Varning för Länsförsäkringar Global Indexnära!

Inlägget innehåller affiliatelänkar.

Det blev ett kort förhållande mellan mig och fonden Länsförsäkringar Global Indexnära. Jag missförstod en del av infon. Fonden har en insättningsavgift om 2 procent och en uttagsavgift om 2 procent, dessa avgifter trodde jag gällde om man köpte fonden någon annanstans än hos Avanza. Ibland kan det vara så att en aktör har en rabatt.

Men så här ligger det till: Just nu är avgiften inte aktiv men Länsförsäkringar kan välja att aktivera den. 2 procent in och uttagsavgift. Om du då äger fonden och vill sälja den så tar Länsförsäkringar 2 procent av dig. Riktigt ruttet!


Turligt nog finns det gott om alternativ och Swedbank har en liknande fond som inte har den här risken.  Swedbanks fond har också låga 0,2 procent förvaltningsavgift men i övrigt inga skumraskavgifter likt den Länsförsäkringar har. Förmodligen aktiverar inte Länsförsäkringar den usla avgiften men det finns ingen anledning att chansa. Varför utsätta sig för den risken när man enkelt kan köpa en bättre fond från annan aktör.

Länsförsäkringar Global Indexnära åker i soptunnan och istället köper jag Swedbanks globalfond.

Länk till Swedbank Robur Access Global hos Avanza (affiliatelänk).

Info om affiliatelänkar.


Uppdatering 1: Länk till Fondfaktablad hos Avanza. Samma info står i faktabladet hos Länsförsäkringar. Här kan man läsa om avgifterna.

Uppdatering 2: Avanza meddelar på twitter att via dem har inte Länsförsäkringar möjlighet att lägga på den här avgiften. Det är bortförhandlat men infon kunde vara tydligare på deras sajt. Avanza säger att infon direkt på deras egen sajt triumfar det som står i fondfaktabladet de länkar till. Bra där Avanza, gör det bara tydligare för oss kunder så vi slipper få magont.

Uppdatering 3: Länsförsäkringar bekräftar på twitter att de kan komma ta ut avgiften om 2 procent om många vill sälja samtidigt. Riktigt sunkigt som befarat. Tex vid en kris när småsparare brukar fly börsen, Man säljer för att försöka rädda sitt kapital och då när det redan svider kan Länsförsäkringar komma att roffa åt sig 2 procent av dina pengar.

Uppdatering 4: Jag har knappat in en säljorder. Finns ingen anledning att ge Länsförsäkringar möjligheten att ta 2 procent av mina pengar. Istället väljer jag fonden från Swedbank.

Uppdatering 5: Länsförsäkringar har nu uppdaterat reglerna kring avgiften och faktabladet för fonden. Möjligheten att ta 2 procent uttagsavgift är borttagen. Via twitter bekräftar Länsförsäkringar ändringen att de inte längre kan ta ut avgiften. Jag har makulerat min säljorder och behåller fonden. Tack Länsförsäkringar det här blir ju riktigt bra ändå.

Uppdatering 6: 2018-01-01. Nu är avgiften för Länsförsäkringar Global Indexnära åter i fondfaktabladet och jag har tröttnat en gång för alla. Med ett par klick har jag beställt ett fondbyte till Swedbank Robur Access Global som är en likadan fond men man slipper den fula klausulen som Länsförsäkringar har.

54 kommentarer:

  1. Vart hittar du den infon om ev 2%? Hittar varken hos LF eller Morningstar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Den står i fondfaktabladet som man kan finna hos Avanza och hos Länsförsäkringar bla. Jag har länkat till det i inlägget nu längst ned.

      Mvh petrusko

      Radera
  2. Var hittade du denna infon ? Vill kolla igenom mina fonder och se efter liknande fallgropar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Den står i fondfaktabladet som man kan finna hos Avanza och hos Länsförsäkringar bla. Jag har länkat till det i inlägget nu längst ned.

      Liknande faktablad finns på alla fonder hos Avanza och de är likadant utformade så det går snabbt att titta och jämföra.

      Mvh petrusko

      Radera
  3. Hur ser de ut för dom andra glibalfonderna?

