Jag storköpte i Skanska

Inlägget innehåller affiliatelänkar.

Hittills i år har Skanska backat kring 16 procent varav lejonparten bara den senaste månaden efter rapporten för andra kvartalet kom in med en nedskrivning i USA och UK som marknaden inte gillade. Utöver nedskrivningarna var det många ljuspunkter i rapporten, Vinsten för första halvåret var all time high lika så orderboken. Marginalerna är på sina håll mycket goda, tex lägenheter i Sverige där det är enorm efterfrågan och god lönsamhet. Skanska bedyrar att man har fokus på lönsamhet framför volym. Med en orderbok på rekordnivåer och byggen som skall slutföras och säljas är det stora pengar som ligger i pipen för Skanska.
Det är en byggboom av kraftig modell och den håller i sig. Om den varar 1 eller 5 år till får tiden utvisa. I det längre loppet är Skanska även en vinnare på urbanisering samt den demografiska förändringen. Två megatrender som kort och gott går ut på att befolkningen ökar och vi koncentrerar oss i storstäder. Till följd behövs broar, lägenheter, kontorsbyggnader mm.

Att Skanska backat mycket är inte en anledning att köpa. Jag köper för att jag tror på bolaget och dess framtid. Reaktionen på rapporten tycker jag är klart överdriven, Skanska är lika bra nu som det var för 2 månader sedan. Med byggboom och orderböcker på all time high ser det hyggligt ut för Skanska framöver.

Jag har ökat så smått den senaste tiden men idag slog jag till rejält och flerdubblade mitt innehav. Jag ökade min belåning som jag brukar hålla på en låg nivå. Trots en dubblering av belåningen är den ändå på måttliga 8 procent. Ett ökat risktagande och kanske vid ett dåligt tillfälle med tanke på börsen som surar nu. Jag tycker 182 kronor är ett bra pris för Skanska och visst kan den backa mer på kort sikt men det är svårt att sia kring och jag är nöjd med att ha betalat ett bra pris. Nu har jag gjort en riktig satsning på Skanska, nu väger det i portföljen så det verkligen betyder något för mig. Kring 6 procent av portföljen väger Skanska för mig nu.

På kursen 182 kronor ger en oförändrad utdelning om 8,25 kronor cirka 4,5 procent i direktavkastning. En höjning till 8,5 kronor ger 4,7 procent.

Länk till Skanska hos Avanza (affiliatelänk).

Info om affiliatelänkar.

18 kommentarer:

  1. Även jag slog till på Skanska idag :-) Dock inte i samma mängder som dig.
    Jag tror på en bra avkastning från dessa nivåer på sikt. Men skulle aktien bli billigare ökar jag gärna på mitt innehav.

    Hade bäst :-)

    Mvh Slimis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Slimis,
      Ja vi får hoppas att det blir bra det här.

      Mvh petrusko

      Radera
  2. Köper på 170 kr

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag köpte på 170 kr.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Hur lyckades du köpa på 170, jag skummade igenom avsluten på avanza och hittade inga under 180? Nu är jag nyfiken.. :) mvh Linus

      Radera
    3. Hej Linus,
      Nyfiken i en strut får titta månader bakåt istället för minuter och timmar.

      Mvh petrusko

      Radera
    4. Jaha okej, jag trodde du menade att lyckades göra det häromdagen :)

      Radera
  3. Svar
    1. Absolut bra men den kan svaja en del över tiden i och med att branschen är konjunkturkänslig. Skanska har dock visat att de tjänar bra pengar även i sämre tider. Som finanskrisen och 2012 när det var lite stiltje i vart fall på börsen.

      Mvh petrusko

      Radera
  4. Vad tror du att skanska tjänar per aktie om 5 år? Ge ett intervall på en vinst som är konunkturoberoende = varket högst eller lägsta punkten i en konjunkturcykel. Tack /Marcus

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Marcus,
      Skanskas snitt de senaste 10 åren är en vinst per aktie om 10,3 kronor. Denna tid innefattar den tuffa tiden kring finanskrisen 2007-2009 samt 2012 som också var beige. 10,3 kronor täcker nuvarande utdelning mer än väl. Snittet framledes tror jag kommer vara högre eftersom Skanskas orderbok är på all time high och de hittills i år tex redovisat högsta vinsten för H1 någonsin. Dessutom tror jag inte att vi får lika tuffa tider som finanskrisen men det återstår ju att se. 10,3 kronor kan man nog se som worst case scenario iaf.

      Mvh petrusko

      Radera
  5. Jag tänker Peab varje gång du skriver om Skanska. I min lilla håla (Oxelösund) där jag bor så är det alltid snack om Peab. Är inte det ett bra innehav i aktieportföljen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Unknown,
      Tjena. Peab är nog hyggligt men jag gillar Skanska bäst då de har mycket fin och stadig historik och för dess breda verksamhet och geografiska bredd. USA har stor potential med enormt behov inom infrastruktur bla.

      Mvh petrusko

      Radera
  6. Goddag,
    Min strategi är att i ur och skur köpa på mig högutdelande bolag, främst OMX. Jag har även börjat fundera på att köpa in Xact High Div.
    När jag kollar på innehaven i fonden så har jag flera av dom och siktar på att köpa in fler av aktierna när pris är attraktivt.
    Så till min fråga, blir det för mycket kaka på kaka att köpa in Xact HD. En riskspridning som rent blir onödig. Är det antingen eller som är det bästa i detta fall?

    Mvh Micke

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Micke,
      Låter som en sund strategi. Att man redan äger en del av innehaven som ingår i Xact High Div är ofrånkomligt, jag tycker inte alls man behöver tänka att det blir kaka på kaka.

      Mvh petrusko

      Radera
  7. Jag ska spara pengar i ett-två år ungefär till en insats till lägenhet, hur skulle du allokera dessa pengar?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Alltihop på ett bankkonto hade jag satsat på. På börsen hör de då rakt inte hemma. Minst 5 år horisont bör man ha för spar på börsen. Börsen kan nämligen backa 20-30 procent snabbt och ta lång tid på sig att återhämta. Om dina pengar till lägenheten krympt med 30 procent när du väl skall använda dem är du förmodligen inte särskilt nöjd..

      Akelius SPar har hög ränta på bankkonto. Ingen insättningsgaranti dock.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Okej, men att spara i exempelvis Spiltan räntefond Sverige i ISK är bara dumt eller?

      Radera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...