Videopresentation av Investmentbolaget Svolder



Här är en video på knappa 6 minuter där VD Ulf Hedlundh presenterar investmentbolaget Svolder. Jag som ägare och investerare generellt på börsen är mycket tacksam för den här presentationen och ger Svolder 5 guldstjärnor av 5 möjliga. Den här videon gör de för oss investerare, för helt vanligt folk. Långt ifrån alla bolag gör sådan här ansträngning och i flera fall när de väl gör något är det bakom stängda dörrar med storinvesterare.

Videon har bra bildkvalitet och fullt godkänd ljudkvalitet.

Jag har ägt Svolder till och från de senaste 20 åren i stor som liten skala. Just nu har jag precis börjat köpa in mig varpå mitt innehav är pyttelitet. Deras direktavkastning är lite låg för mig som lever på utdelningarna men de har fokus på utdelningstillväxt som jag uppskattar och jag har lyckats växa mina utdelningar såpass att portföljen klarar en större del innehav med låg DA.

I slutet av videon hör ni kort några anledningar till att jag gillar Svolder. Deras ambition samt historik är klart lockande. Jag kommer köpa på mig mer Svolder regelbundet framöver här och jag tror på mycket god utdelningshistorik på lång sikt. Ulf Hedlundh som är VD har jag stort förtroende för. Jag har lyssnat till honom och läst det han skrivit i rapporter mm i många år. En mycket skarp och duktig investerare att ha vid rodret av min investering.

Svolder handlas just nu till cirka 90 kronor och den senaste utdelningen var på 2 kronor vilket ger en direktavkastning om 2,2 procent. Bolaget har brutet räkenskapsår och lämnar utdelning i slutet av året vilket är lite annorlunda mot många andra börsbolag som pyntar utdelning på våren. I November varje år har Svolder sin årsstämma och i samband med den pyntar de utdelning.

Länk till Svolder hos Avanza (affiliatelänk).

Info om affiliatelänkar.

16 kommentarer:

  1. Hej,

    Tack för att du lade upp denna.
    15% i snitt per år är ju fantastiskt bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Micael,
      Ja det är grymt bra. Över tid växer pengarna snabbt till något stort med 15% årlig tillväxt.

      Mvh petrusko

      Radera
  2. Jag instämmer, kul med bolag där man ser att de anstränger sig att kommunicera på ett relevant vis även med "the small people", som Ericsson fd vd kallar oss :) Den biten är en viktig komponent när jag beslutar om mina placeringar.
    Mvh http://investera-pengar.blogspot.com/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Ja verkligen. Vissa bolag är bra på det där. Med att se alla ägare, små som stora.

      Mvh petrusko

      Radera
  3. Köpte Ratos för 24 kr med 2 kr i utdelning har även Svolder via Öresund och ska jämföra om Ratos får pisk av Svolder på 5 års sikt.....båda innehaven är små bör tilläggas. Blir väl att man grämer sig om några år att man inte investerade mer i Öresund och Ratos:)) Per

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Per,
      Ja vi får se om Ratos behåller sin utdelning. De presenterar bokslut om några veckor.

      Mvh petrusko

      Radera
  4. Tack Petrusko! Låter onekligen som ett bra bolag./Marie-Louise

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej ML,
      Historiskt har Svolder presterat bra och jag tror att de kommer göra det även i framtiden men man måste vara långsiktig. Det kan smyga sig in sämre år emellanåt men i långa loppet tror jag Svolder är toppen.

      Mvh petrusko

      Radera
  5. Lite synd bara att den höga förvaltningskostnaden äter upp en del av den fina totalavkastningen. Tittar man på andra investmentbolag går det ju att få lika bra eller bättre avkastning till betydligt billigare förvaltning tex Latour. Men vill jag ha exponering mot mindre bolag väljer ändå Svolder istället för en småbolagsfond. MVHChristian

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Christian,
      Ja jämfört med andra investmentbolag så är förvaltningskostnaden hög men jämfört med småbolagsfonder så är den låg. Svolder har dock mer än väl gjort skäl för sina kostnader och avkastat bättre än flera andra investmentbolag.

      Mvh petrusko

      Radera
  6. Hej Petrusko.
    Amf aktiefond småbolag 496% på 10 år. Just nu 0.44% i avg. Inte så dåligt eller hur? Bra risk spridning i fonden.
    Mvh.jacke77

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Jacke,
      Ja den är fin småbolagsfonden från AMF. Jag gillar den.

      Mvh petrusko

      Radera
  7. Hej Petrusko!

    Jag tycker också att det är bra när företagen anstränger sig lite. Jag har kört en serie nu där jag visar intervjuer med vd ar och liknande och i min research har jag faktiskt tänkt på att det är många bolag där det är svårt att hitta kommunikation till enskilda aktieägare.

    Tycker annars att det är ett alldeles strålande sätt att presentera sitt bolag för potentiella investerare så jag fattar inte att inte fler gör det.

    SvaraRadera
  8. Jag funderar lite på ETF:en Xact Svenska Småbolag UCITS, sker det kontantutdelning i den på samma sätt som det gör i Xact Högutdelande? Om det gör det kan den vara ett bra alternativ till Svolder, avkastningen i Xact svenska småbolag har varit fin sedan starten, kanske kan va värt ett inlägg?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej frivid40,
      Xact småbolag delar inte ut något och de äger inte nödvändigtvis bolagen som de uppger att de innehar. De använder syntetisk replikering vilket betyder att de via diverse finansiella instrument uppnår en avkastning liknande de småbolagen de uppger ingår i fonden.

      Jag tycker det är skit och finner fonden ointressant

      Mvh petrusko

      Radera
  9. Tack för delningen av videon. Gillar verkligen Ulf, som inger förtroende till oss investerare. Och som du säger, är det fantastiskt att bolaget tar sig tid att göra det hör materialet. Svolder är ett av mina kärninnehav. Skulle dock önska att direktavkastningen var lite högre, men med tiden blir det en fin yield on cost.

    SvaraRadera

Jag köpte fler Cibus

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Igår köpte jag lite fler aktier i Cibus på en kurs strax över 125 kronor. Det är inte ...