    DNB har väl nån tex?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Albin,
      Än så länge har jag bara spanat på SPP och Swedbank som jag nämner ovan. Jag väljer Swedbank för den har lägst avgift.

      Mvh petrusko

      Radera
  4. Hej Petrusko!
    Vet du hur det står till med alla andra länsförsäkringars fonder? Jag har min tjänstepension där så detta kändes inte jätteroligt. Tack för ditt inlägg!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Samma avgift (möjlighet för LF att ta ut avgift) finns på fler fonder. Jag har uppdaterat mitt inlägg med en länk till fondfaktabladet. På andra sidan i det står info om avgiften och likadant faktablad finns på alla fonder. Det finns på Avanzas sida för den aktuella fonden om man scrollar ned lite.

      Mvh petrusko

      Radera
  5. Hej Petrusko!!

    Tack för informationen, jag har själv handlat fonden genom avanza. Kollade nu på avanzas information där står det 0% i uttagsavgift. Är de 2% ngt de skall införa? Eller får jag inse att jag loosar detta när jag säljer skiten?

    Tack för en bra blogg. Överlägsen andras.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Ja det är luddigt det här att det står att det inte är någon avgift. Man ska ju kunna lita på det där och känna att man gjort sin efterforskning. I dagsläget stämmer det ju att avgiften inte tas ut men möjligheten finns, den står där i fondbestämmelserna och det finns ingen anledning att utsätta sig för den risken. Det finns flera liknande fonder att välja där man slipper risken att en sådan avgift tas ut.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Tack för infon! Du har helt rätt, det blir en helt onödig cost. Roliga är att jag hookade på den fond genom en annan blogg en tid tillbaka. Finns inget om denna info där, du ligger i framkant ;) I´ll spread the word!

      Radera
  6. Jag tror du hittar liknande uttagsavgifter i väldigt många fonders villkor om man kollar Morningstar. Men det appliceras aldrig för "vanliga" svenska kunder. Tror inte du behöver vara orolig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Andreas,
      Ja avgiften finns i klausul på flera fonder. Den tas ut om det passar fonden, tex vid stora utflöden. Då kan man enkelt välja en liknande fond utan denna klausul.

      Nu har dock Länsförsäkringar ändrat fondfaktabladet och tagit bort avgiften idag efter påtryckning. Via twitter är de ännu ovetande men jag antar att de bekräftar ändringen inom kort.

      Mvh petrusko

      Radera
  7. Som kund och ISK-sparare i deras fonder skickade jag en fråga och bad om ett klargörande. Får väl se vad de säger om det. Men om det finns minsta risk att en säljavgift kan tas ut på redan inköpt innehav så flyttas den ISK:n ut snabbare än blixten och samtliga LF Fonder avyttras omedelbert.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu har Länsförsäkringar ändrat fondfaktabladet och tagit bort avgiften idag efter påtryckning. Via twitter är de ännu ovetande men jag antar att de bekräftar ändringen inom kort.

      Radera
  8. Ganska vanligt med denna typen av gardering av fondbolagen. Den avgiften brukar dock bara vara när man löser in eller ut värdepapper direkt ut fonden. Du kommer inte att åka på den avgiften.

    SvaraRadera
  9. Hur ser det ut om man sparar i dessa via tjänstepensionen? Har nämligen LF där....

    Kan dom ta ut avgiften där oxå? Eller är den bortförhandlad där oxå?

    SvaraRadera
  10. Det är rätt många fonder som har ett skrämselbelopp i dokumentationen men ett snällt belopp i verkligheten. Jag använder "Länsförsäkringar Global Indexnära" och när jag började göra det så hade de lägst avgift av alla globalfonder. Någonstans mellan 0,12% och 0,18% men jag kommer inte ihåg säkert.

    SvaraRadera
  11. Om man går in på den här nu: https://secure.msse.se/document/nordnetSE/F00000PYZ6
    så har avgifterna försvunnit.

    Insättningsavgift Ingen
    Uttagsavgift Ingen

    Tack vare det här inlägget...?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu har Länsförsäkringar ändrat fondfaktabladet och tagit bort avgiften idag efter påtryckning. Via twitter är de ännu ovetande men jag antar att de bekräftar ändringen inom kort.

