Mina senaste affärer

Idag har jag stuvat om lite i portföljen. Jag har sålt ytterligare några små innehav samt två lite större. Som jag redan varit inne på kring Skanska hade jag köpt för mycket och var redan inställd på att minska. Jag är inte alls nöjd med hur bolaget kommunicerat i kombination med dess prestationer och sålde idag hela mitt innehav. Jag följer utvecklingen för Skanska och kommer kanske åter.
Även Handelsbanken åkte ur portföljen. Bank får jag ändå stor exponering i via investmentbolag och indexfonder.
Mina två pytteinnehav Wallenstam och Atlas Copco fick också lämna.

Istället kommer jag få avkastning i nedan innehav som jag omplacerat till.
Investor
Avanza Zero
Xact OMXSB Utd
Xact Högutdelande
Swedbank Access Robur Global

Med lite tur kommer dessa ge mig en bättre avkastning. Risken är betydligt lägre och tidsåtgången är nästan obefintlig, jag kan lägga mer tid på mina viktiga innehav.

9 kommentarer:

  1. Beklagar dina felbeslut men klokt att ta förlusten. Själv tänker jag köpa i Lundberg företagen, Latour, Investor A, H&M och Xact OMXB utd under 2018. Patrik

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Patrik,
      Tack för din kommentar. Ahh, Lundberg gillar jag. Har varit högt värderad ett tag varpå jag inte kommit mig för att gå in. Ska kolla mer på den.

      Mvh petrusko

      Radera
  2. Funderat på att bli en ren indexinvesterare?

    Med vänlig hälsning

    Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Lars,
      Jag är en stor förespråkare för billiga indexfonder. Historik och statistik visar att de flesta investerare misslyckas med att slå index på lång sikt varpå de flesta alltså får bäst avkastning i just en indexfond.

      Mvh petrusko

      Radera
  3. Just i skrivandets stund funderar jag egentligen hur du tänkte när du sålde Skanska. Å andra sidan funderade jag likadant när du för länge sedan sålde H&M, så inser att jag inte borde fundera eller kritisera ditt sälj något. Dina sälj har funkat tidigare om jag så säger :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena KTM,
      Jag har undgått nedgång i tex H&M som du nämner men man skall heller inte glömma avkastningen i det man omplacerar till. Även om Skanska går som tåget efter jag har sålt behöver ju inte det betyda att jag förlorar avkastning eller gjort en tabbe. Det är väldigt lätt att glömma det när man utvärderar. Om det jag omplacerat till går lika eller bättre än Skanska är det ju tipp topp.

      Jag slipper eventuell fortsatt nedgång i Skanska och det jag omplacerat till är jag övertygad om att det ger lika eller bättre avkastning än vad Skanska skulle ge om allt tickar på som det skall på lång sikt.

      Mvh petrusko

      Radera
  4. Jag tycker du gjorde helt rätt, om du som vi diskuterade har förlorat förtroendet för Skanska (vilket du någonstans verkar ha gjort).

    Jag kände ju precis likadant när jag sålde H&M vid 235 (långt innan storfallet, tack och lov). En förlust, men ibland får man verkligen bita i det sura äpplet. Det viktiga är att inte låta just KÄNSLORNA styra de besluten och bli någon som köper när det är dyrt och säljer när det är billigt.

    Idag befinner jag mig där att jag nog inte skulle köpa H&M ens om de föll under 100-strecket. Samtidigt måste man också våga tänka på vad ett bolag faktiskt "har". H&M är ju inte "skit". Skulle man våga investera vid 100-snåret, om bolaget visar framfötterna de närmaste kvartalen? Vettefan...

    Skanska behåller jag i alla fall! Ångrar att jag inte köpte på mig en liten klunk idag vid 157 - men det kanske faller dit igen :).

    SvaraRadera
  5. Hej!

    Jag har följt din blogg i snart 2.5 år, det var nog den första bloggen jag trillade in på när jag blev intresserad av aktier och det är absolut en av de bästa :)

    En tanke som slagit mig senaste tiden, gör du fler transaktioner nu än när du jobbade? Jag menar du har säkert mer tid att lägga på börsen nu, är det svårare att låta innehaven "vara ifred" än tidigare?

    MVH
    Aktieskytten

    SvaraRadera
  6. Angående Skanska. Min spåning är att du har gjort fel.

    Kommunikationen efter vinstvarningen är febril. Banker och andra träffar/talar med Skanska och de ger en mindre negativ bild. Skanska har nu rensat upp, fått en ny ledning och nu skall värde skapas.

    Lägg där till de insynsköp som kommer innom 2 veckor.

    Jag ser 20 kr om ett år.

    Men du gör en väldigt bra kommentar. Man skall alltid utvärdera alternativa avkastningsalternativ. Om de är bättre så skall man självklar gå den vägen. Men jag ligger kvar, mest pga egen utveckling av fastigheter. Mycket vinstgivande.

    Dessutom vid en krasch kan skanska plocka godbitat.

    SvaraRadera

Kort om optionsstrategin i JGPI

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. I slutet av 2023 lanserade JPMorgan en börshandlad fond med global inriktning och en o...