Ny vecka och börsen fortsätter backa

Ny vecka, nya möjligheter brukar jag säga och tänka. Förra veckan backade börsen 4 procent och vissa bolag mer än så. Idag fortsätter börsen ned och visst är det nya möjligheter om något!
Förra veckan slog jag till på fler Skanska i omgångar och köpte till ett snitt om drygt 188 kronor.

Mycket vill ha mer.. japp jag vill ha mer nedgång i Skanska och har orders inne på 187 kronor och en trappa nedåt. Med lite flyt (surbörs även kallad) får jag in fler Skanska till dessa mycket attraktiva priser. Aktiekurser svajar hitan ditan men utdelningar är stadigare över tiden, många bolag höjer nästan varje år. Höjningar varje år tills det blir tuffa tider, kanske kris av något slag till och med, då blir det sänkning för många.

Jag har investerat i bra utdelningsbolag som kan stå pall men blir det kris kommer jag ju inte gå oberörd förbi, det tror jag inte. Flera av mina bolag sänkte inte sin utdelning i finanskrisen, till och med var det så att flera av dem höjde sin utdelning igenom den perioden och tuffade på som tåget. Även i nästa kris lär jag få höjningar men visst blir det någon sänkning också, det är svårt att ha en bred portfölj och klara sig oberörd från utdelningssäkningar i en kris.

Just Skanska kan mycket väl vara en av de som behöver sänka sin utdelning i en bred kris, deras verksamhet är ju mer konjunkturkänslig osv än tex Johnson & Johnson och Axfood. Skanska har mycket god utdelningstäckning och kan stå emot hårda vindar, de kan klara mycket innan en sänkning behövs. Det där är ingen mening att spekulera i mer än att jag gör bedömningen att Skanska på lång sikt är en pålitlig utdelare. De kan komma sänka utdelningen något enstaka år men i det stora hela tror jag på stigande utdelning långsiktigt.

Läs mer: Mitt inlägg om köp av Skanska förra veckan.

4 kommentarer:

  1. Hej, tack för en fin blogg! Fyller på med Skanska i nedgången också.
    Jag skulle tycka det skulle vara intressant om du skriver lite om ditt innehav handelsbanken. Jag tycker det finns många attraktiva banker där ute och har svårt att bestämma mig för en.

    MVH
    Henrik

    SvaraRadera
  2. Senaste veckorna har vi ett ett tydligt mönster av distribution på svenska börsen, ett gott varningstecken skulle jag säga. Mvh https://investera-pengar.blogspot.se/

    SvaraRadera
  3. vi behöver gå ner 15-20 procent till innan jag börjar köpa. Vore sunt efter 6 års uppgång

    SvaraRadera
  4. Bra plan, ligga lite under och köpa stegvis. Är något orolig för surprojekt i NA och UK. De löper ut 2017-2019. Tror därför att vi kommer att höra om dem igen. En gång ingen gång två gånger gonggong.

    Patrik

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...