Jag köpte Peab igen


Nu är jag åter ägare i Peab och har exponering i byggsektorn som jag lämnade helt i början av året. Jag har sedan dess funderat kring hur jag skall göra med byggsektorn som jag tror på i långa loppet och gärna vill ha exponering i. Jag skrev om det nyligen i ett inlägg att jag landat i att hålla en liten viktning i bygg. Alltså att inte tillåta mig att göra en stor satsning i ett enskilt byggbolag. En sorts riskhantering och ett sätt att inte vara så utsatt under perioder då det är sämre tider för bygg eller sådana tider som varit nu när flera stora byggbolag kämpat med nedskrivningar och kontrakt med svag lönsamhet.

Det var byggsektorn generellt, nu till Peab som jag idag åter tagit in i portföljen. Vi har ett stort behov av infrastruktur, samhällsfastigheter, bostäder mm och några trender talar för att det kommer vara så en lång tid framöver. Vi har urbanisering och befolkningstillväxt som skapar tryck efter nya broar, sjukhus, skolor mm.
Peab ger bra exponering i detta och är ett bra byggbolag. De presterar hög avkastning på eget kapital och har växt omsättningen bra. Värderingen är kring p/e 10 på senast rapporterad vinst och det låter inte direkt dyrt men det behöver faktiskt inte vara värst billigt heller. Byggbolag är cykliska och det är inte givet att vinster stiger spikrakt härifrån. Jag tycker värderingen är okej för regelbundna köp men mer än så tycker jag inte att det är. Byggsektorn är inte värst poppis på börsen nu och det är något som kan hålla emot en kursuppgång på kort sikt.
 Det är på mycket lång sikt jag vill ha exponering i bygg och därför jag resonerar som jag gör och köper nu trots att det finns sådant som jag tror har bättre potential på kort sikt.
Medan NCC och Skanska kämpar med åtgärdsprogram för att nå bättre lönsamhet och komma ifrån stora nedskrivningar så har Peab redan gjort den resan. De stod i en sådan sits för flera år sedan och rensade upp då och såg över rutiner osv. Därför står de bättre rustade nu (peppar peppar). Kanske är NCC och Skanska bättre köp nu eftersom de värderas baserat på svag prestanda och bekymmer. Det är klart tänkbart men jag avvaktar med dem till dess de faktiskt presterar bättre. De är på god väg men har fortsatt en del att bevisa.

Peab pyntade 4,2 kronor utdelning i år och på kursen 76,1 kronor är det en direktavkastning om 5,5 procent. Analytikers snittestimat för utdelningen nästa vår är 4,38 kronor och skulle innebära en utdelningstillväxt om 4,3 procent. Jag förväntar mig ingen stor vinstökning innevarande år och vågar inte ta för givet att utdelningen höjs. Det får bli en trevlig surprise om de gör det.
De har inte en perfekt utdelningshistorik men det är ändå en tydlig och fin stigande trend på lång sikt. Sänka har de bara gjort några gånger när det varit tuffa tider. Jag gillar Peabs utdelningshistorik och tycker att det är en bra utdelningsaktie. Historiskt har den stigit i det långa perspektivet med några få sänkningar när det varit kämpigt. Det är vad jag förväntar mig framöver. Det kan komma någon sänkning men i långa loppet är trenden stigande utdelning.

Länk till Peab hos Avanza (affiliatelänk).

Info om affiliatelänkar.

12 kommentarer:

  1. Vad tänker du om Serneke? Intressant?
    Eget kaptital som är högre än börsvärdet och många stora projekt igång.
    Samtidigt risker med att de kanske tar sig vatten över huvudet med att göra så stora projekt själva?
    mvh
    MS

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena MS,
      JAg har aldrig fastnat för Serneke som kör med högre risk och visat att de inte fixat det så bra. De har fått backa på en rad projekt och planer. Högre risk och sannolikt högre potential också men jag väljer hellre lägre risk och rimlig potential.

      Mvh petrusko

      Radera
  2. IOFS ytterst begränsad sample size men här i Borås ser jag PEAB överallt i år. Plockade in en liten post för nån månad sedan då jag tror det är ett bra företag att äga långsiktigt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter gött det. Heja Borås. Hmm Heja Peab.

      Mvh petrusko

      Radera
  3. Har själv lämnat byggsektorn, litar inte på den mera

    Dock just Peab har jag av sentimentala och personliga skäl en liten post om 100st. (och ska jag bara ärlig verkar det företaget vara det stabilaste av alla drakarna.)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Putte,
      Ja Peab har framstått mer sansat de senaste åren och vi får hoppas att det fortsätter så. Skanska och NCC blir nog bra igen de också men jag väntar med dem tillsvidare.

      Mvh petrusko

      Radera
  4. Också lite intresserad av Serneke. Bolaget gjorde IPO hösten 2016 och introduktions priset var 110. IPO'n blev kraftigt övertecknat. Nu kan man köpa för under halva priset. Är bolaget nu dubbelt så dåligt som vid börsintroduktionen? Känns som en överreaktion av marknaden.

    Ha en bra dag

    //Krusse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Krusse,
      JAg har aldrig fastnat för Serneke som kör med högre risk och visat att de inte fixat det så bra. De har fått backa på en rad projekt och planer. Högre risk och sannolikt högre potential också men jag väljer hellre lägre risk och rimlig potential.

      Mvh petrusko

      Radera
  5. Tog in Peab i portföljen för ca en månad sedan, känns stabilt i jämförelse med NCC och Skanska. Har även Byggpartner sedan tidigare men nu räcker det med byggaktier.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hello,
      Ja Peab känns rimligt nu. NCC och Skanska blir nog bra de med igen men jag väntar med dem tillsvidare.

      Mvh petrusko

      Radera
  6. Skanska är min favorit men lycka till

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hello,
      Jag förstår dig, Skanska är bra. Jag kommer sannolikt att äga dem igen jag med.

      Mvh petrusko

      Radera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...