De menar i prospektet att de aktivt jobbar med hyreshöjande åtgärder INOM ramverken, men avskaffade hyresregleringar på någon/några marknader kan ju innebära rejäl värdeökning på det beståndet.

    Att den noteras i EUR är ju en "gift that keeps on giving" för mäklarna som alltså kommer kunna skimma 0,25% gratispengar på varje transaktion. Jag håller alltså med dem som skrivit tidigare att erbjudandet känns svagt och att Akelius här sas "maxar" sitt goda rykte och snart ännu bättre rating.

    Jag kanske köper denna om den kommer ner något, fn hittar jag roligare case med lite högre risk men mycket högre avkastning (en del REITS tex). Om man har en matta av REITs så spelar det ingen större roll om någon dyker eller tom kollapsar.

    SvaraRadera
  17. Jag har lite svårt med begreppet valutarisk? En ständigt fallande SEK..är inget att längta efter.
    Man kan se det som en diversifiering i olika valutor.

    Finns det något?..som nu indikerar att SEK ska stärkas mot EURO?

    Svar Nej...sannolikt fortsätter SEK att falla i värde...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med. Jag har länge tyckt att det blir lite konstigt när folk pratar om valutarisk och syftar på att man ska hålla sig till en valuta (den man betalar sin hyra och räkningar med).

      Men när det gäller aktier så ska man undvika bolagsrisk och investera i många oliak bolag. Blir lite konstigt, eller hur?

      Ju fler valutor desto bättre tycker jag. Åtminstone bör man hålla lite USD och EUR och gärna lite GBP och CHF också. Kanske tillochmed en liten slatt krypto (men max 1%).
      Inte för spekulation utan för att gör sig av med valutarisken.

      Radera
    2. Från DI idag:
      SEB:s valutaexperter ser ingen ljusning för kronan. Under tyngden av starkare krafter än Riksbanken och Stefan Ingves kommer kronan att braka genom både 10 och 11 kronor mot dollarn och euron.

      Radera
  18. Mina tankar: Behåller preffarna, dvs inte sälja av dem.

    Blir de inlösta, ja då kan jag tänka i godan ro på hur pengarna ska investeras (inte i Akelius D). Kursen är så nära inlösen-kursen, så det blir ingen större vinst att sälja i dag jmf med inlösen. Så ingen stress.

    Om de inte blir inlösta, ja då fortsätter de att ge mig utdelning fram över.

    SvaraRadera
  19. Valutarisk brukar väl ofta ses på som ett noll-summa spel? Innebär ju även en sorts riskspridning, positivt med svag krona t.ex. Men man förlorar förutsägbarhet. Har aktier och fonder i SEK, EUR, NOK och USD storleksmässigt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. På vanliga aktier blir valutan en liten inverkan över riktigt lång tid. De stiger i värde i takt med att bolaget presterar bra och valutans inverkan när man väl säljer blir marginell. När det gäller fixed income blir det en annan sits. Där är kurspotentialen rent teoretiskt obefintlig. Allt annat lika så står aktiekursen i samma när man väl säljer och då tar valutan en klar och tydlig del av ditt kapital. Har du flyt går det vägen men har du oflyt får du bara åter 20% av dina pengar.

      Det är vktigt att förstå skillnaden mellan fixed income och vanliga aktier i annan valuta. Det behöver inte vara fel man måste bara förstå och ta ställning till risken. En risk som alltså är tydligare/större i Fixed Income jämfört med vanliga aktier. Anledningen att den kan anses större i Fixed Income är att den förväntade avkastningen är lägre än i aktier. Lägre avkastning som kan svälja en eventuell valutasmäll.

      För globala bolag kan man även resonera att valutan jämnar ut sig eftersom de säljer över vida världen och går valutan åt "fel" håll för aktien kan det bli rätt håll för bolaget som genererar mer vinst i kronor räknat vilket i sin tur är positivt för aktien.

      Hela den där grejen saknas för fixed income. Hur bolaget går påverkar inte kursen över huvud taget bortsett från ev förändrad kreditrisk.

      För vanliga aktier tycker jag det är rimligt att resonera att valutan jämnar ut sig över tid men för Fixed Income gör den inte det.

      Mvh petrusko

      Radera
  20. Tack för utförligt och bra svar!

    SvaraRadera
  21. Hej Petrusko,
    Hoppas allt är bra med dig.
    Vill inte på något sätt peka finger ed då du har järnkoll på allt som rör aktier och fonder men att D aktierna är som en preff kan både stämma och inte stämma.

    Både Sagax D och SBB D har gått upp runt 20% i år och det är väl ungefär som index?

    Däremot finns det dock ingen utdelnings ökning som det finns i vanliga stam aktier.

    Jag är också lite tveksam om man löser preffen eller ej. Tydligen var redan de 110,000,000 aktierna övertecknade vilket innebar likvid på 1,9 miljarder. Skulle de utnyttja övertilldelningen på ytterligare 110,000,000 aktier och få alla tecknade tror jag de löser preffen. Så för min del tror jag inlösen av preff eller ej beror på detta.

    Och ja, de betalar upplupen utdelning i motsats till Balder. Skulle preffen lösas i mitten av oktober tex betalas 345:- + 2,50:- ut.

    Ha en härlig helg vänner.

    // Malte

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...