      Mvh petrusko

      Radera
  12. Ska jag göra som du och bojkotta och sälja? Förvirrad när jag läste rubriken varning

    SvaraRadera
  13. Alltså, om det står 0 kr i avgift hos Avanza, så ska man ju kunna lita på det, annars begår de faktiskt ett brott (i alla fall om det inte skulle vara ett enstaka fel).

    Jag sparar allra mest i fonder, och har inte råkat ut för någon sådan avgift någonsin bland de fonder jag rör mig med. Oftast sätter jag in jämna pengar, 100, 150, 1 000, 10 000 o.s.v. och skulle direkt se om något skumt hände med köpet.

    Jag tycker att du kan uppdatera din Facebook-avisering om det här inlägget, för där är det redan en som tackar för denna varning som ju inte var undersökt tillräckligt innan den gick ut.

    Denna globalfond är den som ofta hamnar som bästa indexfond. Tvåa DNB global indeks.

    Själv kör jag nästan bara olika indexfonder, eftersom jag vet att 19 av 20 som försöker slå index i stället hamnar under index. (Aktier köper jag bara när det rasat en längre tid, då är det lite kul, och ofta lönsamt om man fattar att sälja när det blir hett. Utdelningarna + tillväxt om man behåller har ännu inte slagit några index sett över tid, om man inte skaffar alla aktier som finns inom ett index, så tankar om att mest leva på utdelningar har jag lagt ned.)

    /Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anna,
      Länsförsäkringar har bekräftat att de kan komma ta ut avgiften precis som jag skrivit i mitt inlägg. Tex vid stora utflöden.

      Nu har dock Länsförsäkringar ändrat fondfaktabladet och tagit bort avgiften idag efter påtryckning. Via twitter är de ännu ovetande men jag antar att de bekräftar ändringen inom kort.

      Jag uppdaterar inlägget löpande.

      Mvh petrusko

      Radera
  14. Tack för uppdateringar! Men trist när jag har LF globalfond via Länsförsäkringar direkt (tjänstepension, som av kollektivtalsskäl inte var möjlig att flytta till Avanza). Så där är det alltså fullt möjligt för LF att ta ut de 2% där de så behagar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. HEj Lisa,
      Nu har Länsförsäkringar ändrat fondfaktabladet och tagit bort avgiften idag efter påtryckning. Via twitter är de ännu ovetande men jag antar att de bekräftar ändringen inom kort.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Väl påtryckt! Tack för det arbetet. Sparade mig massa arbete med att byta tjänstepensionsupplägg.

      Radera
  15. Jag sa ju det till er hela tiden när du gjorde ditt förra inlägg.
    Stod ju klart och tydligt i infon om fonden.
    Kanske skulle ha lyssnat på mig då 😀

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Ja jag vet jag var ju trög då alltså =)

      Det verkar som de ändrat förutsättningarna nu. Avgiften om 2% är borttagen i ett nytt fondfaktablad de publicerat idag av en magisk händelse..

      Mvh petrusko

      Radera
  16. Vad hindrar andra fonder att plötsligt ändra köp/säljavgift? Är de föbjudna detta för all framtid bara för att det är 0 kr idag?

    SvaraRadera
  17. Då lär dom utlösa den nu när du säljer för att många kommer sälja nu....bra jobbat Petrusko

    SvaraRadera
  18. Ja så går det när man vänder sig till storbankerna. Petrusko, har du inte lärt dig?

    SvaraRadera
  19. Hej,

    Noterade att LF hade samma avgift på de flesta av sina indexfonder (inte tillväxtmarknader). Ska bli spännande att se om de ändrar även för de andra indexfonderna.

    Mvh Avfart Frihet

    SvaraRadera
  20. Tjena, "en snabb fråga bara"..

    Hur tänker du om att byta ut:
    Läns global
    AMF Europa
    Avanza Zero

    Mot dessa etf'er:
    XACT Högutdelande 50%)
    XACT OMXSB Utd 50%)
    DBX GLBL DIV 100
    DBX EUR DIV 30

    Fonderna ovan inkl. Swedbank asien utgör ~25% av portföljen och för tillfället är resterande 75% svenska utd.aktier. Det lockar att få över dessa % till utdelning, men samtidigt behålla spridning(?). Kommer behålla Swedbank asien då jag inte hittat någon motsvarighet.

    Mvh!

