Investor ett hyggligt play på en åldrande befolkning

Inlägget innehåller affiliatelänkar.

Världens befolkning blir allt äldre, vi lever längre och som grupp växer "gamlingar" med ökat behov på prylar och tjänster för gamlingar. Läkemedel, vård, vårdfastigheter, prylar som bidrar till att underlätta vardagen osv.

Sveriges största investmentbolag Investor har du kanske hört talas om men deras innehav är inte lätt att hålla koll på utantill. De äger en lång rad bolag och som investering kan man tänka på Investor som en indexfond då det ger en mycket bred exponering och riskspridning.

Om man inte grävt noga i bolagets portfölj och reflekterat över det har man nog inte tänkt tanken att Investor är ett play på gamlingar. Så här ligger det till med Investor och gamlingarna:

Utöver Atlas Copco, SEB, Electrolux mfl äger Investor en rad bolag inom hälsovård.

8 procent AstraZeneca. Läkemedelsbolag.
6 procent Mölnlycke. Engångsprodukter för operation och sjukvård.
4 procent Sobi. Läkemedelsbolag.
1 procent Laborie. Engångsartiklar för diagnos och behandling av bla urologiska sjukdomar.
1 procent Aleris. Vård och sjukvårdstjänster i Skandinavien.
1 procent Permobil. Avancerade rehablösningar inom mobilitet.
1 procent BraunAbility. Rullstolsanpassade fordon och rullstolshissar.

Totalt utgör dessa bolagen 22 procent av Investors substansvärde vilket är en betydande del. Jag gillar de här sektorn då den kommer ha en underliggande tillväxt i många år. Jag har sett prognoser som sträcker sig till år 2050 och ända till dess växer den här gruppen med gamla som andel av befolkningen.

En exponering jag gillar och samtidigt bjuder Investor på riskspridning via en lång rad andra innehav och branscher. I dagsläget väger Investor cirka 5 procent i min portfölj men jag har som ambition att vikta upp den betydligt. Jag ser den gärna Investor som en motvikt till Castellum som väger kring 16 procent i min väska. En motvikt bokstavligt talat, jag ser gärna att Investor väger lika tungt som Castellum i min portfölj. Vägen dit är dock lång då det kommer ta tid att skrapa ihop det kapitalet. Jag är ju som bekant långsiktig, köper regelbundet och många bäckar små blir snart till en å...

Länk till Investor hos Avanza (affiliatelänk).

Info om affiliatelänkar.

9 kommentarer:

  1. Det faktum att Investor via EQT/Toptoy även äger BR och Toys R us gör dem till ett företag för hela livet. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Top Toy har en väldigt stark ställning på leksaker här så det borde ju gå att kräma ut bra pengar där.

      Mvh petrusko

      Radera
  2. Menar du att Investor ska få bli 16% eller samma värde som Castellum?
    Jag har Investor som största innehav men även Castellum som du kan se på bloggen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Jag vill att Investor på sikt utgör lika stor del som Castellum gör vid samma tillfälle i min portfölj.

      Mvh petrusko

      Radera
  3. tror du menar att mölnlycke är 16%...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    2. Tjena Hemlig,
      Nej, jag har använt mig av redovisat substansvärde och enligt Investor utgör Mölnlycke 6 procent utav detta. Infon tagen från deras egen sajt.

      Att det vid en försäljning sannolikt är värt mer är en annan sak.

      Mvh petrusko

      Radera
    3. ah ok, du har utgått från det bokförda värdet på onoterade innehaven(substansvärde 433) istället för marknadsvärde (493). Går ju vilket som. Men tycker att man även bör räkna om noterade innehav på liknande sett då med.

      Mvh Hemlig

      Radera
    4. Tjena Hemlig,
      Ja man kan ju se det på olika sätt och visst är Mölnlycke mer värt men jag har valt att utgå från det sätt Investor räknar på och det är just så jag redovisat ovan. De anger portföljandelen på sin sajt på detta vis.

      Mvh petrusko

      Radera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...