Mitt senaste aktieköp


Idag köpte jag fler Investor på 360,6 kronor och det resulterade i att jag gjort mitt ordinarie månadsspar två gånger i juni. Ja idag skulle egentligen pengarna gå in på min kredit som ligger strax över min egna gräns om 8 procent. Jag är ju nära gränsen, det är ingen brådska.. Jag kan ju köpa så jag hamnar under igen. Ja, jag övertalade mig själv att lägga pengarna på fler Investor idag.

Jag tycker det är en bra deal att köpa Investor nu med en ganska fin rabatt. Man får mycket för pengarna så att säga. Det justerade substansvärdet är kring 500 kronor och det får man alltså köpa för 360 spänn. Ja, det kallar jag bra deal. Utdelningen på 12 kronor ger en direktavkastning om 3,3 procent och de brukar höja den med en krona per år. Givet en utdelning om 13 kronor per aktie nästa år blir utdelningstillväxten 8,3 procent. Utdelningen är för övrigt tudelad om 8 kronor på våren och 4 kronor i november.

Länk till Investor hos Avanza (affiliatelänk).

Info om affiliatelänkar.

5 kommentarer:

  1. Svar
    1. Tjena Talandor,
      Tack för din kommentar. Ja det gör jag. Upp till cirka 8 procent där jag är nu (lite drygt).

      Mvh petrusko

      Radera
  2. Hej Petrusko!

    Jag köpte också mer Investor igår. Investor står nu för ungefär 10% av min portfölj. 28% rabatt är ju väldigt svårt att säga nej till!

    Vänliga hälsningar
    Oscar

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Har svårt att förstå hur rabatten gynnar mig som aktieägare. Blir det en hävstång på totalavkastningen då med hjälp av direktavkastning/utdelning som underliggande aktier ger till Investor? Förklara för en nybörjare:-) Mvh Christian

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Christian,
      Ja det blir som en hävstångseffekt för dig som köpt Investor med 28% rabatt. Anta att du betalat 72 kronor för en hundralapp i Investor. Investor växer sin hundralapp med 10%, alltså 10 kronor. För dig är 10 kronor extra en procentuell ökning om nästan 14%. Förvisso får man utgå från att substansrabatten är oförändrad men den där tian rinner ju vidare ner till utdelade medel. Direktavkastningen blir högre när du betalat 72 kronor jämfört med om du betalat fullpris om 100 kronor. En utdelning om 3 kronor blir för dig cirka 4,2% medan för den som betalar fullpris är det bara 3%.

      Mvh petrusko

      Radera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...