Jag ökade i NCC


Idag ökade jag i byggbolaget NCC. Som jag tidigare påpekat förväntar jag mig ingen särskilt bra kursutveckling på kort sikt då hela byggsektorn är under press från en negativ syn hos investerare. NCC är ett bra bolag med en verksamhet som lär efterfrågas även i framtiden. De har betalat saftiga utdelningar de 20 senaste åren och kommer sannolikt göra det även de kommande 20. De sänkte utdelningen i finanskrisen och det kan mycket väl hända att de sänker vid något tillfälle i framtiden men sett över en längre period lär utdelningarna vara goda.

Något som ändå talar för NCC i det korta perspektivet är de låga marginalerna som de nu har full fokus på att få upp. De har en stor potential till högre resultat bara de levererar bättre marginaler som under en tid varit alldeles för låga.

NCC har redan tagit en del engångskostnader/nedskrivningar i spåren av arbetet med att förbättra verksamheten men med ny VD som sjösatt en stor genomlysning av bolaget är det inte otänkbart att det kommer ytterligare sådana engångsposter. Arbetet med att få upp marginalen kan ta tid och med dessa faktorer i åtanke har jag gjort långsiktiga köp i NCC.

Utdelningen om 8 kronor är uppdelad på 4 kronor på våren och 4 kronor i november. På en kurs strax under 146 kronor som jag betalade idag är direktavkastningen 5,5 procent. Bolaget släpper rapport för det andra kvartalet den 18/7.

Länk till NCC hos Avanza (affiliatelänk).

Info om affiliatelänkar.

2 kommentarer:

  1. Hej!

    Tack för en intressant blogg, följer den nästan dagligen! Har Skanska i min långsiktiga portfölj men är osäker på om NCC kanske vore ett bättre alternativ. Vad är din tanke kring Skanska VS NCC?

    Tack på förhand!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Tack för din kommentar. Det är nog vilket som på lång sikt Skanska eller NCC. De har bra position på marknaden bägge två och de kommer nog prestera rimligt på lång sikt. Att jag sålde mina Skanska var för att jag fick nog av att ledningen sade en sak som inte alls stämde med det de sedan presterade i sina rapporter. Jag valde att sälja och står nu vid sidan av och bevakar dem. När jag känner mig tryggare i deras kommunikation kommer jag förmodligen köpa Skanska igen.

      Mvh petrusko

      Radera

Kort om optionsstrategin i JGPI

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. I slutet av 2023 lanserade JPMorgan en börshandlad fond med global inriktning och en o...