Det pratas notering av EQT


Det surrar en hel del nu om en förestående notering av EQT. Investor som äger en stor del av bolaget är förtegna men de har gjort en omstuvning i ägandet samt yppat sig kort om att man ser över en möjlig notering. Det är nog inte frågan om EQT kommer noteras utan främst är frågan när.

Ja det här med Investor och EQT. När Investor snackar EQT och avkastning så är det främst de investeringar som Investor gjort i EQTs olika fonder man syftar till. Att Investor faktiskt äger en stor del i bolaget EQT är det sällan snack om och det med rätta kanske då det snarare är investeringarna i dess fonder som tickar in pengar åt dem. Men när det nu vankas notering av EQT är det en helt annan grej. Bolaget är bokfört till en mycket liten slant inom Investor och när de nu noteras kommer det synliggöra hela värdet av ägandet i EQT. Det är ju inget revolutionerande men det är en positiv faktor som i ett nafs kommer öka substansvärdet i Investor lite.

Som ägare i Investor tycker jag det är intressant naturligtvis av den anledningen att det synliggör värde men jag finner noteringen intressant utöver det. Jag tycker att EQT har en bra verksamhet som stadigt tickar in pengar åt dem. De förvaltar pengar och tar en avgift på detta. 
Normalt sett är jag inte värst intresserad av IPOs/noteringar men den här ser jag fram emot. Kanske blir det till och med så att jag tecknar. Vi får se.

Det senaste snacket är att info kommer gå ut efter sommaren för en notering i höst.

Jag tror inte att man som ägare av Investor kommer få förtur utan det blir nog ett brett erbjudande till allmänheten.


3 kommentarer:

  1. Kommer investorägare tilldelas aktier i EQT vid notering?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Nej och man kommer sannolikt inte få någon sorts förtur heller.

      Mvh petrusko

      Radera

Kort om optionsstrategin i JGPI

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. I slutet av 2023 lanserade JPMorgan en börshandlad fond med global inriktning och en o...