Stora nedgångar på börsen och jag köpte

I fredags kom det sysselsättningsstatistik och löner i USA som blev en delorsak till en nedgång på en bra bit över 2 procent för S&P500. I samband med detta och under hela helgen har etablerad media mfl pratat om "raset" och att det skall fortsätta på måndag. Det har fått väldigt stor spridning och budskapet har inte varit om det skall gå ned på måndag utan snarare hur mycket. Säg det tillräckligt många gånger och det blir sant.. Många har nog hunnit bli uppskrämda inför måndagen. USA-börserna öppnar klockan 15:30.

Det sura börsklimatet i USA smittade av sig på oss här i Sverige också varpå OMXS30 i skrivande stund är minus 2 procent.
Vissa aktier har backat långt mer varav flera investmentbolag backat rejält. Exempelvis har Investor A backat 4,3 procent idag. Svolder är ned cirka 5 procent. Ratos är värst med cirka 16 procent nedgång men det härleds ju till vinstvarningen de skickade ut efter börsens stängning i fredags. Läs inlägget jag skrev om Ratos vinstvarning.

Även Latour backar mycket idag och jag passade på att köpa fler kring 96 kronor.

Vissa spekulerar i att det kan vara en längre tids nedgång som precis inletts. Om det vet jag ingenting mer än att jag gärna köper fler aktier till lägre pris. Utdelningen från mina bolag är den samma oavsett om börsen går upp eller ned och värdet på portföljen har inte primärt för mig då det är utdelningarna som står främst så sett. Jag har varit med såpass länge att jag flera gånger sett hur värdet på börsen går ned för att sedan återhämta sig igen. Det gör mig alltså ingenting att börsen under perioder går dåligt. Förvisso påverkas mina indexinvesteringar av detta då de genererar mindre utdelning när värdet är lägre men det har jag med i mina beräkningar.

Jag köper aktier regelbundet och vad passar bättre än att passa på att köpa vid en sådan här nedgång. Förhoppningsvis surar det vidare, jag får in mer pengar senare i veckan och kan köpa mer.

Så nyligen som i fredags köpte jag Latour senast. Då skrev jag kort om mitt köp och tankar kring det och Latour. Länk till inlägget.

4 kommentarer:

  1. Jag månadssparar i Latour så den får gärna fortsätta tjura, på sikt får jag ett fint gav/Olle

    SvaraRadera
  2. Köpte både Latour och Svolder idag.

    SvaraRadera
  3. Skönt att få en motpol till domedagsprofetian i media. Tycker nästan att det är anmärkningsvärt att den ena experten efter den andra råder folk att sälja när det är allmänt känt att det mer eller mindre är omöjligt att tajma marknaden.

    SvaraRadera
  4. Och jag som trodde att högre löner skulle leda till högre konsumtion vilket skulle leda till högre ekonomisk aktivitet vilket skulle leda till högre omsättning och vinster i börsbolagen...

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...