    SvaraRadera
  21. Så här svarade Nordnet på min fråga om den otydliga informationen:

    Hej!
    Det är två olika bestämmelser, köper du denna fond via Nordnet så betalar du aldrig någon köp eller säljavgift varför vi heller inte skriver ut någon sådan avgift. Däremot så är det så att fonden har möjlighet att plocka ut denna avgift om du handlar vi annan aktör, det Länsförsäkringar själva har sagt är dock att denna öppning att ta ut köp säljavgift inte är mot småsparare utan snarare för att skydda småsparare mot att om en stor aktör skulle köpa ut sig få in kapital för att täcka upp eventuella förluster hos övriga kunder som äger andelar i fonden. Så svaret är helt enkelt att både informationerna stämmer, LF kan teoretisk ta ut 2% i säljavgift men dom kan inte göra det om du säljer fonden via Nordnet.

    SvaraRadera
  22. Mycket bra att du kollade upp detta, Petrusko! Det fick effekt direkt!

    SvaraRadera
  23. bra jobbat, konsumentkraft

    SvaraRadera
  24. Var det så lätt att ta bort möjligheten till 2% uttag kan man naturligtvis skriva om reglerna och införa avgiften om det skulle behövas.

    SvaraRadera
  25. Petrusko, I love you! �� Har denna fond som en del av investeringar/sparande till grabben. Behåller den nu! Tänk vad fel det kunnat bli.

    Du är en klippa!

    /Yarra Valley

    SvaraRadera
  26. Mycket bra jobbat. En annan sak jag noterade är att i din skärmdump av informationen från Länsförsäkringar så är det en årlig avgift på 0,20 %.
    Hos Avanza har jag en årlig avgift på 0.40% för den fonden men om jag kollar faktabladet så är det en årlig avgift på 0.47%
    Vad är det som inte stämmer ???

    / Finn

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Finn,
      Du tittar nog på en annan fond för infon hos Avanza är att det är 0,2% avgift. Här är länk till fonden: https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/417655/lansforsakringar-global-indexnara

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Helt rätt. Mitt misstag

      /Finn

      Radera
  27. Mitt misstag. Det gällde Länsförsäkringar tillväxtnära index. Bra jobbat hur som helst. Men konstigt ändå att de har olika information 0.40 och 0.47 är ju ändå inte samma sak

    / Finn

    SvaraRadera
  28. Såhär svara dem på email ''Nej alltså det finns ingen insättning eller uttagsavgift på 2% i dagsläget men det har inte skett någon förändring i fonderna, dvs ”möjligheten” finns kvar.''.

    SvaraRadera
  29. haha så mäktigt att du som bloggare fixade så dom tog bort det helt!

    SvaraRadera
  30. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har även ringt till avanza där de säger att de inte gäller dem. Det enda man ska veta är 0.2 % då.
      Eftersom De har förhandlat bort de 2 % som kan tas ut.

      Radera
  31. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  32. Eftersom det är en global indexfond hur ser det ut med "utdelning" Är det någon skillnad om jag har den på ISK eller KF? rent skattemässigt. Tänker på att "utdelningen" återinvesteras i fonden och har det då någon betydelse var jag har den?

    Mvh Johan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Johan,
      Utdelningarna återinvesteras inom fonden och du är därmed inte föremål för utländsk källskatt. Om du äger den i ISK eller KF har ingen betydelse.

      Mvh petrusko

      Radera
  33. Vad jag kan se så står det i faktabladet att 2% kan tas ut. Återinsatt ?!
    Mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Ja nu är den åter och jag har tröttnat en gång för alla på det här krånglet med Länsförsäkringars fond. MEd ett par klick har jag ställt in ett fondbyte till Swedbank Robur Access Global som är identisk men utan den fula klausulen som LÄnsförsäkringar har.

      Mvh petrusko

      Radera
  34. LÖGNförsäkringar bör alltid och överallt bojkottas
    www.facebook.com/raddaastoria

    SvaraRadera
  35. Haha, oj vad oseriöst att ha rätten att ta ut en avgift om "de känner för det".
    Tack för detta inlägg, hittade nu när jag sökte på fonder.

    SvaraRadera
  36. 2020-06-30 ingen sån klausul finns kvar

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...