Mitt senaste aktieköp


Idag passade jag på att snitta upp mig i Latour. Det är fortfarande ett litet innehav i portföljen men jag har gjort många små köp. Mitt snitt på aktierna stiger för varje köp jag gör men har nu kommit upp till cirka 100 kronor och är i linje med rådande aktiekurs. Egentligen har detta ingen stor betydelse men anledning till att jag nämner det är att jag trots mitt snitt om cirka 100 kronor gärna ser att aktien backar ytterligare. Ja, på kort sikt hoppas jag att aktien blir mindre värd än vad jag betalat. Här är det många som tittar för mycket på vad de betalat för en aktie när man egentligen skall fokusera på potential.

Om Latour kostar 95 eller 105 kronor idag påverkar inte dess långsiktiga potential. Jag tror de kommer fortsätta prestera bra, de har visat sig mycket duktiga på att förvärva, förvalta och utveckla. Jag planerar att köpa fler Latour i närtid och det gör jag gärna så lågt som möjligt. Hellre 95 kronor än nuvarande cirka 100 kronor. Kursen om 10 år påverkas inte av vad kursen är idag. Bolagets prestation påverkas inte av en aktiekurs på 95 kontra 100 kronor.

Jag försökte göra en poäng och föra ett resonemang kring anskaffningsvärde och dess betydelse. Poängen är att anskaffningsvärdet inte skall få spela in i diverse investeringsbeslut. Det som verkligen betyder något är framtida potential. Tror du en aktie skall gå riktigt bra på lång sikt så spelar det inte så stor roll hur den utvecklas på mycket kort sikt.

Latour presterar utmärkt som bolag och den noterade delen utgörs av starka bra bolag. Oavsett hur aktien utvecklas på kort sikt har jag detta i vetskap. Latour presterar bra, Latour är bra. På lång sikt speglas det i aktiekursen. Den 15/2 presenterar Latour sin bokslutsrapport och förslag till utdelning.

Länk till Latour hos Avanza (affiliatelänk).

Info om affiliatelänkar.

15 kommentarer:

  1. Tja Petrusko! Latour är grymt fint bolag och jag är sugen på att öka ännu mer men har tyvärr lite dåligt med likvider för tillfället. Vad tror du om utdelningen, 2,30kr?

    Med vänlig hälsning Frihetsmaskinen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Frihetsmaskinen,
      Jag räknade på de utdelningar Latour tog emot under 2017 och baserat på dem borde de höja sin utdelning minst 16% nu till våren. Ja runt 2,3 kronor verkar rimligt.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Det är mer än välkommet :)
      Har lite problem att snitta upp mig i nya bolag. Man vill ju sprida köpen över tid och då är det svårt att få upp värdet jämte nuvarande bolag i portföljen. Får ta och fundera på det ett tag

      Radera
    3. Hoppas du har rätt Petrusko, 2,30 kr skulle smaka mumma. Under 2 % DA är lite lågt annars.

      Radera
  2. Latour ska in i min portfölj med, fina innehav och bevisad historik, även om det tar emot att köpa investmentbolag till premie.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Micke,
      Jag håller med dig, det svider lite men Latour har alltid haft en avsevärt högre värdering än flera av de andra. Tex hade Latour en rabatt om cirka 2 % i slutet av 2007 när Investor hade 30% rabatt mot rapporterat substansvärde.

      Mvh petrusko

      Radera
  3. Har också satsat en del på Latour, och hoppas att de höjer utdelningen en del, det är mitt i särklass svagaste utdelningsbolag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Snålgrisen,
      Baserat på de utdelningar Latour tog emot under 2017 borde de höja sin utdelning minst cirka 16 procent nu till våren.

      Mvh petrusko

      Radera
  4. Jag köpte också lite Latour nyligen, ett led i mitt ökande intresse för investmentbolag; en sektor där jag försöker diversifiera mig, har hittills Investor (mycket) och Pegroco (lite).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Gustav,
      En smart ide tycker jag. Investmentbolag generellt har presterat bra historiskt och ger ju riskspridning i sig.

      Mvh petrusko

      Radera
  5. Du har helt rätt. Psykologiskt är det ju dock lättare att köpa ett bolag som blivit "billigare" (Man tror ju att det ska tillbaka till tidigare kurs) än vad det är att köpa på sig mer när det blivit "dyrare". Men som du säger borde inte nuvarande kurs spela så stor roll om du ser en framtida potential i bolaget.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Ja där har vi en vanlig tankevurpa, att köpa något i tron att det per automatik skall gå åter till forna kurser.

      Mvh petrusko

      Radera
  6. Nu förstår jag inte alls hur du resonerar. Givetvis avgörs din totalavkastning även av vad du betalar idag, då det implicit innebär ett avkastningsantagande för framtiden. Genom att köpa vid fel tidpunkt kan du ju åstadkomma medioker avkastning, även om det är ett bra bolag.
    Mvh https://investera-pengar.blogspot.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Investeraren,
      Ok, låt mig kortfattat förklara. Jag är nettoköpare och vill köpa så billigt som möjligt. Det är en del av innebörden i det jag skriver i inlägget.

      Mvh petrusko

      Radera
  7. Tack för att du nämner detta ämne, Petrusko. Har själv gått in nu i (exempelvis) Colgate-Palmolive just därför att jag verkligen gillar företaget och ser framtida potential: lång historik av och god potential till fortsatta framtida tillväxt av DA. Samt att det är en potentiell aktie. Alla kommer att behöva tandkräm. Dock har aktien efter mitt köp backat 10%. Naturligtvis är det så att en sådan negativ kursutveckling svider och irriterar. Men jag tänker att de faktorer kring DA jag nämnde i början -precis som du själv framför i ditt resonemang kraftig överväger.

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...