Var inte rädd för krisen, börsnedgången, kraschen


Jag hör och ser många oroa sig för en nedgång på börsen, en börskrasch. Med rädsla som om självaste zombieapokalypsen skall slå till pratas det om en eventuell nedgång. Nästan som om det vore jordens undergång.

Sluta upp med det. Det är att oroa sig helt i onödan. Dels för att man omöjligt kan veta på förhand när en större börsnedgång skall inträffa och dels för att det är inte jordens undergång. Näe, det är faktiskt inte så farligt med en börsnedgång. Det är inte zombieapokalypsen.

För drygt 10 år sedan slog finanskrisen till och det var den värsta börskrisen sedan tidigt 1900-tal. Den som gick in på börsen innan krisen i början av 2007 fick se sina investeringar stiga lite för att strax därefter backa rejält i spåren av krisen. Den som behövde pengarna mitt i krisen hade inget på börsen att göra från första början. Näe pengar man behöver inom några år bör man ha på vanligt räntekonto. På börsen investerar man långsiktigt och det kommer vara perioder då det inte går så bra i det korta perspektivet men det repar sig och blir bra på flera års sikt.

Den som köpte Investor i början av 2007 precis innan krisen slog till har sedan dess fått en genomsnittlig totalavkastning på 12 procent per år. Det är riktigt bra och visst såg det surt ut där i finanskrisen men på lång sikt blev det riktigt bra. Det är så här börsen fungerar. Det går upp och det går ned men på lång sikt reder det alltid ut sig. Så har det varit historiskt och det finns ingen anledning att tro annat för framtiden. Förresten är Investor ett exempel på en riktigt bra investering sedan finanskrisen men det blev faktiskt inte kass för den som valde annat heller. Breda börsindex tex har avkastat 7,9 procent i snitt per år sedan början av 2007.

Så den där zombieapokalypsen med namn "Finanskrisen" som slog till kring 2007 den var inte så mycket att vara rädd för. Den som behövde pengarna där och då blev naturligtvis skräckslagen men för sjuttsingen man skall inte ha pengar på börsen om man behöver dem inom 5 år.

15 kommentarer:

  1. Börsnedgång eller krasch är väl då jag kallar det köp läge. Då man investerar. Vad säger du om den ideologin, petrusko?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Javisst är det läge att köpa då, det är alltid läge att köpa på börsen. Att gå och vänta med att köpa för att göra det vid en stor nedgång är en dålig strategi som innebär att man går miste om stor avkastning under alla de år som börsen tuffar på där emellan.

      Mvh petrusko

      Radera
  2. Håller med, men det är naivt att skriva att börsen alltid går upp på sikt. Det vet vi ingenting om, och det finns vissa börser som kanske aldrig repar sig. Titta på Nikkei 225 index. Toppar 1989 och har fortfarande inte klivit över det 30 år senare. Har vi otur kommer det snart en ny kris som gör att det index ramlar ner igen. Då kanske det totalt tar 40, eller 50 år, innan man är på +/- 0 igen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det går alltid att välja index, papper, sektorer etc. för att visa precis vad som helst under vilken tidsperiod som helst. På tillräckligt lång sikt MÅSTE börsen som helhet gå upp såtillvida jordens produktiva förmåga går under, i vilket fall vi har andra problem.

      Radera
    2. Tjena,
      Visst finns det inga garantier för en viss avkastning men det mesta pekar på att börsen fortsatt är det bästa valet för långsiktigt spar.

      Mvh petrusko

      Radera
    3. Ja, men skulle knappast säga att Nikkei 225 är "vilket som helst". Hade du fört samma resonemang i Japan som du gör nu så hade argumentet inte fungerat. Nu råkar vi bo i Sverige och du utgår från svenska börsen. Men det gör inte att ditt argument håller i sin helhet.

      Radera
  3. Så himla bra med dina motiverande inlägg, som gör det enklare att stå fast vid en "inte tajma marknaden" strategi. Senast i morse ville jag sälja allt eftersom jag ligger bra på plus.

    Däremot skall jag läsa mer om omviktningsstrategier. Har du någon sån? Om något innehav växer sig alldeles för stort? Tex Realty Income är upp 50% för mig.

    Tillönskar dig en härlig midsommar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hello,
      Kul att du gillart. Jag har inga spikade regler kring omviktning och oftast löser det sig genom att jag väljer att köpa mer i annat under en tid. Några innehav tror jag extra mycket på och har stor acceptans för dess viktning i portföljen. Castellum tex låter jag växa på utan vidare trots att det väger i särklass tyngst i min portfölj.

      Mvh petrusko

      Radera
  4. Du gillar ju utdelningsaktier har jag förstått.

    Jag började köpa sådana för ett år sedan. Det var det sämsta jag gjort. Nu när jag jämför avkastningen så är den i princip 0. Jag har köpt nya aktier för utdelningarna. Trots detta är det alltså 0 idag.

    Jag har ett annat konto med investmentbolag. Det har under samma period givit + ca 10 %.

    Nej jag kommer att sälja skräpet och satsa på investmentbolagen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Rudolf,
      Det tycker jag låter som en utmärkt ide. De svenska investmentbolagen har som grupp presterat bättre än index och har potential att göra det även i framtiden. Det är dessutom ett enkelt och bekymmerfritt sätt att investera på.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Nu hänger jag inte riktigt med. Men de flesta investmentbolag har också utdelning. Räknas inte de som utdelnings bolag då också?

      Mvh Tobbe

      Radera
  5. Det är bara att passa på att köpa lite extra om man kan i oroliga tider. Och visst, risken finns att det kommer en nedgång som inte återhämtar sig under vår livstid. Själv har jag alltid inställningen och insikten att mina investerade pengar kan försvinna. Bara att bita i det sura äpplet i såna fall, och se till att ha lite buffert så man inte hamnar på gatan direkt.

    SvaraRadera
  6. Krasst sett skall man väl bara vara rädd för att vara fullinvesterad när man behöver pengarna. Jag är gillar att tänka att det är bra när det går ner för jag tjänar mer pengar imorgon som jag kan spara. Nikkei index räknat med återivesteringar och i dollar är faktiskt på plus de senaste 30 åren. En sju särdeles värdelös investering ändå, skulle vara intressant och veta p/e snittet på nikkei innan kraschen.

    SvaraRadera
  7. Bra inlägg! Jag ångrar ihjäl mig att jag inte köpte mer under jul/nyår 2018, då var det verkligen rea.

    SvaraRadera
  8. Tjena Petrusko,
    Jag har ställt en fråga under rubriken "Kontakt". Jag hoppas du skulle ha tid att svara. Mvh /Patrik

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...