Mina senaste aktieköp

Inlägget innehåller affiliatelänkar.
Idag var jag köpsugen och även om diverse utdelningar kommer in på depån imorgon ville jag köpa idag också varpå jag gav mig själv lön från mitt företag. Överföring från SBAB där jag har företagets konto till Avanza går snabbt som blixten och så satt jag där med fingret på köpknappen.

Jag köpte ytterligare ett knippe Axfood som lär fortsätta pynta god utdelning oavsett var börsen och konjunkturen tar vägen. Vi slutar ju inte äta eller att torka oss i baken bara för att det är tuffa tider.

En liten slant gick till fler Investor där man betalar någonstans kring 80 kronor för en hundralapp med avseende på substansrabatten som är en bit under 20 procent nu efter senaste tidens kursuppgång. Den här värderingen svänger ju upp och ned över tiden och medan den är historiskt hög nu känns det ändå hyggligt att betala 80 spänn för något som är värt en hundring. Visst tänker man drömmande på tiderna då Investor handlades till 50 procent substansrabatt men det kommer sannolikt en tid då värderingen åter är på de nivåerna.
Länk till Investor hos Avanza (affiliatelänk).

Fickböset som blev över lade jag på lite Avanza Zero.

Info om affiliatelänkar.

7 kommentarer:

  1. På tal om att torka sig i baken. Vad har du för tankar kring Essity i dagsläget ?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Tony,
      Jag är mycket attraherad av Essity och dess verksamhet. Går den ned kring 200 kr kanske jag slår till annars avvaktar jag nog fortsatt. Förra rapporten var dålig och den kommande blir nog inte fantastisk den heller.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Tack för ditt svar, Petrusko. Varför kursvärdet 200 kr. Hur har du resonerat dig fram till det kursvärdet ? Har en så kallad teknisk analys gett dig det riktvärdet, eller är det något annat som gett dig vägledning ?

      Radera
    3. Hej Tony,
      Räknat på en antagen vinst om 10,3 kr i år och 12,5 kr samt 6,3 kr utdelning för 2018 tycker jag att 200 kr är nice att börja köpa på.

      Mvh petrusko

      Radera
  2. Tjena, vad tror du om Eniros senaste idéer om att underminera preffarna genom att använda vinst till att göra återköp av stamaktien istället? Läste om det i SvD igår. Kan ju öka den bedömda risken i andra preffar betydligt om de gör nåt sånt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ducky,
      Ju sämre bolag man äger preffar i desto större risk för knasigheter som de vi ser i Eniro. Det är en av anledningarna varför mina favoritpreffar länge varit Akelius och Balder. Finansiellt starka bolag med mycket pålitligt och stadigt kassaflöde.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Japp, jag tänkte mest att osäkerheten pga det tilltaget kunde spilla över på andra preffar. Men det är väl mindre sannolikt att bolag som bryr sig om sitt anseende (och framtida finansieringsmöjligheter) gör nåt sånt. Dessutom.. om preffarna går ner kan vi få högre direktavkastning, inte mig emot (-;

      Radera

Kort om optionsstrategin i JGPI

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. I slutet av 2023 lanserade JPMorgan en börshandlad fond med global inriktning och en o...