lördag, oktober 07, 2017

Supercharlie & Gosedjurstjuven. Sponsrat av Storytel


Jag tror jag skrivit någon gång tidigare om barnböcker hos Storytel och det här är så bra att de är värt att nämnas igen. Ikväll har jag lyssnat på Supercharlie som godnattsaga med mina barn. Vi bäddade ner oss i min säng och släckte ljuset och bara lyssnade. Supercharlie av Camilla Läckberg är bra och barnen tycker den är spännande men hela konceptet förtjänar lyftas fram. Konceptet att lyssna på barnböcker generellt och som godnattsaga.

Storytel har ett stort sortiment barnböcker och jag och barnen tycker verkligen att det är toppen att lyssna på böcker på detta viset. Visste du om att ett barn som läser eller lyssnar på böcker regelbundet bygger upp ett ordförråd kring 50.000 ord medan de som inte läser endast har kring 17.000 ord i sitt ordförråd. Varför är detta viktigt då? Man behöver minst 50.000 ord som vuxen för att hänga med här i livet. Att läsa böcker är inte bara en kul grej utan något jätteviktigt för intellektet också.

Den här boken om Supercharlie är cirka 10 minuter lång.

Boken lyssnade jag på via Storytel som sponsrar det här inlägget.
Via den här länken får du Storytel fritt i 30 dagar och kan komma igång och lyssna direkt.

4 kommentarer:

  1. Har följt denna blog länge och den är väldigt bra.
    Men nu har det gått alldeles för långt när det gäller reklamen.
    Vad har barnböcker med aktier och investeringar att göra?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej s,
      Kul att du gillar min blogg och tack att du följer den regelbundet. Det här inlägget handlar om en bok jag läst och om vikten att läsa för barn. Boken och ämnet har jag valt själv och Storytel sponsrar alla mina inlägg om böcker jag lyssnat på. Budskapet i inlägget är alltså inte reklam utan det är genuint mitt. Det handlar förvisso inte om aktier men jag skriver ibland om annat även om de flesta inlägg är på just det ämnet.

      Är du med på skillnaden på reklam och att Storytel sponsrar mina inlägg om böcker jag läst? Ungefär som att Vattenfall sponsrar SVTs Vinterstudion. Det gör ju inte sändningen om skidåkning till reklam. Ja, jag tror du är med på grejen.

      Mvh petrusko

      Radera
  2. Håller med s om att det blivit mycket reklam. Dessutom hade jag gärna haft en källa på ditt påstående om 50000 ord vs. 17000, antar att det baseras på en observationell studie? Har man verkligen justerat för relevanta confounders, kan tänka sig att dessa barn och föräldrar skiljer på fler sätt än bara läsningen.
    Tycker det drar ner bloggen när du drar in sånt här trams, tror knappast det är jätteviktigt för mina barns intellekt att läsa Camilla Läckberg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej anonym,
      Tack för din kommentar jag uppskattar den. Du har rätt i att mitt påstående om ordförråd gärna borde backats upp med källa. Här är en länk med info: http://boktips.svedala.se/spelar-det-nagon-roll-om-jag-laser-for-mitt-barn/

      Mvh petrusko

      Radera