Månadsutdelning juli 2024 - JGPI JPMorgan Global Equity Premium Income UCITS ETF

 

Nu är utdelningen för juli månad spikad i JPMorgans börshandlade fond JGPI. Medan förra månadens utdelning var relativt hög kommer här en lite mindre. Det kommer sig av att en stor del av de utdelningsbara intäkterna i fonden genereras via optioner och det varierar över tid hur mycket cash man drar in på det. Det beror på marknaden och hur sugna investerare är på optioner. Hur svajigt det är på marknaden påverkar också priset på optionerna. Utdelningen kommer svaja upp och ned över tid på grund av detta.

Med X-dag den 11 juli och paydate den 7 augusti är utdelningen på $0,127300. Växlar man upp det i årstakt är det $1,5276. Fonden handlas just nu i kursen 23,8 euro varpå direktavkastningen på den här månadsutdelningen i årstakt blir 6 procent.

Förra månaden var utdelningen $0,1907 vilket i årstakt blev nästan 9 procent direktavkastning. När fonden har pyntat ut delning i 12 månader är förväntningen att utdelningen summerar till 6-9 procent något sådant.

Läs mitt inlägg med mer info om fonden: https://petrusko.blogspot.com/2024/04/jgpi-jpmorgan-global-equity-premium.html

14 kommentarer:

  1. När det pratas om avkastningar runt 6-9% och där optionsaffärer är med i spelet. Ja då tackar jag för mig:-)
    MvH Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lycka till Lars att hitta värdepapper som delar ut månadsvis med beräknade 6-9% i årstakt vilket är en normal årsavkastning.Visste du inte om att det var optionsaffärer när du investerade?Gör alltid er egen analys innan ni investerar i olika värdepapper för det som passar mig kanske inte passar andra och tvärtom.Mvh Peter Jansson

      Radera
    2. 6-9% är en ganska normal årsavkastning. Men kommer den i form av utdelning ska man nog inte räkna med någon nämnvärd kursökning...

      Radera
    3. Om det pratas om säker avkastning på 15, 20 eller rent av 25% då tackar jag för mig. Det är då jag vet att det är bluff.

      Radera
    4. Jag tror att ni missade vad Lars syftade på (eller så är det jag som gör det).

      Optionsaffärer har hög volatilitet och därmed hög risk och med så hög risk så är 6-9% inte nog för Lars och andra.

      Nu ska just den här fonden använda optioner på ett sätt som ger lägre risk än optionsaffärer rent generellt, men jag har full förståelse för Lars skepsis och jag tycker att det är sunt att undvika alla finansiella produkter som är för magiska för ens inre magi-gräns.

      Radera
  2. Själv tackar jag för pengarna som kommer in och låter det fortsätta.

    SvaraRadera
  3. Räknar på att få 12-14 kr om året per andel

    SvaraRadera
  4. Jag köpte 1000 andelar JGPI vid start och är helnöjd so far. Min portfölj består till 30% av 6st cash utdelande ETF:er. Funderar på att sälja 2-3 aktieinnehav och öka ETF andelen till 40%.

    SvaraRadera
  5. Jag ska ärligt erkänna att Jag inte känner mig helt bekväm med den här optionsgrejen men det beror på att Jag aldrig har sysslat med sådana investeringar tidigare och det kan mycket väl vara en klok ide att lära mera om just detta för min del.
    Hursomhelst så vet Jag att Petrusko är en försiktig General när det kommer till investeringar så därför valde Jag att köpa fonden och ser det som ett intressant komplement till mina andra aktier.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjenare Mikael K,

      Här kommer en snabbkurs för optionshandel(Covered Call)

      Steg 1. Du köper 100st aktier för 100kr/st
      Steg 2. Du kan tänka dig sälja dina 100st aktier 105kr och utfärdar en köpoption med lösen om en månads tid och för detta får du får en premie på om 1kr/aktie rakt ner i fickan.

      Utfall 1. Aktiekursen stänger under 105kr vid lösendagen. Då behåller du dina aktier och såklart din premie på 1kr.
      Utfall 2. Aktiekursen stänger över 105kr vid lösendagen. Då säljs dina aktier för 105kr och du har gjort en total vinst på 6kr/aktie inklusive din premie på 1kr.

      Sen finns det såklart mer inveklade och riskfyllda optionsstrategier, men denna är nog inkörsporten till det tunga optionsberoendet :)

      Ha d gott
      Glenn

      Radera
    2. Glenn, risken ligger i fall 2. Förvisso har du gjort en vinst men du har då kontanter och inga aktier. Eftersom du då inte har några aktier kvar kan du inte göra en ny "covered call", om du inte först köper tillbaka (lite färre) aktier för det högre priset.

      Vissa verkar tro att det är gratispengar att hämta genom att ställa ut optioner men så är det inte. Optionshandel innebär att köpa eller sälja risk jämfört med alternativet (kontanter eller en befintlig aktieportfölj).

      Radera
  6. För egen del tänker jag mig att J.P. Morgan anställer personer som vet hur man rullar en option.

    SvaraRadera
  7. Denna fond säljer call optioner på MSCI World index men har en lång portfölj som är helt annorlunda. Dubbel risk om MSCI World går upp och egna porteföljen går sämre. Om man är bearish big tech är det kanske något.

    SvaraRadera
  8. Hej en del av fondens utdelning beror på de utdelningar underliggande aktier har. Aktier (den är global, men USA har växt så mycket att fonden de facto blir US) huvudsakligen i månaderna mars, juni, september och december. Således blir utdelningen lägre de andra månaderna. Med vänlig hälsning, Jens

    SvaraRadera

Månadsutdelning juli 2024 - JGPI JPMorgan Global Equity Premium Income UCITS ETF

  Nu är utdelningen för juli månad spikad i JPMorgans börshandlade fond JGPI. Medan förra månadens utdelning var relativt hög kommer här en ...